- سئو به چه معناست؟
- مراحل سئو چيست؟
- مهمترين مراحل سئو وبسايت
- ۱. تحقيق
- ۲. گزارش دهي (گزارش اوليه براي تحليل رقبا و تحقيق كلمات كليدي رقبا)
- ۳. استراتژي محتوا
- ۴. توليد محتوا
- ۵. بهينه سازي صفحه
- ۶. استفاده از Schema و Structured Data
- ۷. لينك سازي
- ۸. سوشيال سيگنال (شبكه هاي اجتماعي)
- ۹. گزارش دهي و آناليز (گزارش ثانويه و نهايي در خصوص عملكرد انجام شده و آناليز ترافيك سايت)
- ۱۰. رنكينگ سايت
مراحل انجام سئو چيست. قبل از شروع يك پروژه بهينه سازي موتور جستجو (SEO) مهم است كه فرآيند دخيل در يك كمپين سئو موثر را درك كنيد و دقيقا بدانيد كه مراحل انجام سئو چيست. براي اين منظور، فرآيند را به ده مرحله نشان داده شده در زير تقسيم ميكنيم و فعاليت هاي مربوط به هر يك از اين مراحل را شرح ميدهيم.
حتي اگر در نهايت فرآيند سئو سايت را به يك متخصص استخدام كنيد، درك مولفهها شما را به مصرفكنندهاي آگاهتر از آن خدمات تبديل ميكند. در اين مقاله به شما خواهيم گفت مراحل سئو وبسايت چيست و با ۱۰ مورد از مهمترين مراحل آن آشنا خواهيم شد.
سئو به چه معناست؟
بهينه سازي موتور جستجو (SEO) عمل افزايش ترافيك وب سايت از نتايج جستجوي ارگانيك است. همه ميتوانند اين كار را انجام دهند و تقريباً رايگان است. اما مانند بسياري از موارد زندگي، موفقيت در درك فرآيند صحيح و پايبندي به آن است.
SEO مخفف بهينه سازي موتور جستجو است. سئو فرآيندي است كه براي كمك به يك وب سايت يا توليد محتواي متني در رتبه بالاتر در گوگل انجام ميشود.
تفاوت اصلي بين سئو و تبليغات پولي در اين است كه سئو شامل رتبهبندي �ارگانيك� است، به اين معني كه براي حضور در آن فضا پولي پرداخت نميكنيد. براي سادهتر كردن درك سئو، بهينهسازي موتور جستجو به معناي برداشتن يك قطعه از محتواي آنلاين در طراحي سايت و بهينهسازي آن است. بنابراين پس از توليد محتوا و بهينه سازي سئو، وقتي كسي چيزي را در موتورهاي جستجو مانند Google جستجو ميكند، سايت شما را در بالاي صفحه نشان ميدهد. براي اينكه بيشتر با مفهوم سئو آشنا شويد مقاله سئو چيست رو مطالعه كنيد
مراحل سئو چيست؟
فرآيند سئو به تمام فعاليت هايي اطلاق ميشود كه بايد براي يك سايت اجرا شود تا به طور مداوم در موتورهاي جستجو ديده شود.
اين فرآيند تضمين ميكند كه در هر يك از اركان سئو به موارد زير توجه ميشود:
- محتوا: انتشار محتوايي با ارزش كه كاربران جستجو ميخواهند ببينند.
- سئوي فني: حصول اطمينان از خزيدن و ايندكس كردن سايت مورد نظر براي گوگل آسان باشد.
- سئو در سايت: بهينه سازي محتوا و HTML براي كلمات كليدي هدف.
- سئوي خارج از سايت: ايجاد بك لينك با كيفيت بالا به سايت براي تقويت اعتبار دامنه آن.
مهمترين مراحل سئو وبسايت
۱. تحقيق
تحقيق كلمات كليدي به سادگي انتخاب ليستي از كلمات و عبارات مرتبط با كسب و كار شما است. به اين فكر كنيد كه كدام كلمات به احتمال زياد افراد را وادار به انجام كاري ميكنند كه ميخواهيد انجام دهند. شما ميتوانيد به وب سايت خود مراجعه كرده و روي آن كلمات تمركز كنيد.
همچنين شما ميتوانيد از يك ابزار اختصاصي تحقيق كلمات كليدي استفاده كنيد، اما به عنوان يك مبتدي، عاقلانه است كه در ابتدا كلمات كليدي خود را به طور مستقيم انتخاب كنيد. به عنوان مثال، اگر قهوه برشته شده را ميفروشيد، ممكن است �قهوه برشته شده�، �قهوه كلمبيايي� و �روستر قهوه محلي� را انتخاب كنيد.
۱-۱. كيورد ريسرچ (تحقيق كلمات كليدي)
فرض كنيد شما خدمات مشاوره ميفروشيد. خدمات شما ممكن است در طول يك سال 10000 دلار براي مشتريان هزينه داشته باشد. اين مقدار كميكمتر از هزار دلار در ماه است، بنابراين دور از ذهن نيست اما هنوز هم نسبتاً گران است.
اكنون، اگر براي �نكات رايگان رشد كسبوكار� در رتبه اول هستيد، حدس بزنيد چه نوع مخاطبي را جذب خواهيد كرد؟
شما افرادي را وارد خواهيد كرد كه به دنبال چيزهاي رايگان هستند! اين بدان معني است كه آنها احتمالاً كارت اعتباري خود را در لحظه ورود به سايت شما تحويل نخواهند داد. اين يك كلمه كليدي ميتواند هر ماه هزاران نفر را براي سايت شما ارسال كند. با اين حال، احتمالاً مخاطب اشتباه است، بنابراين رتبه بندي براي آن منطقي نيست. بهتر است كلمه كليدي ديگري را انتخاب كنيد، حتي اگر به معناي صرف نظر از 990 بازديد در ماه باشد.
۱-۲. تحليل رقبا (تحقيق رقابتي)
شما كلمه كليدي مناسب را از ابتدا انتخاب كرده ايد. از لحاظ ظاهري به كاري كه انجام ميدهيد مربوط ميشود، و با چيزي كه ميخواهيد بفروشيد همسو ميشود. كار بعدي كه انجام ميدهيد چيست؟
شما يك ابزار كلمه كليدي مانند Ubersuggest را باز ميكنيد تا ايده هاي مرتبط با كلمه كليدي را دريافت كنيد. به طور طبيعي، شما شروع به جذب به سمت آنهايي ميكنيد كه بيشترين تعداد جستجو را دارند، اين چيزي كه شما از دست ميدهيد اين است كه توانايي شما براي رتبه بندي براي يك كلمه كليدي اغلب بيشتر به رقابتي كه با آن روبرو هستيد بستگي دارد.
وقتي كلمات را ميبينيد با خود ميگوييد: �واي! ببينيد، اي كلمه 35000 جستجو در ماه دريافت ميكند. اين عالي است!” چيزي كه نميدانيد اين است كه صدها و صدها بك لينك و احتمالا سالهاطول ميكشد تا حتي به رتبه بندي در صفحه اول به عنوان يك سايت جديد فكر كنيد.
چرا؟ چون رقابت شديد است. سايتهادر حال حاضر براي كلمه كليدي در صفحه يك رتبه بندي ميشوند. اين سايتها مدتي در آنجا بودهاند، شهرت بالايي دارند و گوگل ميداند كه اطلاعات باكيفيتي ارائه ميكنند. به اين ترتيب آنها اين جايگاه را به دست آورده اند. شما هنوز اعتماد گوگل را به دست نياوردهايد، و پيشي گرفتن از رقبا نياز به مقدار زيادي دارد.
۲. گزارش دهي (گزارش اوليه براي تحليل رقبا و تحقيق كلمات كليدي رقبا)
گام بعدي در فرآيند سئو اين است كه چشم انداز جستجوي رقابتي را در جايگاه خود ارزيابي كنيد. هدف در اينجا ارزيابي عملكرد ساير شركتها در بازار يا صنعت شما در برابر كلمات كليدي هدف شماست. اين مهم است زيرا از همان ابتدا مشخص ميكند كه براي رقابت موفقيت آميز در گوشه گوگل خود بايد چه استانداردهايي را رعايت كنيد.
