وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
برچسب يا Tag چيست؟ چرا بايد از برچسب استفاده كنيم؟ آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش صفر تا صد سئو سایت، بهینه‌سازی سایت، قرار‌گرفتن در صفحه اول موتور جستجو

برچسب یا Tag چیست؟ چرا باید از برچسب استفاده کنیم؟

برچسب یا Tag چیست؟

برای ارائه پاسخی روشن و دقیق به سوال برچسب یا Tag چیست، به سراغ یک مثال می‌رویم. اگر به قفسه کتابخانه‌ها دقت کرده باشید، هر قفسه از کتابخانه‌ برچسبی دارد که موضوع کتاب‌های آن قفسه را مشخص می‌کند. رمان ایرانی، رمان فرانسوی، رمان روسی و... ازجمله برچسب‌هایی است که می‌توانید روی قفسه‌ها در قسمت رمان‌های کتابخانه ببینید. در پاسخ به سوال برچسب یا Tag چیست، باید گفت تگ‌ها هم نقش برچسب‌های قفسه کتابخانه را برای دسته‌بندی موضوعی در سایت ایفا می‌کنند.

معمولا با استفاده از دسته‌بندی‌های محصولات یا خدمات یا مطالب، صفحات مختلف سایت را تقسیم‌بندی می‌کنیم تا دسترسی کاربران به آن‌ها ساده‌تر شود و ساختار سایت منسجم باشد. بدین ‌ترتیب خزنده‌های گوگل هم ارتباط معنایی محتواهای سایت را بهتر تشخیص داده و رتبه‌های بهتری به سایت می‌دهند. اما علاوه بر دسته‌بندی‌های کلی سایت که در صفحه اول در منوها ظاهر می‌شوند، ممکن است نیاز به تقسیم‌بندی محصولات براساس برخی ویژگی‌های مشترک داشته باشید. ویژگی‌هایی که نمی‌توانید برای آنها یک دسته‌بندی محصول جداگانه درنظر بگیرید اما می‌توانید با استفاده از آن‌ها برخی محصولات را در یک گروه قرار دهید تا کاربران احتمالی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

برای مثال تصور کنید شما یک سایت فروش ساعت دارید. در این سایت ساعت‌ها را به دسته‌های مچی زنانه، مچی مردانه، رومیزی، دیواری و... تقسیم‌بندی می‌کنید. علاوه بر این شاید بخواهید ساعت‌های مچی را بر اساس جنس بند آنها تقسیم‌بندی کنید و یک گروه برای بند فلزی و یک گروه برای بند چرمی در نظر بگیرید.

اگر بخواهید برای ساعت مچی مردانه بند چرمی یک دسته‌بندی محصول جدا در نظر بگیرید، کار معقولی نیست. زیرا این دسته‌بندی احتمالا محصولات زیادی را دربرنمی‌گیرد و تنها تعداد دسته‌ها را زیاد می‌کند. در این‌گونه موارد می‌توانید از برچسب یا تگ برای تقسیم‌بندی محصولات استفاده کنید. برچسب بند چرمی می‌تواند برای تمام صفحاتی که ساعت بند چرمی دارند، استفاده شود. بدین‌ ترتیب صفحه‌ای در سایت شما ایجاد می‌شود که صفحه همه ساعت‌های با بند چرمی در آن قرار می‌گیرند.

چرا باید از برچسب استفاده کنیم؟

در گذشته استفاده از برچسب‌ها در صفحات سایت‌ها رواج زیادی داشت، تقریبا در هر صفحه‌ای از هر سایتی که باز می‌کردید با انبوهی از برچسب‌ها روبه‌رو می‌شدید؛ اما به دلیل مشکلاتی که استفاده از این برچسب‌ها ایجاد کرد، گوگل از اهمیت آنها کاست و رفته‌رفته استفاده از آن‌ها رو به فراموشی رفت. با این حال هنوز هم می‌توان به‌ صورت اصولی از برچسب‌ها استفاده کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید دلیل استفاده از برچسب یا Tag چیست، باید بیشتر از هر چیزی به بهبود تجربه کاربری اشاره کنیم. یکی از موارد مهمی که در تجربه کاربری به آن تاکید می‌شود و گوگل هم به آن توجه دارد، راحتی دسترسی به همه مطالب سایت است، یعنی برای رسیدن به هر مطلب نیازی به گذشتن از منوهای متعدد و دسته‌بندی‌های خاص و جزیی نباشد.

معمولا توصیه می‌شود تعداد دسته‌بندی صفحات بیشتر از پنج مورد نباشد و هر کدام از دسته‌بندی‌ها در نهایت دو لایه زیرمجموعه داشته باشند. بدین‌ ترتیب هر کاربر می‌تواند از صفحه اصلی با سه کلیک به هر مطلبی از سایت دسترسی داشته باشد. با این حال در موارد زیادی این تعداد دسته‌بندی جوابگوی همه انواع تقسیم‌بندی محصولات نیست. به‌ خصوص آنکه ممکن است تعداد زیادی محصول با یک ویژگی مشترک داشته باشید که مشتریان به دنبال آن باشند (مثال ساعت بند چرمی) در چنین مواردی است که باید از برچسب در صفحات خود استفاده کنید.

مشکلات برچسب‌گذاری اشتباه

از آنجا که استفاده از برچسب‌ها نیاز به ظرافت خاصی دارد، کمترین بی‌احتیاطی در استفاده از آنها می‌تواند ضررهای سنگینی برجای بگذارد. اساسا به‌ خاطر اشتباهات زیادی که کاربران در استفاده از برچسب‌ها مرتکب می‌شدند، گوگل نقش برچسب‌ها را کمرنگ کرد. اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین اشتباهات در استفاده از برچسب یا Tag چیست، این قسمت مقاله پاسخ شما را می‌دهد.

ایجاد صفحات زامبی یا صفحات بی‌ارزش

صفحات زامبی صفحاتی هستند که محتوای چندانی نداشته و گوگل ارزشی برای آنها قائل نمی‌شود. البته اگر این صفحات در سایت شما ایجاد شده‌ باشند، در صورتی‌که خزنده‌های گوگل آنها را ببینند اقدام به خزش در آن‌ها می‌کنند اما معمولا ایندکس نمی‌شوند. در نتیجه بودجه خزش سایت شما هدر می‌رود. در هنگام استفاده از برچسب‌ها باید مراقب باشید برچسب‌هایی نسازید که یک کلمه کلی باشد. صفحه مربوط به چنین برچسب‌هایی مصداق یک صفحه زامبی است و به سئوی سایت شما ضربه می‌زند.

ایجاد محتوای تکراری

تصور کنید دو یا چند برچسب را در تعدادی از صفحات سایت خود به‌ کار برده باشید. در چنین حالتی در واقع شما به تعداد برچسب‌ها، صفحاتی ایجاد کرده‌اید که محتوایی کاملا یکسان دارند. این صفحات محتوای تکراری به شمار می‌آیند و ممکن است گوگل فقط یکی از آنها را ایندکس کند.

ایجاد همنوع خواری (کنیبالیزیشن)

اشتباه دیگر در هنگام استفاده از برچسب‌ها این است که از کلمات کلیدی اصلی سایت خود برای برچسب‌ها استفاده کنید. تصور کنید شما برای یک کلمه کلیدی صفحه اختصاصی ایجاد کرده، برای آن محتوای خاصی ساخته‌اید و اصول سئو را به ‌طور کامل برای آن رعایت کرده‌اید تا بتوانید رتبه خوبی در گوگل بگیرید.

حال درصورتی که یک برچسب با همان کلمه کلیدی هم بسازید و برای تعدادی از صفحات سایت آن را به ‌کار ببرید، در واقع دو صفحه با یک کلمه کلیدی روی سایت خود ایجاد کرده‌اید. این کار باعث ایجاد هم‌نوع‌خواری یا کنیبالیزیشن شده و ارزش صفحات شما را کم می‌کند. بدین‌ ترتیب با یک اشتباه ساده کلیه زحماتی که برای صفحه اصلی کشیده ‌بودید، هدر می‌رود.

نکات مهم در ایجاد برچسب‌ها

در پایان مقاله برچسب یا Tag چیست، برخی از نکات مهم در ایجاد برچسب‌ها را مرور می‌کنیم:

  • تگ‌های زیاد از آنجا که کاربر را گیج و خسته می‌کنند، باعث افزایش نرخ خروج از سایت شما می‌شوند.
  • در هنگام ایجاد برچسب‌ها خود را جای کاربر سایت بگذارید و ببینید به چه دسته‌بندی جدیدی غیر از دسته‌بندی‌های اصلی سایت نیاز دارد.
  • هنگام ایجاد یک برچسب جدید ابتدا به این فکر کنید که چند صفحه از سایت شما می‌توانند این برچسب را داشته باشند. اگر قرار است فقط یک صفحه از آن استفاده کند، اصلا آن را نسازید.
  • برای ایجاد برچسب‌ها بهتر است از کلمات کلیدی پرجستجو که محتوایی برای آنها تولید نکرده‌اید، استفاده کنید.

منبع:وب24



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۵ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :