اهمیت آموزش سئو وردپرس
اهمیت آموزش سئو وردپرس
سئو چیست؟
سئو (بهینهسازی موتور جستجو) فرایند افزایش ترافیک رایگان و طبیعی وبسایت شماست که با بهبود رتبه و دیدهشدنِ وبسایتتان در موتورهای جستجو مانند گوگل حاصل میشود. اگر محتوایتان را برای پرسشهای خاصی که کاربر بهدنبال آن میگردد، بهینه کرده باشید به احتمال زیاد در بالای صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر میشود.
اهمیت آموزش سئو وردپرسهنگامیکه وبسایت و محتوای وردپرستان را بهینهسازی میکنید، احتمال بیشتری وجود دارد که به افرادی دسترسی پیدا کنید که در جستجوی اطلاعاتی درباره خدمات و محصولات مرتبط با شما هستند. این کار بهشکل طبیعی انجام میشود، یعنی برای اینکه محتوایتان بالاتر قرار بگیرد به گوگل یا موتورهای جستجوی مشابه پولی پرداخت نمیکنید.
تولید محتوای ارگانیک و با رتبه بالا، مزیت دیگری هم دارد و آن این است که وبسایت شما و اطلاعات آن برای بازدیدکنندگان قابلاعتمادتر و اطمینانبخشتر خواهند بود (در مقایسه با گوگل ادز که در آن با پرداخت پول در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار میگیرید) هر کسی که کسبوکار یا وبسایتی دارد باید از نظر سئو آن را بهبود بخشد و آموزش سئو وردپرس ببیند چرا که روش ساده و مؤثری برای افزایش ترافیک و از آن مهمتر افزایش تعداد مشتریان احتمالی (سرنخها)، تبدیل و نظایر آنها است.
۱۲ نکته آموزش سئو وردپرسدر این مطلب، ۱۲ روش برای بهبود سئوی وردپرس، افزایش ترافیک طبیعی و افزایش قدرت در موتورهای جستجو را در اختیارتان قرار دادهایم. این نکات را خوب یاد بگیرید تا بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری داشته باشید.
۱. تنظیمات قابلیت رؤیت بودن وردپرس را بررسی کنیددر اولین قدم از آموزش سئو وردپرس تنظیمات قابلیت رؤیت بودن را در وردپرس بررسی کنید. این نرمافزار تنظیماتی دارد که به شما اجازه میدهد وبسایتتان را از دید موتورهای جستجو پنهان کنید. میتوانید این کار را بهشکل دستی هنگام ایجاد یا بازسازی وبسایتتان انجام دهید. با فعالسازی این قابلیت بازدیدکنندگان نمیتوانند روند پیشرفت کار را ببینند.
این ویژگی در بخش پیشخوان (داشبورد) وردپرس قرار دارد؛ در منو بخش تنظیمات و زیرمنو خواندن (reading).
همیشه دو بار بررسی کنید که این دکمه را فعال نکرده باشید. شاید تصادفا دستتان خورده باشد و یا اینکه پس از اتمام کارتان آن را همانطور روشن گذاشته باشید. اگر آن بخش فعال باشد، سئوی شما کار نخواهد کرد.
۲. پیوند یکتا (Permalink) را تغییر دهیدپرمالینک آدرس URL دائمی لینک یک پست، صفحه یا وبلاگ خاص در وبسایتتان است. پرمالینکها به وضوح بیان میکنند که مطلب، صفحه یا وبلاگ شما واقعا درباره چیست؛ بنابراین بازدیدکنندگان میدانند دارند روی چه چیزی کلیک میکنند. شما باید این پیوند یکتا را نه فقط به منظور بهبود تجربه کاربری که برای بهبود سئو تغییر دهید. موتورهای جستجو این پرمالینک را میخوانند تا تعیین کنند که آیا وبسایت شما به پرسش جستجو شده خاصی پاسخ داده است یا خیر.
برای نمونه، دربار کافهای که قهو سرو میکند، اگر صفحهای دارید که آن را به دستورالعمل تهیه قهوه اختصاص دادهاید، پرمالینک شما ممکن است چیزی شبیه این باشد:
www.mysite.com/coffee-recipes
برای اینکه پرمالینکها را بهشکلی تغییر دهید که شامل توضیح دقیقی درباره محتوایتان باشد، به پیشخوان وردپرس بروید، روی تنظیمات کلیک کنید و سپس پرمالینک را انتخاب کنید.
در پایان روی ذخیره تغییرات (Save Changes) کلیک کنید.
۳. تگها (برچسبها) و دستهبندیها را مشخص کنیدبا استفاده از تگها و دستهبندیها میتوانید صفحات و پستهای وبلاگ وبسایتتان را بهترتیب در گروههای خاص و گسترده قرار دهید. این کار به بهبود سئو کمک میکند، زیرا به موتورهای جستجو امکان میدهد ساختار وبسایت شما را و اینکه حاوی چه محتوایی است تشخیص دهند.
نکته: تگها و دستهبندیها تجربه کاربر را هم بهبود میبخشند. زیرا این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم میکنند تا بهسرعت محتوایی را که در جستجوی آن هستند پیدا کنند و به شما نیز کمک میکند همه محتواهای وبسایتتان را به آسانی مدیریت کنید.
تگها
تگها شبیه کلیدواژههایی هستند که میتوانید از آنها برای توضیح چیزی که صفحه یا مطلبتان درباره آن است استفاده کنید. برای مثال، همان مثال کافه را درنظر بگیرید. تگهایی که میتوانید برای یکی از صفحاتتان استفاده کنید، میتواند «چای» یا «کیک» باشد.
برای اضافه کردن تگ جدید یا دیدن تگهای فعلی میتوانید به پیشخوان وردپرس بروید و روی گزینه «پستها» و بعد گزینه «تگها» یا برچسبها کلیک کنید.
دستهبندیها
در قسمت دستهبندیها میتوانید مطالب و صفحاتتان را گروهبندی کنید. درباره کافه با قهوه، دستهبندیهای شما میتواند شامل «قهوه بدون گلوتن»، «کافه» و «منو کافه» باشد.
برای ایجاد دستهبندی به بخش نوشتهها بروید و روی «دستهها» یا Categories کلیک کنید. در این بخش میتوانید همه دستههای فعلی و نیز دکمه «دسته جدید را اضافه کنید» را ببینید.
۴. یک افزونه سئو انتخاب کنیدافزونههای وردپرس با اضافه کردن ویژگیهایی که بهشکل استاندارد در این نرمافزار وجود ندارد، عملکرد وبسایت شما را بهبود میبخشد. افزونههای بسیار زیادی وجود دارند که بسیاری از آنها در بهبود و آموزش سئو وردپرس به شما کمک میکنند. اگر نمیدانید کدام افزونه را باید در سایتتان پیاده کنید، میتوانید از کتابخانه افزونه وردپرس گزینهای را که برایتان مناسب است جستجو کنید.
افزونههای سئو مانند Yoast SEO و All In One SEO Pack و The SEO Framework ویژگیهایی را به شما ارائه میدهند که با استفاده از آنها میتوانید XML sitemaps یا نقشه سایت را ایجاد کنید، تگها و دستهبندیها را پیاده کنید، عناوین و محتوایتان را با استفاده از عبارتهای کلیدی و کلیدواژهها بهینه کنید و از مزایای پشتیبانی گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. این افزونهها خودشان به شما در نوشتن مطلب برای سایت نیز راهنماییهایی میکنند تا بدانید که چگونه میتوانید یک مطلب خاص را بهینهسازی کنید.
۵. از XML sitemaps استفاده کنیدXML sitemaps فایل حاوی کدهایی است که روی سرور وب شما قرار دارد و شامل هر صفحه از وبسایت شماست. XML sitemaps به موتورهای جستجو کمک میکند محتوای وبسایت شما را پیدا کنند، ارزیابی کنند و به آن رتبه بدهند.
اگر خودتان کاملا به دانش کدگذاری مسلط هستید میتوایند بهصورت دستی XML sitemaps را برای وبسایتتان ایجاد کنید، در غیر اینصورت آسانترین راه برای انجام این کار نصب افزونه سئو مانند یوست یا Google XML sitemaps است. این افزونهها این کار را برایتان بهشکل خودکار انجام میدهند.
۶. در سایتتان از لینکهای داخلی استفاده کنیدبرای بهبود سئو باید قدرت وبسایتتان را افزایش دهید. یکی از روشهای اصلی که موتور جستجو قدرت وبسایت شما را تعیین میکند، تعداد لینکهای داخلی در صفحات، وبلاگها و محتواست.
برای لینک دادن به محتوا میتوانید از هایلایت کردن کلمات استفاده کنید و روی آنها لینک موردنظرتان را درج کنید. دکمه لینک را در نوار ابزار وردپرس کلیک کنید و آدرس URL مطلبی را که میخواهید لینک بدهید در آن کپی کنید. هنگامیکه این کار را انجام میدهید، کلماتی که از آنها برای لینک دادن استفاده کردهاید به رنگ آبی یا هر رنگ موردنظر شما در میآیند و حاوی لینکی هستند که کاربر میتواند با کلیک روی آن کلمه به محتوای مورد نظر هدایت شود.
۷. تصاویرتان را بهینه کنیدشما میتوانید هر چیزی از جمله تصاویر را در وبسایت وردپرس بهینه کنید. برای بهینهسازی تصاویر، از ویژگی متن Alt روی تصویر استفاده میکنید. موتور جستجو این متنها را که توضیحی از تصاویر شماست میخواند و براساس آن به سایت شما رتبه میدهد و تعیین میکند که آیا تصاویر شما اطلاعاتی را که کاربران جستجو میکند دارد یا نه.
آسانترین راه برای اضافه کردن متن Alt به تصاویر این است که از طریق افزونه سئو مانند بهینهسازی تصویر سئو ( SEO Optimized Images) این کار را انجام دهید. همچنین میتوانید در بخش رسانه یا Media وقتی تصویری را در سایت بارگزاری کردید نام جایگزین آن را نیز بگنجانید.
باید در بخش Alt text توضیحات مربوط به تصاویر را وارد کنید. هنگام وارد کردن توضیحات چند کلمهای، بین کلمات از خط تیره استفاده کنید. با این کار به موتور جستجو اعلام میکنید که از چند کلمه متفاوت استفاده کردهاید، در غیر این صورت ممکن است موتور جستجو کل عبارت را بهعنوان یک کلمه درنظر بگیرد.
برای مثال، اگر برای تصویری از افزونه WordPress Contact Form Builder توضیح مینویسید، توضیح تصویر شما باید به این شکل باشد: «WordPress-Contact-Form-Builder».
شکلهای «WordPressContactFormBuilder» و «WordPress_Contact_Form_Builder» درست نیستند. در هر دو مورد وردپرس این توضیح را یک کلمه واحد بهحساب خواهد آورد.
۸. از SSL استفاده کنیداین واژه مخفف Secure Sockets Layer است. SSL فناوری امنیت استاندارد است که لینکهای رمزگذاری شده بین سرور و جستجوگر را مدیریت میکند. SSL انتقال ایمن اطلاعات بین وبسایت شما و بازدیدکنندگان را فراهم میآورد. برای نمونه، اگر شخصی فرم سفارش وبسایت شما را تکمیل کند و اطلاعات کارت اعتباریاش را وارد کند، SSL اطمینان میدهد که این اطلاعات در طی مسیر به دست هکرها نخواهد افتاد.
SSL در بهینهسازی سئو نقش مهمی دارد، زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل برای رتبهدهی به وبسایت بهدنبال ارتباطات ایمن و رمزگذاریشده هستند. بنابراین اگر دو سایت یکسان داشته باشیم که یکی SSL دارد و دیگری ندارد، گوگل بهاحتمال بسیار زیاد سایت SSL دار را انتخاب میکند.
درحالحاضر وردپرس (WordPress.com) بهشکل خودکار SSLها را به سایتتان اضافه میکند، بنابراین نیاز نیست بهشکل دستی کاری انجام دهید. اگر حساب کاربری متفاوتی مانند سایت WordPress.org را دارید که در آن خودتان باید مراقب امنیت وبسایتتان باشید، یک افزونه SSL مانند Real Simple SSL را نصب کنید.
۹. از لینکهای خارجی غیرقابل دنبالکردن (Nofollow) استفاده کنیدلینکهای داخلی سبب میشوند وبسایت قدرتمندی داشته باشید. اما هنگامیکه از لینک دادن به منابع خارج از وبسایتتان و بهمطلبی که اطمینان دارید کاربر باید آن را بخواند استفاده میکنید، به آن وبسایتها هم کمک میکنید تا قدرت بیشتری داشته باشند. بنابراین با اینکه این کار سبب میشود سئوی سایتتان بهبود یابد، به بهینهسازی سئوی سایتهایی که آنها را در مطلبتان ذکر میکنید هم کمک میکنید. لینکهای خارجی را بهشکلی وارد کنید که غیرقابل دنبال کردن (یا به اصطلاح Nofollow) باشند.
این لینکها نه تنها از اسپم شدن محتوا در وبسایت وردپرس جلوگیری میکنند، بلکه به موتور جستجو اجازه نمیدهند که URLهایی را دنبال کند که شما در وبسایتتان به آنها لینک دادهاید؛ با این کار رتبه و قدرت سایت خودتان را افزایش میدهید و نمیگذارید که به عنوان یک سایت فروشنده بکلینک شناخته شوید.
شما میتوانید بهشکل دستی یک لینک غیرقابل دنبالکردن را به سایت وردپرستان اضافه کنید یا اینکه در هنگام اضافه کردن هایپرلینک به کلیدواژه یا عبارتهای کلیدیتان کلمه «Nofollow» را در بخش Link Relationship اضافه کنید. تعدادی افزونه برای این کار در سایت وردپرس وجود دارد که در کتابخانه افزونهها میتوانید آن را پیدا کنید.
۱۰. امنیت وبسایتتان را مدیریت کنیدهمانطور که در بخش SSL گفته شد، موتورهای جستجو عاشق وبسایتهای ایمن هستند. این بدان معناست که قدرت و رتبهدهی وبسایت شما در صورتی که وبسایت امنی داشته باشید بهشدت بهبود خواهد یافت.
وردپرس شما، ممکن است ایمنی لازم را داشته باشد یا نداشته باشد و این به طرح آن بستگی دارد. میتوانید افزونههایی مانند Wordfence Security یا iThemes Security را برای افزایش حفاظت از وبسایتتان نصب کنید.
۱۱. دیدگاهها و نظرات را بهینهسازی کنیددیدگاههایی که کاربران برای مطالب میگذارند، یکی از بهترین روشهای افزایش جذب مخاطب به وبسایتتان است. درگیر شدن مخاطب در وبسایت به معنای ترافیک بیشتر، بهاشتراکگذاشتن لینک مطلب شما و برقراری تعامل با وبسایت شماست که همه اینها با هم بهمعنای بهبود سئو است. بااینحال، دیدگاههای اسپم ممکن است سئو و رتبه وبسایتتان را خراب کنند. بههمیندلیل باید مطمئن شوید که فقط دیدگاههای واقعی از افراد واقعی را منتشر کنید.
افزونههای وردپرس مانند All In One WordPress Security & Firewall و Spam Protection، Anti Spam، Firewall by CleanTalk میتوانند دیدگاههای حاوی اسپم را مسدود کنند و انواع دیگر اسپم مانند فرم ناقص ارسالها، اشتراکها، سفارشها و بسیاری دیگر از انواع اسپمها را متوقف کنند. بسیاری از این افزونهها ویژگیهایی دارند که همه انواع ارسالکنندگان شناختهشده اسپم را بهطور کامل مسدود میکنند تا آنها نتوانند دوباره به وبسایت شما برگردند.
۱۲. انتخاب www یا non-wwwدو روش اصلی برای دسترسی به وبسایتها از طریق URL وجود دارد. میتوانید آنها را با www جستجو کنید (www.mysite.com) یا بدون www
موتورهای جستجو این دو آدرس یا نام دامنه رسمی را متفاوت از هم درنظر میگیرند، بهطوری که انگار دو وبسایت کاملاً متفاوت هستند. بههمیندلیل باید یکی از آنها را انتخاب کنید. تفاوت خاصی ندارد که کدامیک را انتخاب کنید و تصمیم شما هیچ تأثیری در سئو نخواهد داشت. این فقط ترجیح شخصی شماست که کدام یک را انتخاب کنید. هنگامی که یکی از آنها را انتخاب کردید به همان بچسبید و سپس بهینهسازی سئو را آغاز کنید. میتوانید این کار را با لینک دادن به نام دامنه رسمیتان بهطور داخلی و خارجی در رسانههای اجتماعی و ایمیل انجام دهید. وقتیکه با دامنهتان هماهنگ باشید و اغلب اوقات به آن لینک بدهید، موتورهای جستجو قدرت و در نتیجه رتبه بهتری به شما میدهند. نیازی به گفتن نیست که این امر تا چه حد کار را برای بازدیدکنندگان سادهتر میکند.
برای انتخاب یکی از دو گزینه فوق به پیشخوان وردپرس بروید و روی تنظیمات کلیک کنید و در زیر تنظیمات عمومی بخش وارد کردن URL را خواهید دید.
منبع: یکتانت
برچسب: ،