شما بايد به سايت هاي رقيب كه به طور مكرر در بالاي صفحات نتايج موتورهاي جستجو (SERP) ظاهر ميشوند توجه زيادي داشته باشيد و بفهميد كه آنها چه كاري را به خوبي انجام ميدهند.
اين احتمال وجود دارد كه محتواي آنها به خوبي ارائه شود و داراي ارزش باشد. بنابراين هر چيزي كه به نظر ميرسد درست است را يادداشت كنيد تا بتوانيد معياري براي استراتژي محتواي خود تعيين كنيد.
و در حالي كه اين امر بسيار مهم است كه در نظر بگيريد كه رقباي شما چه كاري را به خوبي انجام ميدهند، بايد به دنبال مناطقي باشيد كه آنها ميتوانند بهتر عمل كنند.
۳. استراتژي محتوا
كليد رتبه بندي بهتر و ترافيك بيشتر، انتشار مداوم بهترين محتوايي است كه مخاطبان هدف شما فعالانه به دنبال آن هستند.
فرآيند سئو به سادگي نميتواند بدون يك استراتژي محتوايي تعريف شده در هسته خود رشد ايجاد كند. اولين وظيفه براي ايجاد استراتژي محتوا، انجام مميزي محتوا است.
هدف اين است كه بفهميد محتواي موجود شما چقدر در معيارهاي مختلف تعامل و تبديل عملكرد دارد. مميزي همچنين شامل تجزيه و تحليل شكاف محتوا است كه نشان ميدهد در حال حاضر چقدر براي كلمات كليدي هدف خود رتبه بندي ميكنيد.
۴. توليد محتوا
وقتي صحبت از سئوي گسترده تر به ميان ميآيد، دو مسير به يك اندازه مهم وجود دارد: سئو داخلي و سئوي خارج از صفحه.
سئوي داخلي در مورد ايجاد محتوا براي بهبود رتبه شما است. اين مورد به تركيب كلمات كليدي در صفحات و محتواي خود، نوشتن محتواي با كيفيت بالا به طور منظم ميپردازد و اطمينان از اينكه متاتگهاو عناوين شما غني از كلمات كليدي و به خوبي نوشته شده اند، از جمله عوامل ديگر است.
سئوي خارج از صفحه بهينه سازي است كه در خود وب سايت شما اتفاق ميافتد، مانند كسب بك لينك. اين بخش از معادله شامل ايجاد روابط و ايجاد محتوايي است كه مردم ميخواهند به اشتراك بگذارند. اگرچه كار بسيار زيادي ميطلبد، اما براي موفقيت سئو ضروري است.
۵. بهينه سازي صفحه
يكي ديگر از مراحل حياتي در فرآيند سئو اين است كه اطمينان حاصل كنيد كه تمام عناصر موجود در صفحه شما به طور كامل بهينه شده اند.
اين عناصر درون صفحه براي اطلاع دادن به گوگل در مورد محتواي صفحات شما و كمك به مطابقت محتواي شما با جستارهاي مرتبط بسيار مهم هستند.
سئوي درون صفحه شامل ادغام كلمات كليدي هدف در عناوين صفحه، تگهاي هدر، كپي متن و متن جايگزين تصوير صفحات وب شما است. هدف اين است كه به موتورهاي جستجو قوي ترين سيگنال ممكن را بدهيد مبني بر اينكه محتواي شما با كلمات كليدي مورد نظر شما مطابقت دارد.
البته، اين بدان معنا نيست كه بايد صفحات و كد HTML خود را با كلمات كليدي پر كنيد تا به طور مصنوعي رتبه خود را افزايش دهيد. انجام اين كار تجربه كاربر را از بين ميبرد و حتي ميتواند منجر به جريمه گوگل شود.
۵-۱.
هنگاميكه يك كلمه كليدي را انتخاب كرديد، وقت آن است كه آن را عملي كنيد. ابتدا ميخواهيد عنوان صفحه وب خود را وارد كنيد.
عنوان صفحه يكي از مهمترين مواردي است كه گوگل و ساير موتورهاي جستجو براي تعيين اينكه چه چيزي در يك صفحه وب وجود دارد ارزيابي ميكنند
۵-۲. تارگتينگ و مشخص كردن كلمات كليدي هدفمند
۵-۳. Site map (نقشه سايت)
ايجاد يك نقشه سايت كه شامل يك ليست به خوبي سازماندهي شده از پيوندها به تمام صفحات مهم سايت شما باشد و شامل يك لينك متني به نقشه سايت در صفحه اصلي شما باشد، راه ايده آلي براي اطمينان از ايندكس شدن تمام صفحات سايت است. كنسول جستجوي گوگل براي اين منظور ايده آل است.
۵-۴. بهينه سازي تگ ALt تصاوير
اينها برچسب هايي هستند كه توسط كاربران سايت ديده نميشوند اما گوگل آنها را ميبيند. آنها در كد سايت تعبيه شده اند. برچسبهاي ALT به متني اشاره ميكنند كه يك تصوير را توصيف ميكند – كلماتي كه هنگام حركت ماوس روي برخي از تصاوير ظاهر ميشوند. در بهينه سازي نام شركت، يك تگ ALT كه در پشت تصوير لوگوي شركت شما قرار ميگيرد ايده آل است و در سئو تصاوير موثر است. جهت اين كار ميتوانيد از افزونه بهينه سازي تصاوير استفاده كنيد. همچنين در صورتي كه سايت شما وردپرس ميباشد ميتوانيد از افزونههابراي بهينه سازي تصاوير در وردپرس استفاده نماييد.
متا تگهاخطوطي از كد هستند كه در بالاترين بخش كد سايت شما قرار دارند. آنها موضوع صفحه و ارتباط آن را به موتورهاي جستجو منتقل ميكنند. علاوه بر اين، توضيحات كوتاهي از سايت شما كه در برخي از نتايج جستجو گنجانده شده است از تگ توضيحات متا صفحه اصلي استخراج ميشود و بنابراين بايد به نفع سايت مورد استفاده قرار گيرد.
۵-۵. سئو تكنيكال
تعدادي از مسائل فني مهم وجود دارد كه بر تلاشهاي سئو تأثير ميگذارد كه بايد در صورت نياز تأييد و اصلاح شوند. يكي از مهمترين بخشهاي آناليز سئو سايت، بخش فني سايت است. سئو تكنيكال موارد شامل سرعت سايت، امنيت سايت، ساختار URL، خزيدن و واكنشگرا بودن در تلفن همراه است.
ايندكس شدن صفحات وب شما توسط گوگل (و ساير موتورهاي جستجو) ضروري است. صفحاتي كه ايندكس نشده اند نميتوانند رتبه بندي شوند.
اما چگونه ميتوانيد بينيد كه چند صفحه ايندكس شده است؟
از سايت: اپراتور استفاده كنيد.
وضعيت ارسالي نقشه سايت XML خود را در كنسول جستجوي Google بررسي كنيد.
وضعيت نمايه سازي كلي خود را بررسي كنيد.
بودجه Crawl يك مفهوم حياتي SEO است كه اغلب ناديده گرفته ميشود. وظايف و مسائل بسيار زيادي وجود دارد كه يك متخصص سئو بايد در نظر داشته باشد كه اغلب در پشت سر گذاشته ميشود. به طور خلاصه، بودجه خزيدن بايد بهينه شود.
هر صفحه اي كه در يك مرورگر وب بارگيري ميشود داراي يك كد پاسخ است كه در سرفصل هاي HTTP گنجانده شده است كه ممكن است در خود صفحه وب قابل مشاهده باشد يا نباشد.
كدهاي پاسخ متفاوتي وجود دارد كه سرور براي برقراري ارتباط با وضعيت بارگذاري صفحه ميدهد. يكي از شناخته شده ترين كدها، كد 404 پاسخ است.
به طور كلي، هر كدي بين 400 تا 499 نشان ميدهد كه صفحه بارگيري نشده است. كد پاسخ 404 تنها كدي است كه داراي معناي خاصي است – اين كه صفحه در واقع از بين رفته است و احتمالاً به اين زوديهاباز نخواهد گشت.
خطاي 404 واقعي نيست، اما اگر به سرعت رفع نشوند، گوگل آن صفحات را فهرستگشايي ميكند. بهتر است به طور منظم سايت خود را جستجو كنيد تا ببينيد آيا خطاهاي 404 يا Soft 404 رخ ميدهد يا خير.
ساختار لينك داخلي به طور كامل توسط متخصصان سئو براي اكثر وب سايتهاكنترل نميشود. تركيبي از محتوا، تجربه كاربري، فناوري اطلاعات و ساير عوامل و ذينفعان درگير هستند.
چالشي كه با آن وجود دارد اين است كه ساختار لينك داخلي ميتواند تأثير زيادي بر عملكرد سئو به طور كلي و در طيف وسيعي از عوامل سئو داشته باشد.
هيچ چيز به اندازه يك وب سايت كند خسته كننده نيست. زمان بارگذاري آهسته، تجربه كلي كاربر را مختل ميكند و تأثيرات منفي بر پتانسيل تبديل صفحات فرود شما دارد. از منظر سئو، گوگل كمتر احتمال دارد صفحات وبي را كه بارگذاري آنها طولاني است، تبليغ كند. بله، سرعت سايت يك رتبه بندي است.
ايجاد و به روز رساني نقشه سايت XML شما يك عمل سئو ضروري است كه در عين حال ناديده گرفته شده است. نقشه هاي سايت براي سايتهاو موتورهاي جستجوي شما مهم هستند. براي موتورهاي جستجو، نقشه سايت راهي آسان و سرراست براي به دست آوردن اطلاعات در مورد ساختار و صفحات وب سايت شماست.
نقشه هاي سايت XML برخي متا داده هاي مهم را نيز ارائه ميدهند، مانند:
- هر صفحه چند بار به روز ميشود.
- آخرين باري كه عوض شدند.
- چقدر صفحات در ارتباط با يكديگر مهم هستند.
وب سايتها ساختار را تغيير ميدهند، صفحات را حذف ميكنند و اغلب از يك دامنه به دامنه ديگر منتقل ميشوند. مديريت صحيح تغيير مسيرها براي جلوگيري از از دست دادن رتبههاو كمك به موتورهاي جستجو براي درك تغييراتي كه انجام داده ايد بسيار مهم است.
اصلاح لينك و كمپين لينك سازي بخشي جدايي ناپذير از يك استراتژي موثر سئو است، اما اگر متوجه نباشيد چيست يا چرا مهم است، ميتواند ترسناك به نظر برسد.
ايجاد لينك كار آساني نيست، بنابراين وقتي لينكهايي كه به سختي به دست آوردهايد ناگهان ناپديد ميشوند يا زماني كه يك بك لينك شكسته پيدا ميكنيد، ميتواند خستهكننده باشد، تلاشهاي سئوي شما را بيارزش ميكند و به اعتبار كلي سايت شما آسيب ميزند.
اگر ميخواهيد تجربه ايمن تري براي كاربران خود فراهم كنيد و به رتبه بندي گوگل خود كمك كنيد؟ يكي از راه هاي انجام هر دو اين است كه وب سايت خود را با HTTPS ايمن كنيد.
براي اكثر سايتها، اين مورد شامل ايجاد يك كپي AMP بهينه شده براي موبايل از محتواي صفحه HTML5 موجود است. هنگاميكه چنين جايگزين AMP در دسترس باشد، نسخه AMP در صفحه متعارف به كاربر ارائه ميشود.
۶. استفاده از Schema و Structured Data
طرحواره نتيجه همكاري چندين موتور جستجو است. اين اساسا فقط زيرمجموعه اي از تگ هاي HTML خاص است كه نحوه نمايش محتواي شما توسط SERPهارا بهبود ميبخشد.
۷. لينك سازي
هنگاميكه از طريق كلمات كليدي خود ارتباط را به موتورهاي جستجو نشان داديد، زمان شروع كار سخت است: ايجاد پيوندهاي ورودي به وب سايت خود از سايت هاي معتبر در صنعت يا جايگاه شما.
مسلماً اين يكي از مهمترين مراحل سئو است كه بايد انجام دهيد. تعداد و كيفيت لينك هايي كه به وب سايت شما اشاره ميكنند براي گوگل و ساير موتورهاي جستجو براي ارزيابي رتبه شما در شرايط مختلف بسيار مهم است. اگر مردم به شما لينك ميدهند، به اين معني است كه سايت شما اطلاعات معتبر و قابل اعتمادي را در مورد يك موضوع خاص ارائه ميدهد.
۷-۱. لينك سازي داخلي
پيوندهاي داخلي پيوندهايي از صفحات ديگر در همان وب سايت هستند، به عنوان مثال، پيوندي از يك مقاله به مقاله ديگر در وبلاگ شما. نقش اصلي آنها در سئو كمك به رباتهاي جستجوگر براي خزيدن مؤثرتر صفحات و انتقال ارزش لينك از صفحات پيوند دهنده است.
۷-۲. لينك سازي خارجي
بك لينكهالينك هايي از وب سايت هاي خارجي هستند. آنها به عنوان راي عمل ميكنند. هرچه “راي” بيشتري كسب كنيد، شانس شما براي برتري در رقبا بيشتر است.
مشكل اينجاست كه نميتوانيد بك لينكها و استراتژي لينك سازي را به طور كامل كنترل كنيد. شما ميتوانيد آنها را به صورت ارگانيك به دست آوريد (منتظر بمانيد تا مردم شما را كشف كنند و به شما پيوند دهند) يا آنها را بسازيد (از مردم بخواهيد به شما پيوند دهند).
۸. سوشيال سيگنال (شبكه هاي اجتماعي)
در بازاريابي، شما از جايي كه ماهيهاهستند ماهي ميگيريد. و ماهيهابه طور فزاينده اي از رسانه هاي اجتماعي استفاده ميكنند. قدرت اشتراكگذاري آنلاين از طريق رسانههاي اجتماعي فرصتهاي فوقالعادهاي را براي شركتهايي فراهم ميكند كه مايلند زمان خود را براي استفاده از آن اختصاص دهند.
۹. گزارش دهي و آناليز (گزارش ثانويه و نهايي در خصوص عملكرد انجام شده و آناليز ترافيك سايت)
سئوي موفق يك فرآيند بدون توقف از تحقيق، آزمايش و ارزيابي است. اما يك سيستم گزارش دهي به خوبي تعريف شده براي پيگيري پيشرفت و مسائل مشكل ضروري است.
هرچه كنترل بيشتري در مورد عملكرد سايت خود در معيارهاي مختلف كليدي (رتبهبندي، بازديد، تبديل و غيره) داشته باشيد، شناسايي و رسيدگي سريع به مشكلات و حفظ دستاوردهايي كه به دست آوردهايد آسانتر خواهد بود.
۱۰. رنكينگ سايت
آخرين اما نه كم اهميت ترين فاكتور، وقت آن است كه نتايج تلاش هاي خود را بررسي كنيد. به موتورهاي جستجو زمان بدهيد تا كار خود را انجام دهند (از چند هفته تا چند ماه)، و سپس مرتباً رتبه خود را بررسي كنيد تا ببينيد چه اتفاقي افتاده و پيشرفت خود را پيگيري كنيد.
اگر به تازگي با سئو شروع كرده ايد، ميتوانيد با جستجوي كلمه كليدي مورد نظر خود در گوگل، اين رتبه را به صورت دستي و يا با استفاده از kpi بررسي كنيد. همچنين توصيه ميكنيم از كنسول جستجوي گوگل براي مشاهده رتبه بندي خود به صورت رايگان استفاده كنيد و به طور مداوم استراتژي هايي براي بهبود عملكرد خود ارائه دهيد. جهت اطلاعات بيشتر در مورد اين كه KPI چيست اينجا كليك نماييد.
منبع : وب رمز
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: