گوگل آنالیتیکس چیست؟ آشنایی با اجزای مختلف گوگل آنالیتکیس
به زبان خیلی ساده، گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان برای کسب اطلاعات در رابطه با کاربران وبسایت است.
- این که چه کسانی هستند؟
- از کجا سایت ما را پیدا کردهاند؟
- بعد از ورود به سایت چه کارهایی انجام دادهاند
- آیا کاری که ما از آنها انتظار داشتهایم را انجام دادهاند یا نه
این موارد را به راحتی با یادگیری استفاده اصولی از آنالیتیکس میتوان به دست آورد. آیا چیز بیشتری از یک ابزار رایگان میخواهید؟
یادگیری گوگل آنالیتیکس برای:
- مدیران وبسایت
- وبمسترها
- دیجیتال مارکترها
- متخصصان محتوا
- متخصصان تجربه کاربری
- مخصصان سئو
- اکانت منیجرهایی که مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند و …
ضروری است تا با استفاده از دادههای گوگل آنالیتیکس علاوه بر کاهش هزینهها و بهینه سازی فرایندهای وبسایت، تصمیمات بهتری را با استفاده از اطلاعات واقعی بگیرند.
با گوگل آنالیتیکس چه سوالاتی را میتوانیم جواب دهیم؟در اینجا قصد نداریم سوالاتی را مطرح کنیم که خیلی واضح باشند. مثلا اینکه این هفته چقدر کاربر داشتهایم؟ خب مشخصا آنالیتیکس جواب چنین سوالاتی را دارد. اما بیایید کمی کاربردیتر نگاه کنیم.
تبلیغ در کدام کانال تلگرامی، کدام بنر، کدام منبع ترافیک (گوگل، اینستاگرام، گوگل ادز و…) موثرتر بوده است و یا کدام ایمیل ارسال شده بیشترین تاثیر در فروش محصول یا خدماتنان را داشته است؟مثال: فکر کنید هر ماه یک بودجه مشخصی برای تبلیغات دارید، مثلا ۲۰ میلیون تومان. اگر به دلیل برخی از مشکلات، بودجه ماه بعدی ۱۰ میلیون تومان، یعنی نصف شود دقیقا چطور انتخاب میکنید تبلیغاتتان را در کجا متوقف کنید و کجا را ادامه دهید؟ جواب این سوال اینجاست.
گاهی تعجب میکنید که کاربر ممکن است ۱۰ یا حتی ۲۰ بار باید با محصول شما مواجه شده باشد تا تصمیم به خرید بگیرد.
گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را که کاربران از چه صفحاتی دیدن کرده اند تا خرید داشته باشند به شما خواهد داد اما چه کاربردی برایتان دارد؟
اگر واقعا کاربر باید ۱۰-۲۰ بار با محصول یا با برند شما برخورد داشته باشد تا تصمیم به خرید بگیرد، یکی از اهداف بسیار مهم شما تبدیل کردن کاربر به لید(ثبت نام کاربر در سایت، فالو کردن شبکههای اجتماعی، تماس با ما و …) خواهد بود.
یعنی هدف اول شما برای کاربران جدید، خرید نیست. سپس باید فعالیت مشخصی برای فرایند تبدیل لید به مشتری داشته باشید و آن را به طور مداوم رصد و بهینه کنید.
همیشه برای زمانی که یک تغییر اساسی دارید، مانند تغییر سرور، آپدیت کدهای سایت و … باید تا جای ممکن ریسک را کاهش دهید. چون ممکن است به دلایل مختلف، همه چیز طبق نقشه شما پیش نرود.سوالی که گوگل آنالیتیکس می تواند به راحتی به آن پاسخ دهد این است که اگر چنین تغییری داشتید چه زمانی کمترین کاربر آنلاین را دارید.در واقع به این صورت حتی اگر اتفاقی مانند مشکل سرور و در اصطلاح داون شدن یا از دسترس خارج شدن سایت بیوفتد، چون کاربران کمنری دارید، برای اصلاح زمان دارید. به همین راحتی:)
این ها تنها ۳ سوال برای درک قدرت گوگل آنالیتیکس بود. کاربرد گوگل آنالیتیکس در دیجیتال مارگتینگ بسیار وسیع تر است و شما پاسخ صدها سوال کاملا متفاوت و مختلف را با توجه به نیازتان میتوانید از این ابزار به دست آورید. فقط باید سوال خوب داشته باشید و نحوه کار کردن اصولی با گوگل آنالیتیکس را بلد باشید.
چطور گوگل آنالیتکس را نصب کنیم؟برای نصب گوگل آنالیتکس به یک فیلترشکن و یک اکانت جیمیل نیاز دارید. پس از آن کافیست به سایت گوگل آنالیتیکس بروید و یک حساب کاربری برای سایتتان درست کنید. بعد از انجام موفقیت آمیز این فرایند که کمتر از ۵ دقیقه طول میکشد، به شما یک کد داده میشود که باید در سایتتان قرار دهید، طوری که در تمام صفحات بعد از قسمت تکرار شود.
آشنایی با اجزای مختلف گوگل آنالیتکیساگر نخواهیم شلوغش کنیم! گوگل آنالیتیکس به طور خیلی کلی ۲ بخش اصلی دارد.
- اکانت جیمیل خود را تغییر دهید
- از اطلاعیههای مهم انالیتیکس اطلاع پیدا کنید
- برای دسترسی سریعتر، گزارشهای مختلف گوگل آنالیتیکس را جستجو کنید
- و بین اکانتهای مختلف جا به جا شویدنوار بالایی گوگل آنالیتیکس
امروز یکم بیشتر یاد بگیر:) آموزش سشن Session در آنالیتیکس جدید GA4 و تفاوتهای آن با نسخه Universal
قسمت Home در گوگل آنالیتیکس
وقتی برای اولین بار یک اکانت گوگل آنالیتیکس را باز میکنید به صورت پیش فرض Home را میبینید که پر از دادههای مختلف، اصطلاحات آنالیتیکس و نمودارها و جدول هایی است که ابتدای کار از آنها سر در نمیآوریم! ترسناک بودن این بخش در ابتدا برای همه کسانی که روزی این ابزار را یاد گرفتهاند کاملا آشناست پس نگران نباشید:)
نکته مهم: تقریبا هیچ وقت برای تحلیل کردن دادهها به این بخش نگاه نمیکنیم و سراغ گزارش خاصی که جواب سوالمان را دارد میرویم. بعد از اینکه گزارشهای اصلی را بشناسید این بخش برایتان آشنا به نظر میرسد اما در نهایت آن چنان کاربردی نیست.
قسمت Customization در گوگل آنالیتیکسزمانی که شما گزارشهای از پیش ساخته گوگل آنالیتکیس را به خوبی شناختید، به این مرحله میرسید که گزارش مخصوص سایت خودتان را بسازید، بعضی از تنظیمات را تغییر دهید و در واقع کل گوگل آنالیتیکس را برای خودتان شخصی سازی کنید تا بیشترین استفاده را از این ابزار ببرید.
تا زمانی که به خوبی با تمام اجزای گوگل آنالیتکیس آشنا نشدید، برای یادگیری این بخش عجله نکنید.
این قسمت شامل ۴ بخش مختلف است:
Dashboard
در گوگل آنالیتیکس بیش از ۷۰ گزارش وجود دارد، گاهی برای چک کردن اینکه همه چیز طبق برنامه پیش میرود باید برخی از بخشهای چندین گزارش مختلف را ببینید. برای راحت تر شدن این فرایند شما میتوانید یک داشبورد درست کنید که از تکههای مختلف تشکیل شده و هر تکه متعلق به یکی از آن گزارشهاست.
پس ساخت داشبورد در گوگل آنالیتیکس برای هر تخصصی مثل سئو، مدیریت محتوا و … باعث صرفه جویی در زمان و تصمیم گیری دقیق تری می شود، زیرا شما داده های مرتبط به یک حوزه مثل سئو را در یک گزارش می بینید.
Custom Report
گزارشهایی که برای مسئله یا کسب و کارتان شخصی سازی شده است را اینجا میسازید، تا بتوانید دقیقتر و حرفهای تر به دادههای خودتان نگاه کنید و روند تصمیم گیری را سادهتر کنید.
Saved Report
وقتی با گزارشی زیاد کار میکنید، با ذخیره کردن آن گزارش در بخش saved report آنالیتیکس، میتوانید سریعتر به آن دسترسی داشته باشید. این بخش کمک میکند یک جای
اختصاصی برای گزارشهایی که روزانه با آن سر و کار دارید درست کنید.
Custom Alert
گاهی پیش میآید که به دلیل کوچک بودن تیم، یا تعدد کارهایی که در طول روز دارید و اولویت کارهای دیگر، چند روزی نتوانید به گوگل آنالیتکیس سر
بزنید. اما ممکن است در همان زمان، اتفاقاتی مثل افزایش ناگهانی فروش یا کاهش ناگهانی ترافیک و…. بیفتد و شما از آن خبر نداشته باشید.
راه حل این موضوع اینجاست:
در گزارش custom alert گوگل آنالیتیکس میتوانید تنظیم کنید که آنالتیکیس اتفاقات را برایتان ایمیل کند تا اولین نفر از آن خبردار شوید.
از اینجا به بعد وارد بخش گزارشها میشویم.
منبع:آنالیتیس
برچسب: ،