وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
معرفي گزارش هاي گوگل آناليتيكس؟ آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش صفر تا صد سئو سایت، بهینه‌سازی سایت، قرار‌گرفتن در صفحه اول موتور جستجو

معرفی گزارش های گوگل آنالیتیکس؟

معرفی گزارش های گوگل آنالیتیکس۱. گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس

همانطور که از اسم این بخش مشخص است، گزارش Real Time داده‌هایی در رابطه با اینکه در همین لحظه:

  • چند کاربر داخل سایت هستند؟
  • کدام صفحات را می‌بینند؟
  • چه کارهایی انجام داده‌اند؟

را به شما نشان می‌دهد.

کاربرد اصلی این گزارش برای زمانی است که کمپین تبلیغاتی جدیدی راه اندازی کرده‌اید و میخواهید از صحت داده‌ها مطمئن شوید. یا زمانی که میخواهید تنظیمات جدیدی مانند ایونت‌ها (events) را تست کنید.

پس اگر سایت شما ترافیک زیادی دارد، هر وقت دلتان گرفت، سری به این گزارش بزنید:))

خب!

از اینجا به بعد حواستان را شش دانگ جمع کنید. وارد گزارش‌های اصلی آنالیتیکس می‌شویم. باید کارکرد این بخش‌ها و گزارش‌های اصلی و کاربردی هر بخش را به خوبی بشناسید.

۲. گزارش audience در گوگل آنالیتیکس

در این گزارش تمام اطلاعاتی را که به شما دید بهتری نسبت به کاربران سایتتان می‌دهد، میبینید.

  • چند ساله هستند؟
  • جنسیت آن‌ها چیست؟
  • چه مدل موبایلی دارند؟
  • مرورگر آن ها چیست؟
  • آیا قبلا در سایتمان بوده‌اند یا تازه وارد سایتمان شده‌اند؟

۳. گزارش acquisition در گوگل آنالیتیکس

در این گزارش می‌توانید تمام جزییات و اطلاعات مربوط به منبع ورود کاربر به سایت را ببینید.

  • کاربرانی که بیشترین خرید را داشته‌اند از کجا سایت شما را پیدا کرده‌اند؟
  • کدام بنر تبلیغاتی بیشترین تاثیر را در نرخ تبدیل کاربر داشته است؟ کدام بنرهای تبلیغاتی را دیگر ادامه ندهید؟
  • آیا فعالیتتان را در شبکه‌های اجتماعی ادامه دهید؟

این ها و خیلی سوالات دیگر، سوالاتی است که در این بخش می‌توانید پاسخ دهید.

۴. گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

در این گزارش، به رفتار کاربران و جواب سوالاتی مثل:

  • کدام صفحات را دیده‌اند؟
  • ویدیوها را چقدر نگاه کرده‌اند؟
  • بر روی کدام دکمه کلیک کرده‌اند؟
  • چه چیزی را در سایتتان جستجو کرده‌اند؟
  • سرعت سایتنان برایشان چقدر بوده است؟

میپردازد.

اگر این سوالات برایتان جذاب است، تمام پاسخ‌ها در انالیتیکس وجود دارد، فقط باید نحوه کار با این گزارش‌ها را یاد بگیرید.

۵. گزارش Conversion در گوگل آنالیتیکس

وقتی به یادگیری تعریف گل (goal) در گوگل آنالیتیکس بپردازید، در این گزارش، میزان رسیدن به اهداف یا گل هایی که در گوگل آنالیتیکس تعریف کرده اید نشان داده میشود و به سوالاتی مثل:

  • آیا این ماه به اهدافی مانند تعداد فروش، تعداد ثبت نام، تعداد پر کردن فرم مشاوره رایگان و … رسیده‌اید یا نه؟
  • چند درصد از کاربران در مسیر خرید محصول یا خدمت شما، از سایت خارج شده‌اند؟ مشکل در کدام صفحه از سایت بوده است؟
  • کدام کانال تبلیغاتی در تبدیل کردن کاربر به مشتری بیشترین تاثیر را داشته است؟
۶. قسمت Settings در گوگل آنالیتیکس

اهداف هر کسب و کاری متفاوت است، این تفاوت باعث شده داده‌های مورد نیاز آن‌ها نیز با هم متفاوت باشد. درست است که برخی از گزارش‌ها بدون توجه به نوع بیزنس مهم هستند اما اگر بخواهید جز کاربران حرفه‌ای آنالیتیکس باشید، باید بتوانید آن را برای کسب و کارتان شخصی سازی کنید.

این بخش همه تنظیمات مورد نیاز شما را دارد که در این مقاله برخی از موارد ضروری آن را بررسی خواهیم کرد.

۲ مفهوم ضروری که باید با آن‌ها به خوبی آشنا باشید

Dimensions: دایمنشن ها یا بُعدها، ویژگی‌هایی است که خصوصیت عددی ندارند (نمی‌توان آن‌ها را جمع،تفریق، ضرب یا تقسیم کرد).

مانند نام شهر،‌ رزولوشن، مدل موبایل، نوع مرورگر، آدرس صفحه و …

Metrics: متریک ها ویژگی‌هایی هستند که در مقابل دایمنشن‌ها آن‌ها را می‌سنجیم و عددی هستند.

مانند تعداد کاربران،‌ زمانی که در سایت سپری کرده‌اند، نرخ تبدیل و …که در گوگل آنالیتکس به این صورت می‌بینید

در همه گزارش‌های گوگل آنالیتیکس، دایمنشن‌ها سطرهای گزارش و متریک‌ها ستون‌های گزارش‌ها را تشکیل می‌دهند.

برخی از متریک‌های مهم در گوگل آنالیتیکس
  • User: تعداد کاربران سایت

در گوگل آنالیتیکس، هر کاربر معادل یک مرورگر است. به این معنی که اگر یک کاربر با چند مرورگر مختلف وارد سایت شما شود، آنالیتیکس چند User مختلف برای یک نفر می‌بیند و محاسبه می‌کند. تقریبا تمامی ابزارهایی آنالیز وبسایت به همین صورت کار می‌کنند.

  • Session: دوره

رفتار کاربر(user) در یک بازه زمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که به این بازه زمانی Session(سشن) یا دوره گفته می‌شود.

هر کاربر می‌تواند چندین سشن داشته باشد به همین دلیل همیشه تعداد سشن‌ها بیشتر از تعداد کاربران است.

در یک سشن می‌تواند اتفاقات مختلفی مانند دیدن صفحات مختلف،‌ یا کارهایی مثل دیدن ویدیو، پر کردن فرم و … اتفاق بیوفتد.

حالا شما چرا باید با این متریک آشنا باشید؟

چون پایه‌ اندازه گیری در گوگل آنالیتیکس سشن است و بسیاری از تعاریف با آشنایی با سشن برای شما قابل فهم تر می شود. هر وقتی که کاربر برای ۳۰ دقیقه در سایت شما غیر فعال باشد، سشن ‌آن کاربر تمام شده و با ورود مجدد کاربر به سایت یک سشن جدید برای آن کاربر به اصطلاح باز می‌شود.

  • Bounce Rate: نرخ پرش

اگر یک سشن فقط یک صفحه از سایت شما را ببیند و بدون داشتن هیچ تعاملی از سایت خارج شود، به آن سشن، باونس شده گفته می‌شود، و درصد این سشن‌ها را متریک باونس ریت یا نرخ پرش تعریف می‌کند.

ایراداتی به این متریک وارد است، اما اگر بتوانید به درستی آن را اصلاح کنید نشان دهنده این است که آیا محتوا یا محصول انقدر جذاب بوده که کاربر را در صفحه نگه دارد یا خیر.

  • Session Duration: مدت دوره

این متریک نشان دهنده این است که یک سشن چه مدت در سایت شما بوده است. در اکثر مواقع هر چقدر این عدد بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت محتوای صفحه است، مگر آنکه کاربر برای پیدا کردن چیزی که به دنبال آن است گیج شده باشد.

  • Goals: اهداف

هر سایتی قطعا هدف یا مجموعه‌ای از اهداف دارد. مانند فروش محصولات، دریافت فرم مشاوره، دانلود اپلیکیشن، تماس با آن مجموعه و …

در گوگل آنالیتیکس این اهداف را با نام Goal میشناسیم و به روش‌های مختلف این اهداف را تعریف می‌کنیم که هر زمانی کاربری از ما خرید کرد، فرم پر کرد و… داده‌هایی از رفتار آن کاربر داشته باشیم. این بخش بسیار مهم است و هر کسی که با گوگل آنالیتکیس سروکار دارد باید بتواند از این ویژگی مهم استفاده کند.

به شما توصیه می کنم حتما صفر تا صد ساخت goal در گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید.

  • Conversion Rate: نرخ تبدیل

به درصد سشن‌هایی گفته می‌شود که Goal یا هدف سایت شما را انجام داده‌اند.

نرخ تبدیل متریک بسیاری مهمی است که همه ما به دنبال بهبود آن هستیم.

در مقاله های آینده حتما در رابطه با نرخ تبدیل توضیحات مفصل و کاربردی را خواهم داد. اما برای شروع بهتر است این مقاله را مطالعه کنید.

گزارش‌های کاربردی گوگل آنالیتیکس

تا این لحظه برای من که یکی از تخصص‌های اصلی ام کار با این ابزار است پیش نیامده که از تمام گزارش‌های گوگل آنالیتیکس استفاده کنم. چون همه این گزارش‌ها کاربردی نیستند. به همین دلیل در اینجا قرار نیست سراغ هر کدام از آن‌ها برویم. در عوض مهمترین گزارش‌هایی که باید با آن‌ها آشنا شوید را با یک مثال از کاربرد آن‌ها میبینید.

نکته: توجه کنید که ممکن است برای پاسخ به یک سوال از ترکیب چندین گزارش استفاده کنیم. در اینجا به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد از این مدل مثال‌ها میگذریم.

  • گزارش Source/Medium

برای کسب و کارها مهم است که کجا بیشترین اثربخشی را در فروش داشته اند. منظور از کلمه کجا، میتواند:

  • وبسایت‌هایی باشد که در آن تبلیغ انجام داده‌اید
  • شرکت‌های تبلیغاتی باشد که کمپین‌های مختلف شما را مدیریت می‌کنند
  • جایگاه‌ بنری باشد که در سایت‌های مختلف اجاره کرده‌اید
  • یا به طور کلی کانال‌های ورود ترافیک مانند، سرچ گوگل، ایمیل، گوگل ادز و ….

این گزارش بهترین موارد برای اثر بخش کردن تبلیغات و حضورتان در فضای دیجیتال را برای شما فراهم می کند، زیرادر ابتدای شروع یک کسب و کار به پاسخ این سوالات نیاز دارید.

  • گزارش Landing Page

منظور از لندینگ پیج یا صفحه فرود در گوگل آنالیتیکس، صفحاتی است که کاربر به عنوان اولین صفحه، بعد از ورود به سایت شما می‌بیند.

در این گزارش می‌توانید ببینید کدام صفحه بیشتر از صفحات دیگر، نقطه شروع سفر کاربر تا فروش نهایی بوده است. خب دانستن این موضوع چه کاربردی دارد؟

با جواب به این سوال می‌توانید عوامل این اتفاق را شناسایی کنید و با توجه به این عوامل، صفحات مشابه بسازید و کاربران را به آن صفحات هدایت کنید تا به طور کلی فروشتان افزایش پیدا کند.

یا می‌توانید با توجه به اهدافی (Goals) که برای هر صفحه گذاشته‌اید، بررسی کنید که چه تعداد از کاربران دقیقا همان رفتار را انجام داده‌اند و با تغییراتی روند بهبود را بسنجید.

  • گزارش Speed Suggestion

سرعت وب سایت پارامتر بسیار تاثیر گذاری برای تجربه کاربری (UX) بهتر، فروش بیشتر و کسب رتبه در موتورهای جستجو (سئو) دارد. پس حتما باید برای بهبود آن زمان و انرژی بگذارید و در بازه‌های زمانی مشخص آن را بررسی کنید.

ابزار‌هایی مثل GTMterix یا Page Speed Insight وجود دارند، اما شما به راحتی نمی‌توانید آمار سرعت همه صفحات را ببینید و مهمتر از آن، دقیقا نمی‌توانید بفهمید برای کاربر شما دقیقا چقدر طول کشیده تا سایت به صورت کامل بارگذاری شود زیرا این ابزارها از سرورهای مختلف خودشان سایت شما را باز می‌کنند.

این گزارش به شما دقیقا می‌گوید برای کاربران به طور متوسط چقدر زمان نیاز بوده تا به صورت کامل صفحات شما را ببینید و به دلیل اتصال به Page Speed Insight تعداد پیشنهاداتی که برای بهبود سرعت صفحه دارد را نیز به شما نشان می‌دهد. کافیست بر روی مثلا ۸ total کلیک کنید تا مستقیما آن صفحه آنالیز شده و مشکلات سرعت آن را ببینید.

  • گزارش Search Term

چطور میتوانید بفهمید کاربر در وبسایت شما چه چیزهایی را جستجو کرده است؟ به آسانی.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی یا یک بلاگ دارید، اینکه بدانید کاربر دقیقا در سایت شما دنبال چه مقاله یا چه محصولی می‌گردد و این علاقه بین چند کاربر مشترک است قطعا اطلاعات ارزشمندی برای شما به حساب می‌آید، نه؟ با فعال کردن گزارش site search در گوگل آنالیتیکس دقیقا می‌توانید کلماتی که کاربر در سایت شما جستجو کرده است را پیدا کنید.

این گزارش کمک بسیار زیادی نیز در جستجوی کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ برای بهبود سئوی وب سایت شما می کند.

  • گزارش Funnel Visualization

اتفاقات مختلفی می‌تواند مانع رسیدن کاربر به هدفی که برایش در نظر گرفته‌اید (مانند پر کردن یک فرم، خرید یک محصول و …) شود.

پس اینکه، دقیقا بدانید از کدام مرحله کاربران بیشتری منصرف شده‌اند، به شما کمک می‌کند که بدانید دقیقا باید دنبال حل کدام مشکل در کدام صفحه باشید. گاهی با تغییرات کوچکی در صفحه مشکل دار، می‌توانید نرخ تبدیل را به راحتی افزایش دهید و این گزارش یکی از ابزارهای موثر در بهبود تجربه کاربری است.

۴ نکته ضروری برای شروع کار با گوگل آنالیتیکس

1- باید استفاده درست از UTM ها را بلد باشید

یو تی ام ها، پارامترهایی هستند که به گوگل آنالیتیکس می‌گویند منبع ترافیک کاربر کجاست. کاربرد این بخش زمانی مشخص می‌شود که میخواهید تبلیغاتتان را بهینه کنید.

مثلا بین ۱۰ کانال تلگرام، قرار است تبلیغات ۳ کانال را تمدید کنید. اینجا جاییست که UTM ها به داد شما می‌رسند.

ساخت و استفاده از آن‌ها اصلا کار سختی نیست. برای بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی بهتر است همه چیز در رابطه با ساخت UTM در انالیتیکس را بدانید.

2- اهداف سایت را مشخص کنید.

چون هدف هر وبسایتی می‌تواند با وبسایت دیگر کاملا متفاوت باشد، به طور پیش فرض در گوگل آنالیتیکس، اهداف یا goal های از پیش ساخته شده‌ای نداریم و باید خودتان به درستی آن‌ها را تعریف کنید. برای یادگیری نحوه ساخت goal ها در آنالیتیکس را حتما بخوانید.

3- مراقب درگاه پرداخت باشید

اگر در سایتتان درگاه پرداخت دارید و کاربر باید پرداختی انجام دهد، اکانت گوگل آنالیتیکس شما نمی‌تواند به خوبی منبع ترافیکی که منجر به پرداخت شده را تشخیص دهد. دلیل این اتفاق و نحوه حل این مشکل بسیار بزرگ را در رفع مشکل ۱۰۰٪‌ فروشگاه‌های اینترنتی در آنالیتیکس بخوانید.

4- site search را فعال کنید

در همین مطلب اشاره شد که می‌توانید ببینید کاربران در سایت شما چه چیزی جستجو کرده‌اند. برای اینکار باید تغییرات بسیار آسانی را در گوگل آنالیتیکس انجام دهید.

منبع: آنالیتیس



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۳۵ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :