آموزش كامل سئو وردپرس با افزونه yoast seo
افزونه Yoast SEO قدرتمندترين پلاگين در زمينه سئوي سايت بين كاربران وردپرس است؛ حتي اگر اطلاعات كمي در خصوص سئو سايت داريد، با كمك افزونه يوست سئو ميتوانيد به راحتي محتواي صفحات خود را بهينهسازي كنيد. در حقيقت، افزونه يوست به شما كمك ميكند تا ابتداييترين و اصليترين نكات سئوي داخلي صفحات خود را بررسي كرده و در صورت نياز آن ها را بهبود دهيد . امروز در اين راهنما، به آموزش كامل افزونه yoast seo ميپردازيم.
در اين مطلب ميخوانيد:
- آموزش دانلود و نصب افزونه Yoast SEO
- آموزش تنظيمات افزونه Yoast SEO
- تنظيمات عمومي سايت
- تنظيمات عنوانها و متاهاي سايت
- تنظيمات شبكههاي اجتماعي
- نقشه سايت XML
- تنظيمات پيشرفته افزونه يوست
- ابزارها
- ريدايركت
افزونه Yoast SEO چيست و چرا بايد از استفاده كنيم؟
اگر به دنبال نصب يك افزونه سئو همه كاره در وردپرس هستيد، پيشنهاد ما، يوست سئو است. در Yoast تمام ريزه كاريهاي مربوط به سئو سايت در نظر گرفته شده و تنها كافيست نكاتي كه به شما گفته ميشوند را رعايت نماييد.
همچنين به ياد داشته باشيد اين افزونه از طرف تعدادي از نخبگان وردپرس در حال توسعه ميباشد و بهصورت رايگان در اختيار مديران سايتها قرار ميگيرد و يبيش از يك ميليون نصب فعال به خوبي بيانگر محبوبيت افزونه Yoast SEO است. اگر به صفحه اين پلاگين در وب سايت WordPress مراجعه كنيد، خواهيد ديد نزديك به سيزده هزار كاربر به يوست سئو امتياز دادهاند كه بيش از دوازده هزار نفر از آنها، امتياز كامل بوده است. البته اين محبوبيت چندان هم بيدليل نيست. چرا كه قابليتهاي بسيار زياد افزونه Yoast SEO مدير هر سايتي را مجاب به استفاده از آن ميكند. برخي از اين ويژگيها عبارتند از:
- تجزيه و تحليل كامل و ارائه توضيحات دقيق براي بهبود وضعيت سئو مطالب و صفحات سايت
- بررسي ميزان خوانايي نوشتهها براي كاربران
- يكپارچه سازي سايت با اكانتهاي شبكههاي اجتماعي و تنظيمات اشتراكگذاري مطالب
- تمركز برروي كلمه كليدي هدفگيري كلمات كليدي نتايج جستجو
- پيكربندي تگ متا ربات
- اعمال تنظيمات برروي متاتگ عنوان و توضيحات
- كنترل كامل نقشه سايت
- بهبود RSS سايت
- تنظيم فايل robots.txt و .htaccess
- پشتيباني از زبان فارسي
- و ...
دانلود و نصب افزونه يوست
همانطور كه قبلتر اشاره كردم، افزونه Yoast SEO رايگان است و تمام كاربران وردپرس ميتوانند از آن استفاده كنند. براي نصب اين افزونه ابتدا به پيشخوان سايت خود مراجعه كرده و از قسمت "افزونهها" روي گزينه "افزودن" كليك نماييد. در كادر جستجو كلمه "Yoast SEO" را نوشته و اقدام به جستجو كنيد. در ليست افزونههاي نمايش داده شده گزينه افزونه Yoast SEO را انتخاب و نصب كنيد.
چند لحظه منتظر بمانيد و پس از اتمام نصب، گزينه «فعال سازي» را براي اين پلاگين انتخاب نماييد.
همانطور كه ملاحظه ميكنيد اكنون پس از نصب افزونه منوي جديد به قسمت منوهاي وردپرس شما تحت عنوان سئو اضافه شده است.
برروي منو كليك كنيد تا وارد پيشخوان Yoast SEO شويم.
البته ممكن است برخي از گزينه در منوي شما وجود نداشته باشد؛ چون سازندگان افزونه Yoast SEO براي جلوگيري از سردرگمي كاربران تازه كار، برخي از ويژگيهاي افزونه را مخفي كردهاند. كه صد البته براي قوت بخشيدن به سئوي سايت خود به آنها نياز داريد؛
به همين منظور از قسمت منوي وردپرس به بخش “سئو” رفته و گزينه “پيشخوان” را بزنيد. سپس برروي تب «قابليتها» كليك نماييد وتيك تنظيمات «پيشرفته» را فعال كنيد.
همچنين لازم به ذكر است براي استفاده برخي امكانات از جمله ريدايركت صفحات، كلمات كليدي چندگانه و پيشنمايش شبكههاي اجتماعي بايد نسخه پريميوم اين افزونه را خريداري كنيد.
تنظيمات افزونه يواست براي افزايش سئوي سايت وردپرسي
در اين قسمت از آموزش Yoast SEO نگاهي كامل به تمام تنظيمات اين افزونه برروي سايت وردپرسي شما مياندازيم و سعي ميكنيم نحوه كار با آن را با جزئيات مورد بررسي قرار دهيم.
تنظيمات عمومي سايت
عمومي
پيكربندي سريع: با كليك بر روي اين دكمه يك تور آشنايي با Yoast SEO را مشاهده خواهيد كرد.
مشخصات، تنظيمات و قسمتهاي مختلف اين افزونه را بهصورت خلاصه ميتوانيد در اين قسمت مرور كنيد. در صورتي كه در زمان زيادي نداريد، با استفاده از اين قسمت، تنظيمات مهم سئو سايتتان را اعمال كنيد.
دستاندركاران: در اين بخش با سازندگان افزونه يواست آشنا شويد. همانطور كه اشاره شد در ساخت اين پلاگين نامهاي بزرگي فعاليت داشتهاند.
بازگشت به تنظيمات پيشفرض: اگر دچار اشتباهاتي در تنظيمات افزونه يوست شدهايد و يا ميخواهيد تنظيمات به صورت پيش فرض اعمال شوند؛ اين دكمه را فشار دهيد. با اينكار كليه تنظيمات اعمال شده از طرف شما برروي افزونه Yoast SEO از بين خواهد رفت.
اطلاعات شركت
در اين صفحه اطلاعات عمومي وبسايت خود را از جمله نام شركت (يا شخص)، شعار، لوگو يا نماد را وارد نماييد.
هرگز از اين مراحل سر سري نگذريد! تمام اين تنظيمات در متا تگهاي سايت شما كاربرد دارند و گوگل از اين اطلاعات براي نمايش در نتايج جستجوي خود استفاده ميكند.
ابزارهاي وبمستر
اين ابزار اجازه ميدهد به راحتي مالكيت سايت خود را با استفاده از كد متا ارائه شده توسط ابزارهاي وبمستر مانند گوگل وبمستر تولز بررسي كنيد.
اگر از قبل تاييد ابزارهاي وبمستر را انجام دادهايد، نيازي به ورود مجدد آنها نيست.
لازم به ذكر است كه با كدهاي وبمستر گوگل و بينگ و Yandex شما به اين جستجوگرها كمك ميكنيد تا سايت شما را به صورت كامل مورد ارزيابي قرار دهند؛ مواردي چون صفحات ۴۰۴، سرعت بارگذاري صفحات، مطالب سايت و…
امنيت
اگر در وبسايت خود نويسندههاي ديگري داريد، اين گزينه به كار شما خواهد آمد.
با انتخاب اين گزينه تنظيمات و تغييرات Yoast SEO را براي ديگر نويسندهها خواهيد بست. چنانچه نويسندهاي داريد بهتر است اين گزينه را براي جلوگيري از تغييرات ناخواسته در افزونه فعال نماييد.
تنظيمات عنوانها و متاهاي سايت
همانطور كه در جريان هستيد مديريت محتواي وردپرس، بهصورت پيش فرض از تمام متا تگها پشتيباني نميكند. در حالي كه متاها در سئو سايت از اهميت بسيار بالايي برخودار هستند. شايد بتوان اين كمبود را يك ضعف براي وردپرس دانست.
در هر صورت براي افزودن متا تگها به تمامي صفحات سايت خود از طريق منوي سمت راست از زير شاخه سئو برروي منوي “عنوانها & متاها” كليك نماييد.
در ادامه به آموزش گزينههاي موجود در اين بخش ميپردازيم:
عمومي
در بخش “عنوان جداكننده” يا Title Separator ميتوانيم حرف مورد نظر را براي جدا كردن عنوان سايت و عنوان صفحه انتخاب كنيم.
بسته به سليقه شخصي ميتوانيد يكي از سمبلها را انتخاب نماييد. اين علامت در تمام صفحات سايت و همچنين در نتايج گوگل نمايش داده ميشود.
بخش بعدي يا فعال كردن “تجزيه و تحليل” ميباشد.
با فعال بودن تجزيه و تحيل خوانايي، يك بخش جديد در افزونه يواست تحت عنوان خوانايي در انتهاي صفحه ويرايش هر برگه و پست افزوده ميشود.
امكان بسيار جالبي كه در نسخههاي جديد افزونه شاهد آن هستيم، به بررسي متن از نظر خوانايي براي كاربران ميپردازد.
همچنين اگر ميخواهيد با استفاده از افزونه Yoast SEO كلمات كليدي سايتتان را مديريت كنيد، گزينه تجزيه و تحيل كلمه كليدي را فعال نماييد. اين بخش يكي از مهمترين ويژگيهاي اين پلاگين ميباشد. در ادامه آموزش حتما به نحوه كار با اين گزينههاي حياتي خواهيم پرداخت.
خانه (Homepage)
در اين تب تنظيمات مربوط به صفحه اصلي و خانگي سايت شما موجود ميباشد. از آنجايي كه همواره از صفحه اصلي يك سايت بهعنوان قلب تپنده وبسايت ياد ميشود؛ براي اين قسمت وقت بيشتري بگذاريد. شما ميتوانيد با كليك برروي گزينه “ويرايش خود صفحۀ نمايشي“ به صورت زنده اين تغييرات را اعمال كنيد.
تب گونههاي فرسته (Post Types)
نام اين تب يك مقدار عجيب است! اين گزينه معادل كلمه Post Types در نمونه انگليسي افزونه يواست ميباشد.
در اين تب تنظيمات مربوط به سئو مطالب، صفحات و فايلهاي رسانهاي در اختيارتان قرار ميگيرد. و ميتوانيد با تعيين هر قسمت بهصورت جداگانه تغييرات خاصي را براي پيروي از يك فرمت خاص اعمال كنيد.
تنظيمات عنوان: اين گزينه تنظيمات عنوان سايت را در وردپرس تغيير خواهد داد، استفاده از اين گزينه به شدت توصيه ميشود،
زيرا گاهي عنوان سايت از طرف قالب ممكن است دچار مشكلاتي شود. پس اين گزينه را فعال ميكنيم.
قالب توضيحات داده: اين قسمت مربوط به تگ متاي توضيحات (direction) ميباشد.
پيشنهاد ميشود در اين قسمت هيچ چيزي وارد نكنيد و در صفحات، مطالب و رسانههاي خود بهصورت دستي توضيحات داده را پر نماييد.
روبات متا: اگر تنظيمات متا روبات را روي گزينه noindex بگذاريد، در واقع از موتورهاي جستجو از جمله گوگل درخواست كردهايد
كه صفحات شما را بررسي نكنند. با اين حال در صورتي كه نيازي نميبينيد تا صفحات، مطالب يا رسانههاي شما در گوگل ايندكس نشوند، اين گزينه را برروي index فعال كنيد.
تاريخ در پيش نمايش ريز: اگر در برگهها و پستهاي وبلاگ خود بهطور مداوم تغيير ايجاد ميكنيد
و آنها را بهروز مينماييد، استفاده از اين گزينه را به شما پيشنهاد ميكنم. با استفاده از اين گزينه تاريخهاي بهروز رساني در متا تگها ثبت ميگردند تا موتورهاي جستجوهاي را از اعمال آخرين تغييرات با خبر شوند.
جعبه متاي Yoast SEO: همانطور كه در پايان ويرايشگر هر پست و باكس مربوط به افزونه يوست را مشاهده ميكنيد، با غيرفعال كردن اين گزينه ميتوانيد از نمايش آن جلوگيري نماييد.
احتمالا شما هم مثل من به بياستفاده بودن اين گزينه فكر كرديد! اما در سايتهايي كه داراي چند نويسنده هستند، به منظور عدم ورود اشتباه توسط افراد ناشي، اين گزينه بسيار كاربردي ميباشد.
طبقه بندي
در اين قسمت ميتوانيد پارامترهاي دسته بندي، برچسب، فرمت و.. را پيكربندي نماييد.
در اينجا نميتوان پيشنهاد ويژهاي داد، بسته به موارد مورد نياز بايد تكميل شوند. توجه داشته باشيد كه تنظيمات بخش طبقه بندي برروي كل مطالب سايت شما تاثير ميگذارد.
بايگانيها
در تب بايگانيها ميتوانيد تنظيمات ويژهاي به صفحات بايگاني نويسندههاي سايتتان، بايگانيهاي تاريخي، و همچنين صفحات جستجو و ۴۰۴ بدهيد.
آپشنهاي اين بخش هم مانند ساير قسمتهاي قبلي بوده و نيازي به توضيح مجدد نيست.
تنظيمات متاي كلي سايت
در تب “ديگر” نيز يكسري گزينه وجود دارد كه با هم آنها را آموزش ميبينيم.
زير صفحات بايگاني: اين گزينه همانطور كه در توضيحات آمده،
براي جلوگيري از نمايش صفحات بعدي آرشيو سايت در جستجوي داخلي ميباشد.
پيشنهاد ميشود علامت آن را فعال كنيد، اگر غيرفعال باشد ممكن است گوگل با مطالب تكراري در سايت شما مواجه شود.
استفاده از متا كلمات كليدي متا: در توضيح موجود در اين گزينه، نوع نوشتار گونهاي بيان شده است كه هر كسي را به شك وا ميدارد كه آيا فعال كنم يا نه! اما فعال سازي اين گزينه براي سايت ياهو و بينگ بسيار مفيد ميباشد. در حالي گوگل از سال ۲۰۰۹ ديگر به اين كلمات متا اهميتي نميدهد. پس تيك اين گزينه را نيز فعال ميكنيم.
اجبار افزودن برچسب متا ربات noodp به صورت كلي به سايت: اگر در دايركتوري ياهو و سايت DMOZ از سايت خود نام بردهايد، بهتر است اين گزينه را فعال نماييد، چرا كه از بروز خطاهاي احتمالي جلوگيري ميكند.
تنظيمات شبكههاي اجتماعي
شبكههاي اجتماعي فيسبوك، توييتر و گوگل پلاس از پر مخاطبترين شبكههاي اجتماعي ميباشند.
فعاليت در اين شبكهها به معني افزايش بيسابقه بازديدكنندگان از سايت و در نتيجه بالا رفتن رتبه، رنك سايت و محبوبيت بيشتر نزد گوگل ميباشد.
با اين حال افراد مبتدي از اين تاثير شگرف بياطلاع هستند و يا خيلي ساده به خاطر زحمات كمتر، از كنار اين مسئله رد ميشوند.
افراد حرفهاي هم شايد بخاطر كمبود وقت كافي خيلي به اين اين موضوع اهميت ندهند! اكنون كه از تاثير شبكههاي اجتماعي بر سايت خود مطلع شدهايد، به تنظيمات اين قسمت از افزونه Yoast SEO ميپردازيم.
حسابها
در اين تب ميتوانيد با اضافه كردن حسابهاي كاربري شبكههاي اجتماعي سايت خود، آنها را به موتورهاي جستجو معرفي نماييد. بدين منظور در هر بخش آدرس كامل صفحهتان را وارد نماييد. اما در قسمت توييتر، تنها وارد كردن نام كاربري حساب توييترتان كفايت ميكند.
فيسبوك
افزودن Open Graph meta data: انتخاب اين گزينه بستگي به سليقه شما دارد، با انتخاب اين گزينه نمودار دادههاي متا به سر صفحه شما اضافه خواهد شد.
فعال كردن اين گزينه باعث ميشود هنگامي كه صفحات شما به اشتراك گذاشته ميشوند؛ استفاده از تصاوير و متاتگهاي عنوان و توضيحات، آسانتر باشد.
البته دقت داشته باشيد با انتخاب و فعال كردن Open Graph Meta Data گوگل از سر صفحه شما خوشش نخواهد آمد! چون گوگل از Headهاي كم حجم بيشتر طرفداري ميكند. پيشنهاد من غيرفعال بودن گزينه ميباشد.
آدرس تصوير: تصوير آواتار فيسبوك را از اين قسمت انتخاب نماييد، اين تصوير معرف صفحه سايت شما در فيسبوك ميباشد.
اضافه كردن مدير فيس بوك: اين دكمه را براي انتخاب مدير فيسبوك انتخاب نماييد.
پس از انتخاب اين گزينه پيش فرض شما بايد به اكانت فيسبوك خود وصل شده و مديريت خود را براي افزونه مشخص نماييد.
در مقابل اين دكمه، دكمه ديگري با نام “استفاده از برنامه فيس بوك به عنوان مدير” وجود دارد،كه با انتخاب آن شما بايد يكي از اپهاي ساخته شده توسط خود را معرفي كنيد.
اين عمل براي افراد حرفهاي ميباشد، اگر در فيس بوك برنامه مخصوص خود را داريد ميتوانيد از اين قسمت به عنوان مدير سئو از آن استفاده نماييد.
نشاني صفحۀ فيسبوك: آدرس فيسبوك خود را در اين قسمت وارد كنيد. پيشنهاد ما اين است كه يك صفحه جداگانه براي وبسايت خود بسازيد، و آن صفحه را معرفي كنيد.
عنوان: عنوان صفحه فيسبوك خود را نيز در اين قسمت وارد نماييد.
توضيحات: توضيحات مربوط به صفحه خود را نيز در اين قسمت بايد بنويسيد.
تنظيمات پيشفرض آدرس تصوير: اين قسمت نيز براي تعيين تصوير شاخص براي مطالبي كه داراي عكس نميباشند مورد استفاده قرار ميگيرد.
توييتر
در اين قسمت ميتوانيم تنظيمات مربوط به كارت توييتر را وارد نماييم. در اينجا افزونه يواست كارت پيش فرضي را ساخته كه مطالب بيشتري را همراه با تصوير به توييت ميگذارد.
تنظيمهاي دلخواه خود را در اين بخش وارد كنيد و در قسمت نام كاربري، اكانت خود را در توييتر بنويسيد.
گوگل پلاس
نويسنده گوگل پلاس: اين فرد در گوگل يك حساب كاربري دارد، و همچنين در وبلاگ و يا سايت نيز يك اكانت براي نويسندگي دارد.
صفحهٔ انتشار در گوگل: در اين قسمت لينك گوگل پلاس خود را وارد كنيد، توجه داشته باشيد كه براي فعال سازي اين قسمت بايد در قسمت “درباره من” در گوگل پلاس حتما لينك وبسايت خود را وارد كرده باشيد. همچنين تيك گزينه «محتواي متاي نوشته Google+ را اضافه كنيد (به جز متاي نويسنده)» را نيز فعال نماييد.
ساخت نقشه سايت با افزونه yoast seo
نقشه سايت يكي از مهمترين قسمتهاي حياتي براي وبسايتها ميباشد؛ چرا كه خزندههاي جستجوگرها بدون رد كردن كوچكترين موردي ميتوانند كل سايت شما را ايندكس كنند و به موتورهاي جستجوگر معرفي نمايند.
يك اشتباه بزرگ كه حتما بايد رسيدگي كنيد، و آن اينكه استفاده از افزونههاي نقشه ساز را كنار بگذاريد. چرا كه افزونههاي سايتمپ داراي يك متد يكسان و هم نوع ميباشند كه هر مطلبي به سايت اضافه شود، بطور اتوماتيك در نقشه سايت ايندكس ميشود. حال اگر شما مطلبي را Nofollow كنيد ديگر اين افزونههاي قادر به تشخيص آن نيست. و اين يعني يك خطر بزرگ براي رتبه شما در گوگل.
بنابراين بايد افزونهاي بكار ببريم كه اين ايراد را نداشته باشد، پس چه بهتر كه از مپساز يك پلاگين سئوكار استفاده كنيم. افزونه Yoast SEO نيز داراي يك مپ ساز بصورت نسبتا حرفهاي ميباشد. نقشه سايت يوست سئو به طور خودكار پس از فعال سازي افزونه برروي سايت شما فعال ميشود. پس اينك فقط به تنظيمات نقشه سايت افزونه يوست ميپردازيم:
گزينه اول را براي فعال سازي ساخت نقشه XML سايت فعال نماييد با استفاده از دكمه XML Sitemap نيز ميتوانيد نقشه سايت خود را مشاهده نماييد.
سايت مپ كاربر: اين گزينه بهتر است غير فعال باشد، چون ممكن است گوگل دچار اشتباه شده و به سايت برچسب مطالب تكراري را بزند. سايت مپ كاربر در نقشه سايت گزينههايي را با نام نويسندگان ايجاد ميكند، كه موجب ميشود علاوه بر گروهبندي محتوا، مطالب بر حساب نويسندگان نيز گروه بندي شود.
تنظيمات عمومي: در اينجا دو گزينه موجود هست كه هر دو را فعال ميكنيم، در قسمت توضيحات، موارد مربوطه گفته شده و نياز به توضيح بيشتر نميباشد.
گونههاي فرسته: در اين قسمت نيز ميتوانيد موضوعات خاصي را وارد نقشه سايت نكنيد! باانتخاب هر يك از گزينهها، آن محتوا در نقشه سايت ظاهر نخواهد شد. پيشنهاد ميكنم همه گزينههاي بدون علامت تيك باشد.
محدوديت براي طبقهبنديها: در اين قسمت نيز همانند گزينه قبلي ميتوانيد طبقهبنديهاي خاصي را از ورود به نقشه سايت منع كنيد. نظر من اين است تنها گزينههاي «موضوعات» و «برچسبها» را بدون علامت تيك بگذاريد.
ورودي در هر صفحه: در اين قسمت ميتوانيم حداكثر تعداد نوشتهها را در يك صفحه از نقشه سايت تعيين كنيم، نقشه سايت براي كاربران مهم نميباشد، پس تعداد مطالب قرار گرفته در صفحه نقشه نيز مهم نيست! اما افزونه بصورت پيش فرض عدد ۱۰۰۰ را تعيين نموده است، ميتوانيد در صورت خواسته شخصي اين تعداد را كمتر نيز بكنيد. پيشنهاد ميكنيم عدد ۱۰۰۰ را بنويسيد يا به كل عددي ننويسيد.
تنظيمات پيشرفته افزونه يواست
نشانيهاي ريزه ميزه
در اين قسمت تنظيمات مهمي وجود ندارد! اين بخش براي قالبهايي كه ناشيانه طراحي شدهاند استفاده ميشود. اما قالبهاي امروزي داراي تگهاي مخصوص خود هستند كه نيازي به تنظيم اين قسمت نيست. بنابراين گزينه “فعال كردن پيوندهاي خرده ريزه” را غيرفعال كنيد.
تنظيمات پيوندهاي يكتا
در اين قسمت تنظيمات مربوط به آدرسهاي صفحات وجود دارند. با تغيير اين تنظيمات نوع آدرس صفحات شما تغيير ميكند و اين تغييرات در سئو سايت شما بسيار مهم ميباشد. آدرسهاي كوتاه و با مفهوم براي گوگل و كاربران بسيار خوشايند هستند. بنابراين بايد با توجه ويژه اين تنظيمات را انجام داد.
تهي كردن مبناي دسته: كليه مطالب ما در دسته بنديهاي مختلفي قرار دارند. در اين قسمت تعيين ميكنيم كه آيا نام اين بخشها جزئي از آدرس مطلب باشد يا فقط نام مطلب به عنوان آدرس مطلب ديده شود. براي زيبايي ممكن است تنها نام كافي باشد. اما براي سئوي سايت خوب نيست، پس علامت تيك اين گزينه را فعال نكنيد.
افزودن علامت انتهايي مميز به نشاني دسته و برچسب: گاهي ممكن است شما نيز در بعضي از سايتها مشاهده كنيد كه بعد از آخرين حرف يك آدرس كاراكتر اسلش يا همان «/» قرار دارد. اين كاراكتر ساده نيز جزئي از سئو ميتواند باشد. پس اين گزينه را فعال ميكنيم تا در آخر آدرسهاي مطالب سايتمان علامت «/» نوشته شود.
توقف كلمات در نامكها: توضيح اين گزينه در خود افزونه گوياي همه چيز هست! پس آن را فعال ميكنيم.
تغيير مسير نشاني فايل پيوست به نشاني پست مادر: در توضيحات اين قسمت نيز به راحتي ميتوان كاربرد آن را متوجه شد. با فعال كردن اين گزينه به گزينه بعدي ميريم.
حذف متغيرهاي replytom: بطور كلي هيچوقت سايتي تا آن اندازه رشد نكرده كه بخواهد اين گزينه را فعال كند! براي راحتي كاربران ما نيز اين گزينه رو غير فعال نگه ميداريم.
ارجاع نشانيهاي زشت به پيوند يكتاي تميز: همانطور كه در متن گزينه اعلام شده، فعال سازي اين گزينه توصيه نميشود. مگر در زمانهاي اضطراري. اما اصلا كار اين گزينه مهم چيست؟ وقتي فردي از خودش به ادامه آدرس سايت شما حرف و كلمهاي اضافه ميكند، طبيعتاً در اكثر موارد كاربر با پيغام صفحه مورد نظر وجود ندارد (خطاي 404) روبرو ميشود. به اشتباه افرادي با استفاده از اين گزينه، اين خطا را رفع ميكنند، و هر وقت كاربر كلمه را به آدرس شما اضافه و تاييد را زد، به جاي بروز خطاي صفحه 404، صفحه ريدايركت ميشود به صفحهاي كه شما تعيين ميكنيد، شايد يك امكان جالب باشد اما اكثر افزونهها و موارد ديگه در سايت با اينكار مشكل اساسي دارند و موجب بروز خطا براي سايت ميشوند.
تنظيمات RSS
در اين قسمت موارد مربوط به فيد سايت قرار دارند. فيد سايت يكي از مهمترين قسمتهاي يك سايت ميباشد، كه هم براي كاربران و هم موتورهاي جستجو ميتواند بسيار مفيد واقع شود.
محتوايي كه قرار است قبل از هر نوشته در خوراك ظاهر شود: در اين بخش ميتوانيد گزينههاي مختلف را بر حسب سليقه تنظيم نماييد، اما من پيشنهاد ميكنم از طرح رايج كه در تصوير زير ارائه شده استفاده نماييد: (توجه داشته باشيد كه كدها بايد با حروف بزرگ نوشته شوند)
ابزارها
وارد كردن و خروجي گرفتن: در اين قسمت ميتوانيد تنظيمات سئو مربوط به افزونههاي ديگر را وارد Yoast SEO كنيد، و يا تنظيمات افزونه يوست را بصورت دادههاي متا استخراج كنيد. عموماً اين كار به درستي انجام نميگيرد و بهتر است شما به جاي وارد كردن، تنظيمات را بصورت دستي اعمال كنيد.
ويرايشگر دسته جمعي: در اين قسمت نيز ميتوانيد مطالب سايت خود را ويرايش كنيد و عنوانها و موارد ديگر را بهصورت يكجا تغيير دهيد. پيشنهاد ميكنيم در اينجا تغييراتي انجام ندهيد. و اگر موضوعي بايد ويرايش داده شود، حتما از ويرايشگر خود وردپرس استفاده كنيد.
ويرايشگر پرونده: اين ابزار به شما اين امكان را ميدهد كه به سرعت پروندههاي مهم سئو مانند پروندۀ robots.txt و .htaccess را تغيير دهيد.
ريدايركت
ريدايركت يا تغيير مسير به آدرس جديد، روشي براي انتقال كاربران و موتورهاي جستجو به آدرس URLي جديد و غير از آدرس صفحه قديمي است. متاسفانه امكان ريدايركت كردن صفحات به صورت مستقيم در وردپرس وجود ندارد. اما افزونه Yoast SEO اين قابليت را در نسخه پولي اضافه كرده است.
همانطور كه ميبينيد در اين قسمت دو نوع ريدايركت وجود دارد. يكي redirect و ديگري regex redirect. هر دو تب تنظيمات مشابهاي دارند با اين تفاوت كه در تب regex redirect شما امكان ريدايركت كردن چندين صفحه، به يك صفحه خاص را خواهيد داشت.
1. در بخش redirects type نوع ريدايركت كه مد نظرتان هست را مشخص كنيد:
- ۳۰۱ – Moved permanently: آدرس جديد را دائمي در ديتابيس موتور جستجو جايگزين آدرس پيشين ميكند.
- ۳۰۲ – Found: ريدايركت موقت انجام ميشود و صفحه قديمي را براي مدت كوتاهي از دسترس خارج ميكند.
- ۳۰۷ – Temporary redirect: اين نوع ريدايركت براي صفحاتي مانند فرم پرداخت كاربرد دارد. هنگامي كه شما ميخواهيد از رفرش يا بوكمارك كردن صفحهاي جلوگيري كنيد ميتوانيد از اين متد ريدايركت استفاده كنيد.
- ۴۱۰ – Content deleted: محتواي صفحه قديمي را حذف ميكند.
- ۴۵۱ – Content unavailable for legal reasons: در صورتي كه محتوا به دلايل مشكلات فني در دسترس نباشد ميتوانيد از اين نوع ريدايركت استفاده نماييد.
2. سپس در old url آدرس صفحهاي كه با خطاي ۴۰۴ مواجه شده است را وارد نماييد و در قسمت url آدرس صفحه جديدتان را وارد كنيد و نهايتا دكمه add url را بزنيد.
Redirect method: در اين بخش ميتوانيد انتخاب كنيد ريدايركت صفحات از طريق كدهاي php صورت بگيرد و يا با استفاده از فايل .htaccess. معمولا ريدايركت از طريق فايل .htaccess به دليل سرعت بهتر، بيشتر از طرف متخصصين سئو مرسوم است.
Generate a separate redirect file: اين گزينه به شما ميگويد در صورتي كه مايل هستيد يك فايل .htaccess جداگانه توسط افزونه Yoast SEO به منظور انجام ريدايركتها ايجاد شود. كه خب كار زياد عاقلانهاي نيست پس بهتر است اين گزينه را غيرفعال كنيم.
منبع : نوين
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: