وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
۱۵ تكنيك بارش فكري موثر؟ آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش صفر تا صد سئو سایت، بهینه‌سازی سایت، قرار‌گرفتن در صفحه اول موتور جستجو

۱۵ تکنیک بارش فکری موثر؟

۱۵ تکنیک بارش فکری موثر

در حال حاضر بیش از دوجین تکنیک برای بارش فکری داریم و هرکدام نیز همراه با مجموعه‌ای از نقاط ضعف و قوت از راه می‌رسند. برای یافتن آنچه بیشترین نتیجه را با شما و تیم شما به همراه می‌آورد، می‌توانید به آزمون و خطا با چند مورد از تکنیک‌های طوفان فکری بپردازید.

در ادامه مقاله به تشریح برخی از موثرترین و محبوب‌ترین تکنیک‌های بارش فکری پرداخته‌ایم. بسته به توضیحات ارائه شده، تکنیکی که به نظرتان بیشترین سازگاری را با شما و محیط کار شما دارد انتخاب کرده و به آزمون بگذارید.

طوفان دورنوردی (Teleporting Storming)

برای بهره‌گیری از تکنیک طوفان دورنوردی یا تله‌پورتینگ نیازی به هیچ قدرت ذهنی خاصی ندارید. در عوض فقط کافی است که از تفکر خلاق خود بهره بگیرید.

گاهی از اوقات ممکن است در محیط کار، در نوعی روزمرگی گیر بیفتید. از آن‌جایی هم که احتمالا به وقت و منابع لازم برای سفر به تاهیتی و افزایش خرد خود دسترسی ندارید، می‌توانید به سراغ طوفان دورنوردی بروید تا انرژی درونی خود را به جریان بیندازید.

برای این کار کافی است چشمان خود را بسته و تصور کنید در محیطی متفاوت حضور دارید. این محیط می‌توان خانه شما، محل مورد علاقه شما در سفرها، یک نقطه الهام‌بخش روی کره خاکی یا کافی‌شاپی دوست‌داشتنی باشد. به انتخاب «مقصدی» بپردازید که باعث می‌شود احساس آرامش و صلح داشته و الهام‌بخش شما باشد.

حالا تصور کنید که می‌خواهید مشکل کنونی خود را از لوکیشن «مقصد» برطرف سارید. اگر منابعی نامحدود داشتید چه می‌شد؟ چه می‌شد اگر موانع کنونی وجود نداشتند؟ در آن صورت قادر به در پیش‌گیری چه رویکردی در قبال مشکل خود خواهید بود؟ در اکثریت مواقع، طوفان دورنوردی به رهاسازی ایده‌های تازه منجر می‌شود، زیرا دیگر در قید و بند محیط خود نیستید. این کار را می‌توانید هم به صورت انفرادی و هم گروهی انجام دهید.

طوفان‌ تصویرسازی (Figuring Storming)

بسیاری از ما فانتزی‌هایی راجع به زندگی کردن به جای کسی که او را تحسین می‌کنیم در ذهن می‌پرورانیم. چنین شخصی می‌تواند یک بازیگر مشهور، یک تاجر موفق یا حتی یکی از اعضای دوست‌داشتنی فامیل باشد. طوفان تصویرسازی شباهت زیادی به طوفان دورنوردی دارد، با این فرق که به جای قرار دادن ذهن خود در مقصدی متفاوت، خودتان را جای شخصی دیگر تصور می‌کنید. تصور کنید اگر به جای شخصی که او را تحسین می‌کردید بودید، چه رویکردی در قبال سوژه ذهنی خود در پیش می‌گرفتید.

طوفان نقشه راه (Roadmap Storming)

شاید شما همین حالا در میانه روند توسعه کورس آنلاین بعدی خود باشید. شما به صورت دقیق می‌دانید که می‌خواهید با کورس مورد نظر به چه چیزی دست پیدا کنید و از چگونگی آغاز کورس هم آگاهی نسبی دارید. اما نمی‌دانید که در میانه راه چه اتفاقی خواهد افتاد.

اینجاست که طوفان نقشه راه شکلی کاربردی به خود می‌گیرد. در جریان طوفان نقشه راه، هدف شما تعیین تمام گام‌های لازم در پروسه‌ای است که شما را از نقطه الف به نقطه ب خواهند رساند. این نوع از بارش فکری معمولا در جلسات گروهی بیشتر نتیجه می‌دهد، زیرا همه می‌توانند ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته و نقاط را به یکدیگر متصل سازند. با این همه، نمی‌گوییم که به صورت انفرادی قادر به ترتیب دادن طوفان نقشه راه نخواهید بود.

هنگام تفکر روی افزودن «نقاط» تازه به پروسه متمرکز باشید و سپس دریابید که چطور می‌توان آن‌ها را به شکلی منقطی و قاعده‌مند به یکدیگر متصل کرد.

طوفان فرهنگی (Cultural Storming)

همه ما می‌دانیم که نرم‌های فرهنگی چقدر در دنیای بازاریابی دیجیتال اهمیت یافته‌اند. درک کردن قشر مخاطبان و کیفیت‌های دیگر، برای هر کسب‌وکاری ضروری است و تنها به کمک آن‌ها می‌توان به بازاریابی موثر پرداخت. شما نیز در ذهن خود میزبان مجموعه‌ای از نرم‌های فرهنگی هستید که ماهیت شما را شکل داده‌اند و بر پروسه‌های شناختی شما تاثیر می‌گذارند. اما چه می‌شود اگر بتوانید آن نرم‌های فرهنگی را تکان داده و تبدیل به شخصی دیگر شوید؟ اگر چنین ایده‌ای باعث نگرانی شما می‌شود، باید بگوییم که این اتفاق تنها در تئوری و برای مدتی کوتاه رخ می‌دهد.

در جریان طوفان فرهنگی، هدف شما این است که خودتان را جای شخصی دیگری با میراث فرهنگی، پس‌زمینه و دیگر ویژگی‌های مشابه متفاوت بگذارید. اگر شما چنین شخصی بودید، چه رویکردی در قبال مشکلی که با آن روبه‌رو شده‌اید در پیش می‌گرفتید؟

طوفان نقشه ذهنی (Mind Map Storming)

نقشه‌های ذهنی جزو محبوب‌ترین ابزارها برای بارش فکری به حساب می‌آیند، زیرا به آسانی می‌توانید از آن‌ها به صورت انفرادی یا گروهی استفاده کنید و از سوی دیگر چنین نقشه‌هایی ریشه‌هایی عمیقا تنیده در فرهنگ سازمانی دارند. با این همه در نظر داشته باشید که نقشه ذهنی صرفا هنگام پژوهش روی موضوعات مختلف کاربردی نیست و وقتی می‌خواهید یک مشکل تجاری را حل کنید یا محصولی تازه بسازید هم شدیدا موثر به حساب می‌آید.

نقشه ذهنی با یک ایده واحد شروع می‌شود: معمولا مسئله‌ای که در صدد رسیدگی به آن برآمده‌اید. این تکنیک به صورت خاص زمانی کارآمد است که می‌خواهید مشکلی خلاقانه را برطرف سازید، مثلا ساخت یک کورس آنلاین یا سایتی که ساز و کار اشتراکی دارد.

بعد از اینکه هدف یا مشکل مورد نظر خود را در بخش مرکزی یک تکه کاغذ نوشتید، دایره‌ای به دور آن کشیده و خط تیره‌هایی را به سمت بیرون رسم کنید. حالا می‌توانید از این خط تیره‌ها برای نوشتن ایده‌های زیرمجموعه یا دسته‌بندی‌های گوناگون بهره بگیرید.می‌توانید آنقدر زیرشاخه پیرامون ایده مرکزی به وجود آورید تا شاهد نوعی الگو باشید. وقتی صحبت از پیاده‌سازی نقشه مورد نظر باشد، کدام ایده‌ها بیشترین از بقیه منطقی جلوه می‌کنند؟

اگر در حال همکاری با یک گروه هستید، می‌توانید یک نقشه ذهنی در ابعادی بزرگ‌تر بسازید. یک تخته سیاه برای چنین کاری بسیار مناسب است، اما در عین حال می‌توانید به سراغ کاغذی بزرگ هم بروید. اجازه دهید تمام افراد ایده‌های زیرمجموعه خود را به اشتراک بگذارند و نظرات خود راجع به مسیرهای بالقوه را مطرح سازند.

اَبَرطوفان (Superstorming)

این روزها ابرقهرمان‌ها حسابی محبوب شده‌اند. از سوپرمن و بتمن گرفته تا اسپایدرمن و واندر وومن، اکثر مردم حداقل یک ابرقهرمان محبوب دارند. شما هم می‌توانید از دانش خود راجع به جهان ابرقهرمانان برای برطرف‌سازی مشکلات تجاری خود استفاده کنید. در جریان ابرطوفان، شما به یک بازی سرگرم‌کننده در دوران کودکی بازگشته و می‌توانید ابرقدرت خاص خود را داشته باشید.

با تجهیز شدن به آن ابرقدرت، شرایط شما چگونه دگرگون خواهد شد؟ چطور می‌توانید به شکلی تهاجمی‌تر به سراغ هدف یا مشکل خود رفته و به نتایج چشمگیر دست پیدا کنید؟

طوفان اثر مدیچی (Medici Eddect Storming)

می‌توانید اثر مدیچی را استعاره‌ای از سیارک‌ها به حساب آورید. این یک تکنیک رایج در نوآوری است که کسب‌وکارها و حتی نیروهای نظامی از آن برای دستیابی به تعاریف موازی میان چیزها یا ایده‌های به ظاهر نامرتبط استفاده می‌کنند. با بهره‌گیری از طوفان اثر مدیچی می‌توانید تشخیص دهید که ایده‌هایی که ظاهرا هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند، چطور به نقاط تلاقی می‌رسند. برای مثال ممکن است به ایده ساخت محصولی جدید برسید که در واقع یک کورس آنلاین است و با تقلید از روند تولید یک فیلم سینمایی ساخته می‌شود.

کورس آنلاین شما در حقیقت هیچ ارتباطی به فیلم‌های سینمایی ندارد. اما با ارائه اطلاعات به شکل داده‌های موازی و منحصر به فرد، می‌توانید افراد بیشتری را به محصول خود جذب کنید و به سراغ راهی سرگرم‌کننده برای اشتراک‌گذاری دانش خود بروید.

طوفان کورنویسی (Blind Writing Storming)

این تکنیک بارش فکری را بهتر است به صورت انفرادی دنبال کنید، اما چندین نفر هم به صورت همزمان قادر به بهره‌گیری از آن هستند. شما و هرکس دیگری در تیم یک ورق کاغذ برمی‌دارید. تایمر را برای مدت‌زمانی مشخص -مثلا ۱۵ دقیقه- تنظیم می‌کنید و در این مدت، به صورت مداوم می‌نویسید.

لازم نیست خودتان را سانسور کنید یا به تجدید نظر راجع به کلماتی که روی کاغذ نقش می‌بندند بپردازید. در عوض باید تمرکز را روی این بگذارید که ایده‌ها به محض رسیدن به ذهن، روی کاغذ نوشته شوند. اگر این کار را به صورت گروهی انجام می‌دهید، می‌توانید بعدا صفحات هر شخص را خوانده و ارتباط میان ایده‌هایی که هرکس به آن‌ها دست یافته را شناسایی کنید.

طوفان ایده‌پردازی گروهی (Group Ideation Storming)

اگر معمولا تنهایی کار می‌کنید احتمالا خیلی از اوقات ذهن خود را محروم از ایده‌های تازه به حساب می‌آورید. این اتفاقی رایج در ذهن آن دسته از افراد خلاقی است که به تنهایی کار می‌کنند. اما همین موضوع بدان معنا نیز هست که وقتی با یک مانع روبه‌رو می‌شوید، به سختی قادر به برطرف‌سازی آن خواهید بود.

اما صرف اینکه به صورت روزمره به همکاری با گروهی از افراد نمی‌پردازید به این معنا نیست که نمی‌توانید از تکنیک طوفان ایده‌پردازی گروهی بهره ببرید.گروهی شامل دوستان و اعضای خانواده مشتاق را گرد هم آورده و از آن‌ها بخواهید در تمرینی کوچک شما را همراه کنند. مشکل خود را همراه با هدفی که می‌خواهید به آن دست یابید را شرح دهید، سپس از آن‌ها بخواهید که به ایده‌پردازی در کنار شما مشغول شوند.

اگرچه این افراد با حوزه کاری شما آشنایی ندارند، اما ممکن است نقطه نظری معرکه با خود به همراه آورند که به شما در برطرف‌سازی چالش کمک می‌کند. در واقع همین حقیقت که افراد پیرامون شما با شغل شما آشنایی کامل ندارند می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. این افراد ذهنیتی کاملا تازه و شاداب را با خود به بارش فکری خواهند آورد.

طوفان معکوس (Reverse Storming)

به احتمال فراوان عبارت مهندسی معکوس به گوشتان آشنا است. طوفان معکوس هم ساز و کاری مشابه دارد. در جریان طوفان معکوس، شما به اهدافی فکر می‌کنید که می‌خواهید به آن‌ها دست یابید یا مشکلاتی که می‌خواهید برطرف شوند، سپس آن‌ها را زیر و رو می‌کنید. چه می‌شود اگر نخواهید به آن هدف برسید یا آن مشکل را حل کنید؟ برای اینکه در روند پیشرفت خود مانع‌افزایی کنید دست به چه کاری خواهید زد؟

این تکنیک اندکی عجیب به نظر می‌رسد، اما می‌تواند ذهنیتی بسیار واضح راجع به کسب‌وکار شما یا محصولات آنلاین و دیجیتال شما به وجود آورد. شاید کشف کنید که در تمام این مدت با حرکت در سمت عکس اهداف خود، در حال تخریب روند موفقیت بوده‌اید.

طوفان آنالیز SWOT

SWOT مخفف «توانایی‌ها - Strengths»، «ضعف‌ها - Weaknesses»، «فرصت‌ها - Opportunities» و «تهدیدها - Threats» است.

هدف اصلی در جلسه بارش فکری آنالیز SWO، تشخیص توانایی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای مرتبط با مسئله‌ای است که در حال حاضر با آن سر و کله می‌زنید. با به دست آوردن این اطلاعات معمولا می‌توانید تهدیدها را کاهش دهید، توانایی‌ها را افزایش دهید، نقاط ضعف را بهبود ببخشید و فرصت‌ها را در آغوش بگیرید.

طوفان چرایی پنج‌گانه (Five Whys Storming)

تکنیک طوفان چرایی پنج‌گانه بر توانایی‌های شما در زیر سوال بردن فرضیات و به دست آوردن ذهنیتی روشن‌تر از طریق پرسش‌های هرچه بیشتر متکی است. این تکنیک را می‌توانید به صورت انفرادی یا گروهی به کار ببندید. کار را با نوشتن مشکل یا هدف خود آغاز کنید. سپس با استفاده از ۵ استیکی نوت، فرضیات خود را زیر سوال ببرید.

نخستین استیکی نوت باید به این پرسش پاسخ دهد که «چرا این موضوع تبدیل به مشکل شده». روی استیکی نوت دوم به سوال «چرا این موضوع حقیقت دارد؟» پاسخ بدهید. در اینجا دارید بیانیه‌ای که روی نخستین کاغذ نوشته شده را بیش از پیش باز می‌کنید.

آنقدر این رویه را ادامه دهید تا به استیکی نوت پایانی برسد. حالا باید پنج بیانیه داشته باشید که همگی به سوال «چرا» پاسخ می‌دهند. اگر این کار را به صورت گروهی پیش می‌برید، اطمینان حاصل کنید همه قادر به مشاهده استیکی نوت‌های دیگران هستند. حتی می‌توانند تمام استیکی نوت‌ها را کنار یکدیگر روی دیوار بچسبانید.

چه الگوهایی ظاهر شده‌اند؟ چطور می‌توان این سوالات را در گام‌های بعدی به کاری عملی تبدیل کرد؟

شبکه‌سازی ذهنی (Brain-Netting)

این روزها بسیاری از متخصصین با تیم‌هایی دورکار همکاری دارند. در چنین شرایطی نمی‌توانید عصر یک روز به اتاق کنفرانس رفته و با اعضای تیم به بارش فکری بپردازید. اما این نباید باعث شود که به طور کل عطای طوفانی فکری را به لقای آن ببخشید. برای بارش فکری همراه با اعضای دورکار تیم می‌توانید به سراغ تکنیک شبکه‌سازی ذهنی بروید.

انبوهی تکنولوژی مختلف هم برای عملی کردن این ایده در اختیار داریم. می‌توانید از مکالمات مبتنی بر اسکایپ یا اسلک، کنفرانس‌های صوتی یا هر روش ارتباطی متکی بر شبکه دیگری برای ارتباط با تیم خود بهره بگیرید. بهتر از همه این‌که می‌توانید تمام تکنیک‌های بارش فکری که بالاتر به آن‌ها اشاره شد به صورت مجازی نیز بهره ببرید.

طوفان چه می‌شود اگر (What If Storming)

علاوه بر طوفان چرایی پنج‌گانه، یک تکنیک بارش فکری مبتنی بر سوال دیگر هم دارد. در این روش شما دیگر نمی‌پرسید «چرا» و در عوض می‌پرسید «چه می‌شود اگر».

کار را با یک جمله ساده آغاز کنید: «چه می‌شود اگر ما مخاطبانی محدودتر برای کورس آنلاین بعدی خود داشته باشیم؟»

آنقدر به طرح سوالات چه می‌شود اگر ادامه دهید تا بالاخره شاهد ظهور نوعی الگو و شکل‌گیری ایده‌های معرکه باشید. هدف تصور این نیست که باید چه کاری انجام شود، هدف اصلی تصور کارهایی است که می‌توان به انجام رساند.

طوفان ایده‌پردازی چابک (Rapid Ideation Storming)

در جریان طوفان ایده‌پردازی چابک، هدف این است که خودتان را جای مخاطبان قرار دهید. به جای اینکه مثل افراد متخصص فکر کنید، باید مثل آن دسته از مردم عادی فکر کنید که محصولات شما را خریداری می‌کنند.

کار را با نوشتن ایده‌هایی آغاز کنید که با شناخت شما نسبت به مخاطبان به دست آمده‌اند. مخاطبان خواهان یادگیری چه چیزی هستند؟ می‌خواهند سوژه مورد نظر را چطور بیاموزند؟ کدام فرمت می‌تواند روند یادگیری را بهینه‌تر کند؟

هر بار که سوالی تازه طرح می‌شود، ایده‌پردازی شما هم در مسیری تازه حرکت می‌کند. هدف این است که در کم‌ترین زمان ممکن، به بیشترین شمار ایده‌ها دست پیدا کنید.

سخن پایانی راجع به بارش فکری

بارش فکری صرفا برای دانشجویانی نیست که می‌خواهند کار پژوهشی انجام دهند. این تکنیکی بسیار موثر است که به تمام متخصصین در تمام حوزه‌ها کمک می‌کند کسب‌وکار خود را وارد مسیرهای تازه کنند. زمانی که اهداف پشت بارش فکری را به خوبی درک کنید، می‌توانید شرایطی ایده‌آل برای یک جلسه طوفان فکری ثمربخش پدید آورید. خودتان را با قوانین بارش فکری آشنا کنید تا از مسیر صحیح خارج نشوید.

به یاد داشته باشید که بارش فکری می‌تواند هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی دنبال شود. تصمیم‌گیری راجع به این ماجرا برعهده خودتان است.در نهایت آنقدر به آزمون و خطا با تکنیک‌های بارش فکری ادامه دهید تا بالاخره تکنیکی که بیشترین ثمره را در پروسه انفرادی یا گروهی شما به همراه می‌آورد را بیابید.

منبع : فرادرس



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۴۸ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :