وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
راهنماي استفاده از افزونه يواست سئو ؟ آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش صفر تا صد سئو سایت، بهینه‌سازی سایت، قرار‌گرفتن در صفحه اول موتور جستجو

راهنمای استفاده از افزونه یواست سئو ؟

در این مطلب می‌خوانید:

  • راهنمای استفاده از افزونه یواست سئو
    • بهینه‌سازی محتوا
    • تحلیل و بررسی
    • شبکه‌های اجتماعی
    • تنظیمات پیشرفته
افزایش سئو مطالب سایت وردپرس با استفاده از یواست

بسیار خب، تا به اینجای کار موفق شدیم سایت خودمان را با کمک افزونه Yoast SEO بهینه‌سازی یا به اصطلاح سئو کنیم. اما کافی نیست! تاکنون تنها نیمی از راه را پیموده‌ایم؛ برای بالا آمدن در نتایج اول گوگل نیاز داریم برروی سئو مطالب خود نیز کار کنیم. من هم روزی مثل بسیاری از افراد فکر می‌کردم متخصصین سئو، جادوگران وب هستند! اما اینطور نیست. برای این‌که بتوانید پست‌های وبلاگ‌تان را در نتایج اولیه گوگل ببینید تنها کافیست چندین نکته کلیدی را رعایت کنید. در همین راستا افزونه یوست کمک شایانی به ما خواهد کرد. اما چگونه؟ در ادامه آموزش هم با من همراه باشید.

احتمالاً شما هم پس از نصب افزونه Yoast SEO متوجه اضافه شدن دو ستون جدید به صفحات نوشته‌ها و برگه‌های سایت وردپرس خود شده‌اید. نقطه‌های رنگی در ستون سئو بیانگر امتیازی است که افزونه یواست به مطلب یا برگه شما می‌دهد. و در ستون خوانایی، همانطور که از نام آن پیداست، میزان خوانایی متن نوشته شده از دید کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دایره‌های رنگی دوست داشتنی از پنج رنگ تشکیل شده‌اند و هرکدام معنای خاص خودشان را دارند:

  • دایره سبز به معنی قابل قبول بودن سئوی برگه یا مطلب می‌باشد
  • دایره نارنجی/زرد به این معنی است که برگه یا مطلب نوشته جای بهبود دارد
  • اگر دایره قرمز باشد یعنی مشکلات زیادی در برگه یا مطلب وجود دارد
  • دایره خاکستری به این معنی است که هیچ اطلاعاتی در خصوص سئوی برگه مطلب‌ در دسترس نیست
  • دایره آبی رنگ به معنی noindex بودن برگه یا مطلب می‌باشد

ولی به نظر شما افزونه Yoast SEO برای رتبه‌بندی مطالب چه ویژگی‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ اگر به یاد داشته باشید در ابتدای مقاله گفتیم یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این پلاگین، بخش تحلیل و بررسی آن می‌باشد. افزونه یوست به طور کاملا حرفه‌ای هر پست و حتی هر صفحه وبسایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر به انتهای مطالب خود مراجعه کنید، بخشی با نام یواست سئو را مشاهده می‌کنید. در این قسمت می‌توانیم تنظیمات ویژه‌ای به پست‌ها دهیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این قسمت از سه بخش تشکیل شده است، که آن‌ها را آموزش خواهیم دید:

بهینه‌سازی محتوا

پیش‌نمایش اسنیپت

این بخش در واقع یک دمو از مطلب شما در موتور جستجوی گوگل می‌باشد. که خود از سه قسمت اصلی عنوان، آدرس و توضیحات تشکیل شده است و نقش به سزایی در سئوی مطلب شما خواهد داشت. برای ویرایش این مشخصات می‌توانید برروی دکمه ویرایش اسنیپت کلیک کنید و تغییرات دلخواه را اعمال کنید. در صورتی که آشنایی کافی ندارید تا چگونه ورودی مناسبی به این بخش اضافه کنید، تنها کافیست نکات زیر را رعایت نمایید:

  • کاربران و موتورهای جستجو URLهای طولانی را دوست ندارند. اگر آدرس صفحات شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید. اما اگر URL های شما بیشتر از ۱۰۰ کاراکتر دارند بهتر است به فکر بازنویسی آنها باشید.
  • آدرس URL را با عنوان صفحه (title) هماهنگ کنید.
  • برای هر صفحه از عنوان منحصر به فرد استفاده کنید.
  • طول عنوان باید بین ۵۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد.
  • حرف زائد و اضافه را از URL صفحات خود حذف کنید. کلماتی مانند and و on و…
  • از متا تگ‌های تکراری استفاده نکنید.
  • طول متاتگ توضیحات (Description) صفحات خود را بین 100 تا 150 کلمه نگهدارید.

کلمه کلیدی کاربردی

کلمات کلیدی، کلید واژه ها و عبارت هایی در محتوای سایت شما هستند که به افراد اجازه می‌دهند سایت شما را از طریق موتورهای جستجوگر پیدا کنند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب باعث می‌شود ما دقیقا بدانیم در مورد چه چیزی مطلب می‌نویسیم و می‌خواهیم برای چه جستجوهایی در گوگل بالا بیایم. هنگامی که شما برای نوشته خود یک کلمه کلیدی تعیین می‌کنید، باید میزان تکرار این کلمه نسبت به متن دارای درصد خاصی باشید تا از نظر گوگل مورد پسند قرار بگیرد. اصطلاحا به این مورد چگالی کلمه کلیدی می‌گویند. در حالت عادیی باید به‌صورت دستی چگالی کلمات کلیدی را تعیین کنید که کار بسیار دشواری است. اما با کمک افزونه Yoast SEO دیگر نیازی به این کار نیست. و این افزونه پس از این‌که کلمه یا کلمات کلیدی مطلب خود را انتخاب کردید؛ به شما پیشنهاداتی می‌کند تا بتوانید راحت‌تر در صفحه اول گوگل بالا بیاید:

  • سعی کنید به اندازه کافی از کلمه کلیدی در مطالب استفاده کنید. معمولا چگالی کلمات کلیدی خود را بین ۱ تا ۳ درصد نگهدارید. برای مثال اگر متن نوشته‌تان دارای ۷۰۰ کلمه می‌باشد، حداقل ۷ و حداکثر ۲۱ بار کلمه کلیدی را به کار ببرید.
  • از کلمه کلیدی چندین بار در پاراگراف اول و آخر پست‌تان استفاده کنید.
  • حتما از کلمه کلیدی در عنوان صفحه و توضیحات متا و همچنین آدرس پست استفاده نمایید.
  • در خاصیت alt تصاویر کلمه کلیدی را بگنجانید.
  • در زیر عنوان‌های h1 و h2 و h3 از کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • هرگز کلمه کلیدی متن خود را به صفحات خارجی لینک نکنید.
  • حتی‌الامکان هر کلمه کلیدی را تنها یک‌بار در سایت به‌کار ببرید و در چندین پست مختلف، یک کلمه کلیدی را تکرار نکنید.

خوانایی

افزونه Yoast SEO با در نظر گرفتن یکسری پارامترهای از قبل تعیین شده، خوانایی مطلبی که نوشته‌اید را از نظر کاربران مورد بررسی قرار می‌دهد. این ویژگی جالب در نسخه‌های جدید افزونه اضافه شده است. البته در نسخه فارسی این قابلیت چندان پیشرفته نیست. در صورتی که در نسخه‌های انگلیسی، آلمانی و هلندی حتی می‌تواند نوع نوشته را از نظر ادبی مورد بررسی قرار دهد.

  • جملات کوتاه قابل خواندن‌ و تاثیرگذارتر می‌باشند. سعی کنید ۲۵% جملات پست‌تان کمتر از ۲۰ کلمه داشته باشند.
  • از پاراگراف‌های کوتاه ۷-۸ جمله‌ای استفاده نمایید.
  • طول پاراگراف‌هایتان از ۱۵۰ کلمه بیشتر نشود.
  • سرفصل‌های مطلب‌تان اندازه مناسبی داشته باشند، نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشند.
تحلیل و بررسی

در این قسمت افزونه یواست تمامی نکات تاثیرگذار در سئو مطلب‌تان را لیست می‌کند. و نکاتی را که رعایت کرده‌اید و باید رعایت کنید را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی

تا به اینجا به نظر می‌رسد پست‌تان از نظر موتورهای جستجو سئو شده است. حال بگذارید از به اشتراک گذاری مطلب شما در شبکه‌های اجتماعی مطمئن شویم؛ با تنظیم این بخش به گوگل می‌فهمانید که این پست مطلق به شماست. و اگر دفعات اشتراک پست‌هایتان بالا باشد، یک امتیاز مثبت برای‌تان در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که این بخش را خالی رها کنید، شبکه‌های اجتماعی به‌صورت پیش‌فرض از عنوان و متای توضیحات، همچنین یکی از تصاویر استفاده شده داخل پست‌تان استفاده خواهند کرد. البته ممکن است این تصویر خیلی ایده‌آل نباشد، بنابراین بهتر است خودتان شخصا این قسمت را درست کنید. تنظیمات در اینجا بسیار ساده می‌باشد. کافیست یک تصویر مربوط به پست‌تان را در قسمت image آپلود نمایید، عنوان و توضیحات مربوط به مطلبتان را وارد کنید.

در نهایت یک پیش‌نمایش از پست‌تان پس از اشتراک گذاری در فیسبوک یا توییتر را در بخش preview مشاهده خواهید کرد. البته این بخش فقط در نسخه پریمیوم افزونه فعال هست.

تنظیمات پیشرفته

روبات‌های ایندکس متا

ممکن است به هر دلیلی از موتورهای جستجو بخواهید که این صفحه و یا پست‌تان را شناسایی نکنند. بدین منظور می‌توانید تنظیمات این قسمت را برروی noindex قرار دهید. پس اعمال این تغییر، افزونه Yoast SEO دایره رنگی مربوطه را به رنگ آبی در می‌آورد.

روبات‌های متا دنبال

با استفاده از تنظیمات این گزینه می‌توانیم به موتورهای جستجو بگوییم که آیا لینک‌های موجود در این صفحه را دنبال کنند یا خیر. همان‌طور که می‌دانید گوگل از طریق خزیدن میان صفحات اینترنتی اطلاعات مربوط به آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. بنابراین لینک‌هایی که پست یا صفحات خود قرار می‌دهید، مقصد بعدی گوگل هستند. در صورتی در پست‌تان از لینک‌های خارجی نامعتبر زیادی استفاده کرده‌اید می‌توانید این گزینه را برروی nofollow بگذارید. البته توجه داشته باشید با این کار لینک‌های داخلی وب‌سایت خودتان هم که در این صفحه وارد کرده‌اید، بی ارزش خواهد شد.

متا روبات‌های پیشرفته

در صورتی که وبسایت‌تان را در دایرکتورهای یاهو و DMOZ یا سایر دایرکتورهای ثبت کرده باشید، از تگ‌های عنوان و توضیحات ثبت شده در دایرکتورهای در نتایج موتورهای جستجوگر جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از این نحوه نمایش شما می‌توانید تظیمات را به‌کار ببرید.

  • No ODP: به موتورهای جستجو اجازه استفاده از توضیحات جایگزین از ODP/DMOZ را نمی‌دهد.
  • No YDIR : به موتورهای جستجو اجازه نمی‌دهد از توضیحات سایت موجود در دایرکتوری یاهو استفاده کند.
  • فهرست تصویری موجود نیست: از ایندکس شدن تصاویر در موتورهای جستجو جلوگیری می‌کند.
  • بدون بایگانی: به موتورهای جستجو اجازه نمی‌دهد از نسخه ذخیره شده صفحات سایت استفاده کند.
  • بدون سربرگ: به موتورهای جستجو اجازه نمی‌دهد از تگ‌های head سایت موجود در دایرکتوری یاهو استفاده کند.

نشانی قانونی (canonical)

در صورتی که گوگل هنگام خزیدن در صفحات سایت شما به دو صفحه با اطلاعات یکسانی برخورد کند، قادر به تشخیص آن‌ها نخواهد بود. و مشکل صفحات دوقلو پیش می‌آید که تاثیر بسیار بدی روی سئوی وبسایت شما می‌گذارد. اما راه حل این مشکل چیست؟ نشانی قانونی یا canonical اینجا به کمک ما می‌آید. در واقع این گزینه مانند ریدایرکت عمل می‌کند و مطالب دوقلوی شما را به آدرسی که شما در این بخش قرار می‌دهید منتقل می‌کند. همچنین به گوگل می‌گوید که این مطلب اصلی ماست و فقط این را ایندکس کن.

منبع : نوین



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۴۳ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :