8 تکنیک سئو محلی
8 تکنیک سئو محلی
۱. ثبت مکان در گوگل مپ
اولین کاری که باید برای سئوی محلی انجام دهید، دیدهشدن در لوکال پک گوگل است. لوکال پک همان چند نتیجهٔ پایین یا کنار نقشه است که اغلب در بالای نتایج ارگانیک برای جستوجوهای محلی ظاهر میشود.
وقتی کاربر جستوجوی وابسته به مکانی انجام میدهد، گوگل معمولاً سه نتیجهٔ برتر را همراه با نقشه گوگل در قالب یک پکیج به کاربر نشان میدهد و بیش از ۴۲ درصد مردم (طبق آمار) روی یکی از همین نتایج لوکال پک کلیک میکنند.
پس مهم است کاری کنید که کسبوکار شما هم در جستوجوهای مرتبط، در این پکیج دیده شود.
این کار هم با ثبت کسبوکارتان در My business گوگل شدنی است؛ ولی از آنجایی که همهچیز ما با مردم دنیا فرق دارد 🙂 این ابزار در ایران قابل استفاده نیست. بهجای آن، شما میتوانید کسبوکارتان را در گوگل مپ ثبت کنید.
به این ترتیب، نام، آدرس، شمارهتلفن، عکسهای از محیط کسبوکارتان، لینک سایت، صفحهٔ خود در شبکههای اجتماعی و ساعت کاری را گوگل یکجا به مخاطب نمایش میدهد.
نحوه ثبت لوکیشن در گوگل مپ را میتوانید در راهنمایی که قبلاً تهیه کردیم دنبال کنید. فقط چند نکته را یادتان باشد:
- نام، آدرس و تلفن را هم در گوگل مپ، هم در سایت و هم در سایر جاها به یک شکل ثبت کنید
حواستان باشد که این ۳ مورد باید در تمام پلتفرمها، سایتها و هرجایی که از آن استفاده میکنید، یکسان باشد؛ وگرنه گوگل در پیداکردن اطلاعات محلی شما گیج میشود و از سئوی محلی، آن نتیجهای را که باید بگیرید، نمیگیرید.
- حتماً نقشه گوگل را به سایت اضافه کنید
میتوانید یک صفحهٔ جدا در سایت برای آن داشته باشید یا به صفحهٔ �درباره ما� اضافه کنید.
گوگل نتایج لوکال پک را معمولاً در بالای صفحه نمایش میدهد؛ ولی اجازه ندهید چنین موضوعی شما را گول بزند! حضور در لوکال مپ همهچیز نیست و باید سایت خود را هم برای چنین جستوجوهایی بهینه کنید که در ادامه بررسی میکنیم.
۲. تهیهٔ لیستی از کلمات کلیدی با اینتنت محلی
اول اجازه دهید دربارهٔ اینتنت یک توضیح کوتاهی دهیم. هر کاربر هر عبارتی را با یک قصد و نیت متفاوت جستوجو میکند.
منظور از اینتنت هم همین است که پشت جستوجوی هر عبارت، چه هدفی پنهان است.
چون ما به جستوجوگر محلی نیاز داریم، باید کلمههایی را پیدا کنیم که اینتنت آنها یافتن خدمات کسبوکارهای محلی است؛ مثل �دندانپزشکی در زعفرانیه�، �رستورانهای ولیعصر� و �کبابی تجریش�.
پس دقیقاً مثل سئو، لوکال سئو هم با تهیهٔ لیستی از عبارتهای کلیدی شروع میشود؛ همان عبارتهای مرتبطی که کاربران برای پیداکردن یکی مثل شما در گوگل جستوجو میکنند.
در این تحقیق، متوجه میشوید چه محتوایی برای هر عبارت آماده کنید تا در نهایت، بهعنوان بهترین نتیجه به کاربر معرفی شوید.
این کلمات اغلب اوقات از یک الگوی یکسان پیروی میکنند: نوع کسبوکار شهر (استان یا محله).
قبل از گوگل، ما میپرسیدیم رستوران خوب در تجریش سراغ داری؟ دندونپزشکی خوب در ولیعصر معرفی میکنی؟ بهترین رستوران شهرتون کدومه؟
حالا همین الگو را در گوگل پیاده میکنیم: بهترین رستوران در تجریش، دندانپزشکی در ولیعصر، رستورانهای شیراز.
اگر قبلاً برای سئو، لیستی آماده کردهاید، با همین الگو کیوردهای موردنیاز برای سئو محلی را بسازید یا کلمات با اینتنت محلی را جدا کنید.
اگر چنین لیستی ندارید، برای تهیهٔ آن، این چهار مرحله را انجام دهید:
با یک طوفان فکری شروع کنید! یعنی بر اساس خدماتی که ارائه میکنید و ویژگیهایی که به نظرتان برای مشتریان مهم است، یک سری از کیوردها را حدس بزنید. مثلاً لیست کلمات کلیدی اولیه برای رستورانی در تجریش، میتواند اینها باشند:
- رستوران در تجریش
- بهترین رستورانهای منطقه ۱
- خرید کباب در تجریش
- رستورانهای دنج شمال تهران
- رستوران شبانهروزی تهران
- رستوران سنتی تجریش
- رستوران شیک در تجریش
طوفان فکری بهترین تکنیک برای یافتن کلمههای کلیدی پایه و ابتدایی است که بتوانید بر اساس الگوهای یکسان جستوجوگران محلی، گوگل و ابزارها، سایر کلمهها را هم پیدا کنید.
در مرحلهٔ دوم برای تکمیل این لیست، باید به سراغ Related searches گوگل و پیشنهاد آن بروید. کلمات کلیدی که گوگل در این دو قسمت به شما پیشنهاد میدهد، مرتبطترین و محبوبترین کیوردهایی هستند که کاربران جستوجو کردهاند.
مثلاً ما با جستوجوی کیورد �بهترین رستوران تجریش�، این کیوردهای پیشنهادی را از گوگل دریافت کردیم.
در مرحلهٔ سوم، برای اینکه لیست حرفهای و هدفمندتری داشته باشید و با کلمات کلیدی دقیقتری، مخاطب را هدف بگیرید، باید از ابزارهای کیورد ریسرچ مثل گوگل کیورد پلنر، گوگل ترندز، کیورد تول و… استفاده کنید.
این ابزارها علاوه بر ارائهٔ لیستی از کلمات کلیدی مرتبط، اطلاعاتی مثل:
- میزان رقابت در هر کلمه کلیدی
- حجم جستوجوی کلمه کلیدی
- کلمات کلیدی تعاملی و پربازدید
- اینتنتهای جستوجو
هم به شما میدهند. برای آشنایی بیشتر با این ابزارها، پیشنهاد میکنیم مقالهٔ �بهترین ابزارهای سئو که حتماً نیاز پیدا میکنید!� را حتماً بخوانید.
متاسفانه ایران و شهرهای آن در لوکیشن کیورد پلنر نیستند؛ ولی اگر در کشور دیگری زندگی میکنید، میتوانید کلمات کلیدی را بر اساس لوکیشن دقیق شهر پیدا کنید.
کیورد پلنر به شما اجازه میدهد کیوردها را بر اساس آدرس سایتی مشخص پیدا کنید. میتوانید از سایتهای رقبا کمک بگیرید. یک نمونه را در تصویر زیر ببینید:
کیورد پلنر یکی از بهترین ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی است. ما در یک مقالهٔ اختصاصی با عنوان �آموزش کیورد پلنر گوگل بهصورت تصویری�، کار با این ابزار را بررسی کردهایم. پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتماً مطالعه کنید.
در آخر هم باید لیست کلمات کلیدی محلی را بر اساس حجمجستوجو، میزان رقابت، نیازی که دارید و پارامترهای مهم دیگر مرتب کنید.
توجه: یک محتوای متفاوت برای هرکدام باید ارائه کنید. مثلاً برای �بهترین رستورانهای منطقه ۱�، محتوای شما بهتر است پستی در بلاگ باشد که کاربر راهنمایی کند. پس از آن، میتوانید در دل همان پست، به کاربر بگویید چرا شما بهترین گزینهاید.
۳. استفاده از اسکیمای Local Business
اسکیما به زبان خیلی ساده، به کدها و نشانههایی گفته میشود که گوگل با کمک آنها، موضوع و جزئیات محتوا و صفحات سایت شما را بهتر میفهمد.
مثلاً متوجه میشود امتیاز کاربران به یک پست بلاگ چند است یا شروع و پایان رویداد چه زمانی است و پس از آن، همین اطلاعات را به کاربر در صفحهٔ نتایج نمایش میدهد؛ یک نتیجهٔ کاملتر و غنیتر!
یکی از تکنیکهایی که به بهبود سئوی محلی شما کمک میکند، اضافهکردن اسکیما لوکال بیزینس به سایت است.
با این اسکیما، میتوانید اطلاعاتی مثل لوکیشن، شماره تلفن، روزها و ساعتهای کاری و… را به گوگل اطلاع دهید.
تنظیم و سروکلهزدن با کدهای اسکیما کار خیلی راحتی نیست؛ ولی با کمک برخی ابزارها، میتوانید بدون نیاز به دانش فنی خاصی، از آنها استفاده کنید.
مثلاً میتوانید با MERKLE اسکیما را آماده و آن را در کد سایت اضافه کنید.
مطابق تصویر روی Schema Generator بزنید و بعد از منوی کشویی، گزینهٔ �Local Business� را انتخاب کنید.
حالا اطلاعات خواستهشده را در فیلدهای مربوطه بنویسید و کدی را که در سمت راست تصویر میبینید، کپی و در سایت خود اضافه کنید.
یادآوری مجدد: دقت کنید که نام، آدرس و تلفنی که اینجا مینویسید، با مشخصاتی که در گوگل مپ، دایرکتوریها و پلتفرمهای دیگر ثبت کردهاید، یکسان باشد.
۴. تشویق کاربران به نوشتن نقد و بررسینوشتن نقد و بررسی و نظرات توسط کاربران (هم کمیت و هم کیفیت نظرات)، یکی از مهمترین عوامل رتبهبندی در نتایج جستوجوی محلی است.
همچنین نقد و بررسی، امتیازها و کامنتهایی که از کاربران دریافت میکنید از چشم کاربران هم دور نمیماند.
مردم برای خرید، بیشتر از تعاریفی که شما دربارهٔ خدمات، محصولات و کسبوکارتان میگویید، به شواهد، نظرات و تجربهٔ مشتریان قبلی اعتماد میکنند.
پس این نظرات هم اعتماد گوگل و کاربران را جلب میکنند و هم احتمال تبدیل جستوجوگران محلی به مشتری را بالا میبرند.
برای اینکه کاربران به نوشتن نقد و بررسی تشویق شوند، میتوانید:
- در شبکههای اجتماعی لینک گوگل مپ (سایر پلتفرمها) را به اشتراک بگذارید و به کاربران یادآوری کنید که نظرشان را ثبت کنند
- برای تعامل بیشتر کاربران، به نظرات آنها حتماً پاسخ بدهید
- نظرات منفی را پاک نکنید و با سعه صدر به آنها جواب دهید
📌 نکته: فاکتورهای رتبهبندی نتایج محلی را یادتان است (ارتباط، فاصله و محبوبیت)؟ وقتی دو کسبوکار از نظر فاصله و ارتباط مساوی باشند، گوگل رتبهٔ هرکدام را که تعداد نظرات ثبتشده بیشتری داشته باشد، بهعنوان کسبوکار محبوبتر، ارتقا میدهد.
۵. ثبت کسبوکار در دایرکتوریهای مشاغل و نقشههای آنلاین
تکنیک بعدی این است که بهجز گوگل، کسبوکار خودتان را در نقشههای آنلاین و دایرکتوریهای مختلف مشاغل مثل نشان، بلد، پونز، دانرو و Foursquare هم ثبت کنید.
این کار چند فایده برای سئوی محلی شما دارد:
اول اینکه اینطوری پلتفرمهای بیشتری برای ثبت نظرات کاربران در اختیار دارید و خب هرچه تعداد نظرات بیشتری دریافت کنید، به نفع شماست (افزایش اعتبار و محبوبیت).
از طرفی، به لینکسازی خارجی هم خیلی کمک میکند؛ چون با ثبت کسبوکارتان در سایتها و پلتفرمهای مختلف، از هرکدام بکلینک دریافت میکنید و این بکلینکها اعتبار شما را بالا میبرند.
برای ثبت کسبوکارتان در این پلتفرمها، به دو نکته توجه داشته باشید:
✔️ کسبوکارتان را در دایرکتوری و فهرستهای مرتبط و محبوب ثبت کنید.
✔️ حواستان به اطلاعاتی که در این پلتفرمهای ثبت میکنید، باشد؛ چون وجود تناقضهایی مثل غلطهای املایی، شماره تلفن اشتباه، آدرس غلط و… کار دستتان میدهد و گوگل نمیتواند اطلاعات صحیح و غلط را از هم تمیز دهد.
وقتی که گوگل نتواند تشخیص دهد که کدام اطلاعات دربارهٔ کسبوکار شما صحیح است، ممکن است اصلاً آن را در نتایج جستوجوی محلی نشان ندهد.
۶. بهینهسازی هدلاینها، متا دیسکریپشن و محتواها
یکی دیگر از تکنیک های سئو محلی، بهینهسازی صفحهها و محتواها بر اساس کیوردهاست.
برای اینکه سایت شما در نتایج جستوجوهای محلی دیده شود، باید تمام تکنیکهای سئوی داخلی سایت را در اینجا هم انجام دهید؛ منتهی بر اساس کلمات کلیدی با اینتنت محلی.
هرچه محتوا، هدلاینها و از همه مهمتر دیسکریپشن شما برای جستوجوهای محلی بهینهتر باشد، نرخ کلیک ارگانیک شما هم بالاتر میرود.
حالا چطور صفحهها را بهینه کنیم؟ ساده است:
- کلمات کلیدی محلی مرتبط و با حجم جستوجوی بالا را در متا دیسکریپشن، عنوان صفحه (H1) و URL صفحه جا دهید (اهمیت کیورد در URL کمتر از ۲ مورد دیگر است)
- در متن محتوا و زیرعنوانها از کلمه کلیدی محلی بهطور طبیعی و با تراکم مناسب استفاده کنید
- برای تصاویر حتماً تگ ALT بزنید و در آن کلمه کلیدی محلی را به کار ببرید
- از کلمه در انکر تکست لینکهای داخلی استفاده کنید
به تصویر زیر نگاه کنید که �هتل بزرگ شیراز� توانسته با استفاده از کیوردهای درست (در بدنه و عنوان سایت)، چگونه خود را بهعنوان یکی از ۷ نتیجهٔ برتر به کاربر نشان دهد؛ آن هم با وجود سایتهای گردشگری قدرتمندی مثل علیبابا و اقامت ۲۴.
یک نمونهٔ دیگر هم در تصویر زیر ببینید که از کیوردها در عنوان و متا دیسکریپشن بهخوبی استفاده کرده است:
حالا برگردید و آن ۳ نمونهٔ ابتدای مقاله را هم بررسی کنید تا ببینید چطور از کیوردها برای رسیدن به صفحهٔ نتایج در تایتل و متا دیسکریپشن استفاده کردهاند.
علاوه بر اینها، حتماً کیوردهای محلی مهم و پرجستوجو را در بالای صفحه و ترجیحاً در عنوان بیاورید. چرا؟
چون جستوجوگر محلی که صفحهٔ شما را باز میکند، باید در عرض چند ثانیه متوجه شود خدمات شما مختص همان محل است.
وقتی در نگاه اول چنین تیتر یا عنوانی را نبیند، صفحه شما را میبندد و احتمالاً دوباره به نتایج جستوجو برمیگردد تا نزدیکترین خدمات مورد نیازش را پیدا کند.
این رفتار کاربر سیگنالی مبنی بر تجربه کاربری بد به گوگل ارسال میکند و بهطور غیرمستقیم روی سئوی محلی شما تاثیر منفی میگذارد.
بهغیر از اینکه در صفحهٔ اصلی یا لندینگ پیج خدمات، میتوانید به نظرات مشتریان اشاره کنید� این امکان وجود دارد یک صفحه را به داستان مشتریهای موفق اختصاص دهید. این صفحه را هم به همین شکل بهینه کنید تا عصای دستتان در سئوی محلی باشد.
۷. تولید محتوای محلی
درست است که تولید محتوا دربارهٔ موضوعات عمومیتر، مخاطبان بیشتری را جذب میکند؛ ولی در کسبوکارهای محلی، صرفاً جذب مخاطب بیشتر برای شما نان و آب نمیشود!
شما میتوانید با نوشتن و تولید محتوا دربارهٔ اخبار، حاشیهها و اطلاعات شهر یا منطقهٔ خودتان، مخاطبان محلی را جذب کنید و یک منبع و مرجع محلی بهدردبخور برای جستوجوگران محلی باشید.
محتوا و سایت محلی برای کسبوکارهایی مثل هتلها و رستورانها خیلی خوب جواب میدهد.
برای مثال یک هتل در شیراز میتواند تولید محتوا دربارهٔ مناطق دیدنی و گردشگری شهر شیراز را در سایت خود پوشش دهد تا منِ مسافر که به شیراز سفر میکنم و دربارهٔ مناطق دیدنی آن در گوگل جستوجو میکنم، هم سایت هتل را ببینم و احتمالاً آن را رزرو کنم و هم اطلاعات مفیدی دربارهٔ شیراز، دستگیرم شود.
از طرفی، شما آمدهاید تا مشکل مخاطب را با ارائهٔ محتوا حل کنید. درست است؟ حالا در دل ارائهٔ راهحل، محصول یا خدمت خود را هم بهعنوان یکی از پیشنهادها معرفی کنید.
این محتوا هم به مخاطب، محصول یا خدمت شما را معرفی میکند و هم با استفاده از کیوردها با اینتنت محلی، در خدمت سئوی محلی است.
برای مثال، دندانپزشکی میتواند راهنما و محتوای کاملی دربارهٔ �بلیچینگ�، از روشها و قیمت گرفته تا اهمیت و زمان و موقع نیاز به آن آماده کند.
فقط یادتان باشد باید محتوایی مکانمحور در سایت تولید کنید؛ یعنی در تمام آنها از کلمات کلیدی با اینتنت محلی استفاده کنید تا سایت محلیسازی شود!
یک راه دیگر؟
به این فکر کنید مردم چه چیزهای مرتبطی با محل کسبوکار شما را سرچ میکنند. محتوای موردنیاز را در اختیار آنها بگذارید؛ فقط یادتان نرود محتوا باید با موضوع کسبوکار شما همخوانی داشته باشد.
به نمونه پست بلاگ زیر دقت کنید که برای کیورد �دندانپزشکی در شمال تهران� بهینه شده است. در این پست، مجموعه سعی کرده است به کاربر برای یافتن یک دندانپزشکی خوب در شمال شهر تهران کمک و در قالب آن، خدمات خود را هم معرفی کند.
۸. لینکسازی خارجی از طریق روابطعمومی و حمایت از رویدادهالینکسازی خارجی یکی از مهمترین تکنیکها برای بهبود لوکال سئو است؛ چون این لینکها اعتبار دامنهٔ شما را افزایش میدهند و هرچه تعدادشان بیشتر باشد، گوگل سایت شما را در زمرهٔ سایتهای محلی محبوب و معتبر حساب میکند.
در سایتهای محلی از دو طریق میتوانید لینک خارجی بگیرید:
- حمایت مالی یا مشارکت در رویدادهای محلی
در هر محله، منطقه یا شهری یک سری رویدادها و جشنوارهها برگزار میشود که حضور در آنها، چه بهعنوان میزبان، چه اسپانسر و حامی مالی و چه مهمان، یک جریان اجتماعی را حول برند شما در آن شهر ایجاد میکند و احتمال دریافت بکلینک از سایتها و رسانههای محلی را بالا میبرد.
نیاز نیست که حمایت شما حتماً مالی باشد؛ مثلاً اگر شما یک شرکت چاپ هستید و یک رویداد فرهنگی هنری در شهرتان برگزار میشود، میتوانید در ازای تقبل چاپ بروشورها و بنرهای تبلیغاتی آن رویداد، از برگزارکننده بکلینک دریافت کنید.
- روابط عمومی و استفاده از فرصتهای طلایی!
روابط عمومی خوب هم در دریافت بکلینک مؤثر است.
مثلاً پاسخدادن به سؤالات مرتبط با شهر و منطقهای که کسبوکار شما در آن قرار دارد در شبکههای اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام، یا کارهایی مثل راهاندازی و مشارکت در کمپینهای مرتبط با کسبوکار، انجام فعالیتهای داوطلبانه، دعوت از رسانههای محلی در مراسماتی مثل افتتاح کسبوکار و… باعث میشود کسبوکار شما سرتیتر روزنامهها یا سایتهای خبری محلی باشد و از این طریق بکلینک دریافت کنید.
منبع: یکتانت
برچسب: ،