معرفي گزارش هاي گوگل آناليتيكس؟
همانطور كه از اسم اين بخش مشخص است، گزارش Real Time دادههايي در رابطه با اينكه در همين لحظه:
- چند كاربر داخل سايت هستند؟
- كدام صفحات را ميبينند؟
- چه كارهايي انجام دادهاند؟
را به شما نشان ميدهد.
كاربرد اصلي اين گزارش براي زماني است كه كمپين تبليغاتي جديدي راه اندازي كردهايد و ميخواهيد از صحت دادهها مطمئن شويد. يا زماني كه ميخواهيد تنظيمات جديدي مانند ايونتها (events) را تست كنيد.
پس اگر سايت شما ترافيك زيادي دارد، هر وقت دلتان گرفت، سري به اين گزارش بزنيد:))
خب!
از اينجا به بعد حواستان را شش دانگ جمع كنيد. وارد گزارشهاي اصلي آناليتيكس ميشويم. بايد كاركرد اين بخشها و گزارشهاي اصلي و كاربردي هر بخش را به خوبي بشناسيد.
۲. گزارش audience در گوگل آناليتيكسدر اين گزارش تمام اطلاعاتي را كه به شما ديد بهتري نسبت به كاربران سايتتان ميدهد، ميبينيد.
- چند ساله هستند؟
- جنسيت آنها چيست؟
- چه مدل موبايلي دارند؟
- مرورگر آن ها چيست؟
- آيا قبلا در سايتمان بودهاند يا تازه وارد سايتمان شدهاند؟
۳. گزارش acquisition در گوگل آناليتيكس
در اين گزارش ميتوانيد تمام جزييات و اطلاعات مربوط به منبع ورود كاربر به سايت را ببينيد.
- كاربراني كه بيشترين خريد را داشتهاند از كجا سايت شما را پيدا كردهاند؟
- كدام بنر تبليغاتي بيشترين تاثير را در نرخ تبديل كاربر داشته است؟ كدام بنرهاي تبليغاتي را ديگر ادامه ندهيد؟
- آيا فعاليتتان را در شبكههاي اجتماعي ادامه دهيد؟
اين ها و خيلي سوالات ديگر، سوالاتي است كه در اين بخش ميتوانيد پاسخ دهيد.
۴. گزارش Behavior در گوگل آناليتيكسدر اين گزارش، به رفتار كاربران و جواب سوالاتي مثل:
- كدام صفحات را ديدهاند؟
- ويديوها را چقدر نگاه كردهاند؟
- بر روي كدام دكمه كليك كردهاند؟
- چه چيزي را در سايتتان جستجو كردهاند؟
- سرعت سايتنان برايشان چقدر بوده است؟
ميپردازد.
اگر اين سوالات برايتان جذاب است، تمام پاسخها در اناليتيكس وجود دارد، فقط بايد نحوه كار با اين گزارشها را ياد بگيريد.
۵. گزارش Conversion در گوگل آناليتيكس
وقتي به يادگيري تعريف گل (goal) در گوگل آناليتيكس بپردازيد، در اين گزارش، ميزان رسيدن به اهداف يا گل هايي كه در گوگل آناليتيكس تعريف كرده ايد نشان داده ميشود و به سوالاتي مثل:
- آيا اين ماه به اهدافي مانند تعداد فروش، تعداد ثبت نام، تعداد پر كردن فرم مشاوره رايگان و … رسيدهايد يا نه؟
- چند درصد از كاربران در مسير خريد محصول يا خدمت شما، از سايت خارج شدهاند؟ مشكل در كدام صفحه از سايت بوده است؟
- كدام كانال تبليغاتي در تبديل كردن كاربر به مشتري بيشترين تاثير را داشته است؟
اهداف هر كسب و كاري متفاوت است، اين تفاوت باعث شده دادههاي مورد نياز آنها نيز با هم متفاوت باشد. درست است كه برخي از گزارشها بدون توجه به نوع بيزنس مهم هستند اما اگر بخواهيد جز كاربران حرفهاي آناليتيكس باشيد، بايد بتوانيد آن را براي كسب و كارتان شخصي سازي كنيد.
اين بخش همه تنظيمات مورد نياز شما را دارد كه در اين مقاله برخي از موارد ضروري آن را بررسي خواهيم كرد.
۲ مفهوم ضروري كه بايد با آنها به خوبي آشنا باشيدDimensions: دايمنشن ها يا بُعدها، ويژگيهايي است كه خصوصيت عددي ندارند (نميتوان آنها را جمع،تفريق، ضرب يا تقسيم كرد).
مانند نام شهر، رزولوشن، مدل موبايل، نوع مرورگر، آدرس صفحه و …
Metrics: متريك ها ويژگيهايي هستند كه در مقابل دايمنشنها آنها را ميسنجيم و عددي هستند.
مانند تعداد كاربران، زماني كه در سايت سپري كردهاند، نرخ تبديل و …كه در گوگل آناليتكس به اين صورت ميبينيد
در همه گزارشهاي گوگل آناليتيكس، دايمنشنها سطرهاي گزارش و متريكها ستونهاي گزارشها را تشكيل ميدهند.
برخي از متريكهاي مهم در گوگل آناليتيكسUser: تعداد كاربران سايت
در گوگل آناليتيكس، هر كاربر معادل يك مرورگر است. به اين معني كه اگر يك كاربر با چند مرورگر مختلف وارد سايت شما شود، آناليتيكس چند User مختلف براي يك نفر ميبيند و محاسبه ميكند. تقريبا تمامي ابزارهايي آناليز وبسايت به همين صورت كار ميكنند.
Session: دوره
رفتار كاربر(user) در يك بازه زماني مورد بررسي قرار ميگيرد كه به اين بازه زماني Session(سشن) يا دوره گفته ميشود.
هر كاربر ميتواند چندين سشن داشته باشد به همين دليل هميشه تعداد سشنها بيشتر از تعداد كاربران است.
در يك سشن ميتواند اتفاقات مختلفي مانند ديدن صفحات مختلف، يا كارهايي مثل ديدن ويديو، پر كردن فرم و … اتفاق بيوفتد.
حالا شما چرا بايد با اين متريك آشنا باشيد؟
چون پايه اندازه گيري در گوگل آناليتيكس سشن است و بسياري از تعاريف با آشنايي با سشن براي شما قابل فهم تر مي شود. هر وقتي كه كاربر براي ۳۰ دقيقه در سايت شما غير فعال باشد، سشن آن كاربر تمام شده و با ورود مجدد كاربر به سايت يك سشن جديد براي آن كاربر به اصطلاح باز ميشود.
Bounce Rate: نرخ پرش
اگر يك سشن فقط يك صفحه از سايت شما را ببيند و بدون داشتن هيچ تعاملي از سايت خارج شود، به آن سشن، باونس شده گفته ميشود، و درصد اين سشنها را متريك باونس ريت يا نرخ پرش تعريف ميكند.
ايراداتي به اين متريك وارد است، اما اگر بتوانيد به درستي آن را اصلاح كنيد نشان دهنده اين است كه آيا محتوا يا محصول انقدر جذاب بوده كه كاربر را در صفحه نگه دارد يا خير.
Session Duration: مدت دوره
اين متريك نشان دهنده اين است كه يك سشن چه مدت در سايت شما بوده است. در اكثر مواقع هر چقدر اين عدد بيشتر باشد، نشان دهنده كيفيت محتواي صفحه است، مگر آنكه كاربر براي پيدا كردن چيزي كه به دنبال آن است گيج شده باشد.
Goals: اهداف
هر سايتي قطعا هدف يا مجموعهاي از اهداف دارد. مانند فروش محصولات، دريافت فرم مشاوره، دانلود اپليكيشن، تماس با آن مجموعه و …
در گوگل آناليتيكس اين اهداف را با نام Goal ميشناسيم و به روشهاي مختلف اين اهداف را تعريف ميكنيم كه هر زماني كاربري از ما خريد كرد، فرم پر كرد و… دادههايي از رفتار آن كاربر داشته باشيم. اين بخش بسيار مهم است و هر كسي كه با گوگل آناليتكيس سروكار دارد بايد بتواند از اين ويژگي مهم استفاده كند.
به شما توصيه مي كنم حتما صفر تا صد ساخت goal در گوگل آناليتيكس را ياد بگيريد.
Conversion Rate: نرخ تبديل
به درصد سشنهايي گفته ميشود كه Goal يا هدف سايت شما را انجام دادهاند.
نرخ تبديل متريك بسياري مهمي است كه همه ما به دنبال بهبود آن هستيم.
در مقاله هاي آينده حتما در رابطه با نرخ تبديل توضيحات مفصل و كاربردي را خواهم داد. اما براي شروع بهتر است اين مقاله را مطالعه كنيد.
گزارشهاي كاربردي گوگل آناليتيكستا اين لحظه براي من كه يكي از تخصصهاي اصلي ام كار با اين ابزار است پيش نيامده كه از تمام گزارشهاي گوگل آناليتيكس استفاده كنم. چون همه اين گزارشها كاربردي نيستند. به همين دليل در اينجا قرار نيست سراغ هر كدام از آنها برويم. در عوض مهمترين گزارشهايي كه بايد با آنها آشنا شويد را با يك مثال از كاربرد آنها ميبينيد.
نكته: توجه كنيد كه ممكن است براي پاسخ به يك سوال از تركيب چندين گزارش استفاده كنيم. در اينجا به دليل محدوديتهايي كه وجود دارد از اين مدل مثالها ميگذريم.
- گزارش Source/Medium
براي كسب و كارها مهم است كه كجا بيشترين اثربخشي را در فروش داشته اند. منظور از كلمه كجا، ميتواند:
- وبسايتهايي باشد كه در آن تبليغ انجام دادهايد
- شركتهاي تبليغاتي باشد كه كمپينهاي مختلف شما را مديريت ميكنند
- جايگاه بنري باشد كه در سايتهاي مختلف اجاره كردهايد
- يا به طور كلي كانالهاي ورود ترافيك مانند، سرچ گوگل، ايميل، گوگل ادز و ….
اين گزارش بهترين موارد براي اثر بخش كردن تبليغات و حضورتان در فضاي ديجيتال را براي شما فراهم مي كند، زيرادر ابتداي شروع يك كسب و كار به پاسخ اين سوالات نياز داريد.
- گزارش Landing Page
منظور از لندينگ پيج يا صفحه فرود در گوگل آناليتيكس، صفحاتي است كه كاربر به عنوان اولين صفحه، بعد از ورود به سايت شما ميبيند.
در اين گزارش ميتوانيد ببينيد كدام صفحه بيشتر از صفحات ديگر، نقطه شروع سفر كاربر تا فروش نهايي بوده است. خب دانستن اين موضوع چه كاربردي دارد؟
با جواب به اين سوال ميتوانيد عوامل اين اتفاق را شناسايي كنيد و با توجه به اين عوامل، صفحات مشابه بسازيد و كاربران را به آن صفحات هدايت كنيد تا به طور كلي فروشتان افزايش پيدا كند.
يا ميتوانيد با توجه به اهدافي (Goals) كه براي هر صفحه گذاشتهايد، بررسي كنيد كه چه تعداد از كاربران دقيقا همان رفتار را انجام دادهاند و با تغييراتي روند بهبود را بسنجيد.
- گزارش Speed Suggestion
سرعت وب سايت پارامتر بسيار تاثير گذاري براي تجربه كاربري (UX) بهتر، فروش بيشتر و كسب رتبه در موتورهاي جستجو (سئو) دارد. پس حتما بايد براي بهبود آن زمان و انرژي بگذاريد و در بازههاي زماني مشخص آن را بررسي كنيد.
ابزارهايي مثل GTMterix يا Page Speed Insight وجود دارند، اما شما به راحتي نميتوانيد آمار سرعت همه صفحات را ببينيد و مهمتر از آن، دقيقا نميتوانيد بفهميد براي كاربر شما دقيقا چقدر طول كشيده تا سايت به صورت كامل بارگذاري شود زيرا اين ابزارها از سرورهاي مختلف خودشان سايت شما را باز ميكنند.
اين گزارش به شما دقيقا ميگويد براي كاربران به طور متوسط چقدر زمان نياز بوده تا به صورت كامل صفحات شما را ببينيد و به دليل اتصال به Page Speed Insight تعداد پيشنهاداتي كه براي بهبود سرعت صفحه دارد را نيز به شما نشان ميدهد. كافيست بر روي مثلا ۸ total كليك كنيد تا مستقيما آن صفحه آناليز شده و مشكلات سرعت آن را ببينيد.
- گزارش Search Term
چطور ميتوانيد بفهميد كاربر در وبسايت شما چه چيزهايي را جستجو كرده است؟ به آساني.
فرض كنيد يك فروشگاه اينترنتي يا يك بلاگ داريد، اينكه بدانيد كاربر دقيقا در سايت شما دنبال چه مقاله يا چه محصولي ميگردد و اين علاقه بين چند كاربر مشترك است قطعا اطلاعات ارزشمندي براي شما به حساب ميآيد، نه؟ با فعال كردن گزارش site search در گوگل آناليتيكس دقيقا ميتوانيد كلماتي كه كاربر در سايت شما جستجو كرده است را پيدا كنيد.
اين گزارش كمك بسيار زيادي نيز در جستجوي كلمات كليدي يا كيورد ريسرچ براي بهبود سئوي وب سايت شما مي كند.
- گزارش Funnel Visualization
اتفاقات مختلفي ميتواند مانع رسيدن كاربر به هدفي كه برايش در نظر گرفتهايد (مانند پر كردن يك فرم، خريد يك محصول و …) شود.
پس اينكه، دقيقا بدانيد از كدام مرحله كاربران بيشتري منصرف شدهاند، به شما كمك ميكند كه بدانيد دقيقا بايد دنبال حل كدام مشكل در كدام صفحه باشيد. گاهي با تغييرات كوچكي در صفحه مشكل دار، ميتوانيد نرخ تبديل را به راحتي افزايش دهيد و اين گزارش يكي از ابزارهاي موثر در بهبود تجربه كاربري است.
۴ نكته ضروري براي شروع كار با گوگل آناليتيكس1- بايد استفاده درست از UTM ها را بلد باشيد
يو تي ام ها، پارامترهايي هستند كه به گوگل آناليتيكس ميگويند منبع ترافيك كاربر كجاست. كاربرد اين بخش زماني مشخص ميشود كه ميخواهيد تبليغاتتان را بهينه كنيد.
مثلا بين ۱۰ كانال تلگرام، قرار است تبليغات ۳ كانال را تمديد كنيد. اينجا جاييست كه UTM ها به داد شما ميرسند.
ساخت و استفاده از آنها اصلا كار سختي نيست. براي بهينه سازي كمپين هاي تبليغاتي بهتر است همه چيز در رابطه با ساخت UTM در اناليتيكس را بدانيد.
2- اهداف سايت را مشخص كنيد.
چون هدف هر وبسايتي ميتواند با وبسايت ديگر كاملا متفاوت باشد، به طور پيش فرض در گوگل آناليتيكس، اهداف يا goal هاي از پيش ساخته شدهاي نداريم و بايد خودتان به درستي آنها را تعريف كنيد. براي يادگيري نحوه ساخت goal ها در آناليتيكس را حتما بخوانيد.
3- مراقب درگاه پرداخت باشيد
اگر در سايتتان درگاه پرداخت داريد و كاربر بايد پرداختي انجام دهد، اكانت گوگل آناليتيكس شما نميتواند به خوبي منبع ترافيكي كه منجر به پرداخت شده را تشخيص دهد. دليل اين اتفاق و نحوه حل اين مشكل بسيار بزرگ را در رفع مشكل ۱۰۰٪ فروشگاههاي اينترنتي در آناليتيكس بخوانيد.
4- site search را فعال كنيد
در همين مطلب اشاره شد كه ميتوانيد ببينيد كاربران در سايت شما چه چيزي جستجو كردهاند. براي اينكار بايد تغييرات بسيار آساني را در گوگل آناليتيكس انجام دهيد.
منبع: آناليتيس
برچسب: ،
ادامه مطلب