چطور يك محتواي طولاني براي يك مفهوم كليدي بنويسيم؟يافتن كلمات پيشنهادي گوگل در مورد مفهوم كليدي؟
يكي از موضوعات بسيار مهم براي موفقيت در سئو در سال ۲۰۱۸ توجه به مفهوم كليدي در مقايسه با كلمه كليدي است. در گذشته اي نه چندان دور، گوگل محتواي صفحه شما را بررسي ميكرد تا ببيند چه عبارتي بيشتر از ساير كلمات تكرار شده و همان عبارت را به عنوان كلمه كليدي هدف و موضوع صفحه شما انتخاب مي نمود. به عبارت ديگر ۱۰۰ درصد تمركز ربات هاي گوگل بر روي محتواي صفحه و محل قرار گيري كلمات هدف شما بود.
زمانيكه ربات گوگل وارد يك صفحه اينترنتي ميشد بخش هاي مختلفي را مورد توجه قرار ميداد كه قبلا در مقاله تعيين كلمات كليدي صفحه به آن پرداخته ايم. مهمترين بخش هايي كه ربات گوگل بررسي ميكرد عبارت بودند از:
- عنوان صفحه
- آدرس صفحه
- متن جايگزين تصاوير
- توضيحات متا
- تگ هاي h1 و h2
البته هنوز هم ربات هاي گوگل توجه ويژه اي به اين بخش ها و كلمات به كار رفته در آن دارند ولي بسيار باهوشتر از گذشته محتواي شما را آناليز ميكنند. در اين مقاله تلاش ميكنيم بفهميم نقش محتواي طولاني در بهبود وضعيت سئو چيست.
در سال ۲۰۱۸ گوگل فقط به محتوا توجه نميكند بلكه مفهوم كليدي صفحه را درك خواهد كرد.
مفهوم كليدي چيست؟
تشنگي يك مفهوم است، زمانيكه شما تشنه هستيد ميتوانيد اين نياز با عبارات گوناگوني بيان كنيد. مثلا عباراتي مانند “من تشنه هستم” يا اينكه “از صبح آب نخوردم” يا عبارتي مثل “گلوم خشك شده” همگي مفهوم تشنگي شما را به مخاطب اعلام ميكنند. هريك از اين عبارت ها ميتوانند يك كلمه كليدي براي هدف گذاري سئو باشند ولي در سال ۲۰۱۸ هدف گذاري ما بر روي مفهوم كليدي يعني تشنگي انجام ميشود.
در گذشته تكرار يك عبارت ميتوانست شانس شما را براي كسب جايگاه و بهبود وضعيت سئو افزايش دهد در حاليكه همان تكنيك امروز ميتواند موجب جريمه شما توسط گوگل شود! امروز به جاي استفاده از عبارات تكراري چند روش جايگزين را پيشنهاد ميدهيم:
- استفاده از عبارات هم خانواده و هم معني
- استفاده از عبارات توصيفي و مرتبط
- پاسخ گويي به سوالات حاشيه اي و مرتبط با موضوع
اگر در گذشته عادت داشتيد كه ۲ تا ۳ درصد محتواي شما تكرار كلمه كليدي هدف باشد از سال ۲۰۱۸ به اين فكر كنيد كه تنها ۲ تا ۳ بار تكرار كلمه كليدي كفايت ميكند و اين كمبود حضور كلمه در صفحه را با يكي از سه روش بالا جبران ميكنيم تا در نهايت يك مفهوم كليدي را به گوگل و كاربر القا كنيم.
چرا مقالات طولاني موفق تر هستند؟گوگل به عنوان بهترين موتور جستجو تلاش ميكند بهترين صفحات را به كاربران خود پيشنهاد دهد و در بيشتر مواقع بهترين صفحات آنهايي نيستند كه مملو از كلمات كليدي و كلمات تكراري هستند. بلكه صفحاتي هستند كه يك مفهوم كليدي را به صورت كامل بررسي كرده اند.
صفحاتي كه يك موضوع را به صورت كامل بررسي كرده باشند سوالات زيادي از كاربر را در همان صفحه پاسخ ميدهند. به همين دليل محتواي طولاني در حال حاضر شانس بيشتري براي كسب جايگاه در نتايج گوگل دارد. البته دليل اين جايگاه فقط طولاني بودن محتوا نيست بلكه مفهوم ارايه شده در آن بايد دقيق و جامع باشد.
يك محتواي طولاني از نظر گوگل شبيه به يك هايپرماركت است كه كاربر ميتواند با يك بار مراجعه اطلاعات گوناگوني را دريافت كرده و نياز خود را به صورت كامل برطرف كند. محتواي كوتاه شبيه به يك مغازه سنتي است كه ميتواند بخشي از نياز كاربر را به خوبي برطرف كند ولي هيچ پاسخي براي ساير سوالات او ندارد و كاربر مجبور خواهد شد براي اطلاعات تكميلي به سايت ها و صفحات ديگر مراجعه نمايد.
گوگل اهميت زيادي به راحتي كاربران ميدهد و به همين دليل محتواي طولاني كه حول يك مفهوم كليدي است شانس بيشتري در مقايسه با يك مقاله معمول در مورد يك كلمه كليدي خواهد داشت. به عبارت ديگر گوگل هايپرماركت را به فروشگاه هاي سنتي ترجيح ميدهد.
نمودار زير به صورت مقايسه اي تعداد كلمات به كار رفته در مقاله در مقايسه با جايگاهي كه در نتايج جستجو كسب كرده اند نمايش ميدهد. در مقالات پيشين وبسيما در زمينه آموزش سئو اعلام كرده بوديم كه محتواي شما بهتر است ۵۰۰ تا ۸۰۰ كلمه باشد ولي در حال حاضر ما پيشنهاد ميكنيم مقالات شما حداقل ۱۲۰۰ و كداكثر ۲۰۰۰ كلمه باشند تا شانس شما براي كسب جايگاه بيشتر شود.
آيا فقط طولاني بودن محتوا كفايت ميكند؟ مسلما نه. منظور ما از محتواي طولاني متني است كه موضوعات مختلفي پيرامون يك مفهوم كليدي را پوشش داده باشد.
چطور يك محتواي طولاني براي يك مفهوم كليدي بنويسيم؟زمانيكه قصد داريد يك مقاله ارزشمند و طولاني در مورد يك مفهوم كليدي بنويسيم بايد موضوعات مختلف پيرامون آن موضوع را شناسايي كرده و براي هركدام توضيحاتي در متن درج كنيم. هرچقدر موضوعات جانبي پوشش داده شده در مقاله بيشتر باشد شانس شما بيشتر خواهد بود.
نمودار زير نسبت تعداد موضوعات جانبي در آن مفهوم كليدي به جايگاه كسب شده توسط مقاله در گوگل را نمايش ميدهد. به طور معمول پيشنهاد ميشود شما حداقل ۷ موضوع جانبي براي آن مفهوم را پوشش دهيد.
بعنوان مثال فرض كنيد قصد داريد مقاله اي با عنوان “بوت استرپ چيست” تهيه كنيد. اين مقاله ميتواند موضوعات جانبي زير را نيز پوشش دهد:
- بوت استرپ در چه سالي منتشر شد
- چرا نام آن بوت استرپ است
- بوت استرپ توسط چه شركتي توليد شده است
- چه نسخه هايي براي بوت استرپ وجود دارد
- طراحي ريسپانسيو چيست
- مزاياي بوت استرپ چيست
- معايب بوت استرپ چيست
- چه سايت هايي از بوت استرپ استفاده كرده اند
براي آنكه بتواند موضوعات و حواشي مورد توجه پيرامون مفهوم كليدي خود را پيدا كنيد بايد ابتدا بدانيد كاربران عموما چه عباراتي را جستجو ميكنند و براي اين كار بهتر است از پيشنهادات گوگل هنگام جستجو استفاده كنيد. اين پيشنهادات عملا پرجستجوترين عبارات كاربران در موضوع مورد نظر شما هستند.
1- استفاده از پيشنهادات گوگل هنگام جستجواولين قدم براي يافتن كلمات كليدي پيشنهادي گوگل جستجوي عبارت مورد نظر در گوگل است. به محض آنكه شروع به نوشتن در نوار جستجو ميكنيد پيشنهادي به شما نمايش داده ميشوند. اين پيشنهادات عباراتي هستند كه توسط كاربران جستجو شده اند و با متن وارد شده توسط شما شروع ميشوند. تصوير زير نمايي از اين پيشنهادات گوگل است.
همين روند را براي اين ليست از كلمات ادامه ميدهيد و پيشنهادات مرتبط با هريك از آنها را پيدا ميكنيد. در نهايت شما ليستي بلند از عبارات مورد نظر كاربران خواهيد داشت كه خوراك لازم براي نگارش محتوا و تعيين تگ هاي h2 در مقاله شما خواهند بود.
وبسيما ابزاري كارآمد و ساده براي دسترسي به اين پيشنهادات تهيه كرده است كه به شما اجازه ميدهد با وارد كردن عبارت مورد نظر خود ليست پيشنهادات مرتبط با آن را دريافت كرده و همزمان ليست پيشنهادات متناسب با هريك از اين نتايج را نيز دريافت كنيد.
اين ابزار ميتواند با يك جستجوي ساده تا ۱۰۰ كلمه يا عبارت هدف پيرامون آن مفهوم كليدي را در اختيار شما قرار دهد. براي استفاده از اين ابزار به صفحه كلمات پيشنهادي گوگل مراجعه كنيد. تصوير زير نمونه اي از خروجي ابزار بهترين كلمات پيشنهادي گوگل است.
2- استفاده از پيشنهادات گوگل در صفحه جستجوعلاوه بر پيشنهادات لحظه اي كه هنگام جستجو به شما نمايش داده ميشود. عبارات ديگري نيز در پايين صفحه نتايج جستجو در اختيار شما قرار ميگيرد. اين پيشنهادات از نظر املايي و جمله بندي با عبارت جستجو شده توسط شما متفاوت هستند ولي همگي مرتبط با مفهوم كليدي مورد نظر شما خواهند بود.
تصوير زير نمايي از پيشنهادات گوگل براي عبارت بوت استرپ چيست هستند كه به شما كمك ميكند. عبارات مرتبط و موضوعات داغ براي اين مفهوم كليدي را شناسايي كنيد.
3- استفاده از ابزار keyword plannerاين ابزار يكي از ابزارهاي زيرمجموعه google adwords است كه براي نمايش تبليغات در نتايج جستجوي گوگل مورد استفاده قرار ميگيرد. در اين بخش شما ميتوانيد عبارات مورد نظر خود را وارد كرده و علاوه بر دريافت تعداد جستجوي ماهانه هركدام عبارات پيشنهادي گوگل مرتبط با آن موضوع را نيز دريافت كنيد.
سخن پاياني
هر روز الگوريتم هاي گوگل قويتر از گذشته و با هوش بالاتر صفحات را بررسي ميكنند. تمام تلاش گوگل درك بهتر از محتواي صفحه و ارايه بهترين نتايج به كاربران خود است. در نتيجه نقش محتوا هم چنان در سئو ۲۰۱۸ پررنگ باقي خواهد ماند و تهيه محتوا نيازمند وقت و دانش بيشتري نسبت به گذشته است. محتواي شما بايد پاسخگوي سوالات بسياري از كاربران باشد و همزمان از نظر موتورهاي جستجو ارزشمند باشد. هرچقدر دايره كلمات شما گسترده تر بوده و به ادبيات كاربران نزديك باشد شانس شما براي كسب جايگاه بيشتر خواهد بود.
به صفحات پربازديد در سايت خود توجه كنيد و ببينيد كه آيا محتواي طولاني و جامع كمكي به كسب جايگاه شما در نتايج گوگل داشته است؟ آيا توانسته ايد با ارايه مقالات كوتاه و كم ارزش بازديدكننده زيادي جذب كنيد؟ تجربه خود را با ما و ساير خوانندگان اين مقاله به اشتراك بگذاريد.
منبع :وب سيما
برچسب: ،
ادامه مطلب