وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
آموزش سئو و بهينه‌سازي سايت

آموزش سئو و بهينه‌سازي سايت

آموزش صفر تا صد سئو سايت، بهينه‌سازي سايت، قرار‌گرفتن در صفحه اول موتور جستجو

سئو (SEO) مخفف چيست؟چرا سئو مهم است؟

سئو (SEO) مخفف چيست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است. اما معناي واقعي اين عبارت چيست؟ و سئو مستلزم چه اقداماتيست؟ به طور خلاصه سئو بر روي افزايش رتبه سايت و كسب ترافيك ارگانيك از نتايج جستجو متمركز است. منظور ما از ارگانيك، كسب رتبه در نتايج جستجو بدون پرداخت پول به موتورهاي جستجو است.

براي رسيدن به اهداف فوق الذكر در سئو استراتژي هاي متفاوتي وجود دارند كه برخي نسبت به مابقي موثرتر هستند. از جمله اين روش ها مي توان به توليد محتوا براي كلمات كليدي مرتبط با حوزه كسب و كار شما تا فعاليت گسترده در شبكه هاي اجتماعي اشاره كرد. روش ها و استراتژي هاي سئو دائما در حال تغيير هستند، چرا كه موتورهاي جستجو نيز دائما الگوريتم هاي خود را بروزرساني مي كنند.

سئو تنها زماني موثر خواهد بود كه استراتژي هاي مورد استفاده نيز درست انتخاب شده باشند و به خوبي نيز اجرا شوند. بنابراين براي موفقيت در سئو هر وب سايتي، يك استراتژيست سئو بايد وجود داشته باشد كه شروع به بررسي وب سايت و آناليز نتايج حاصل از آن كند. براي آنكه به درك بهتري از سئو برسيد در ادامه به بررسي برخي از مهمترين نكات كليدي در حوزه سئو پرداخته ايم.

مقدمات سئو

حال كه ميدانيد سئو مخفف چيست، آماده ايد كه از دنياي سئو چيزهاي بيشتري ياد بگيريد. با اينكه سئو موضوع پيچيده ايست، اما سئو در حالت كلي شامل بي نهايت استراتژي و تاكتيك است كه موجب بيشتر ديده شدن وب سايت و افزايش ترافيك آن مي گردد. از جهات بسياري سئو يك تاكتيك بازاريابيست و از اين حيث، تاكتيك محبوبي نيز نسبت به ساير سايرين محسوب مي شود. شركت ها همواره در حال بروزرساني تاكتيك هاي خود در بازاريابي بوده تا توانايي رقابت با رقباي خود را داشته باشند.

در اينجا لازم ميبينيم كه توجه شما را به آمارهاي زير جلب كنيم (برگرفته از وب سايت Internetlivestats):

  • بيش از 40% جمعيت جهان از اينترنت استفاده مي كنند
  • 40.000 عبارت در ثانيه در موتورهاي جستجو سرچ مي شوند
  • فيسبوك داراي 1.7 ميليون كاربر فعال است (شبكه هاي اجتماعي يكي از پارامترهاي كليدي در سئو محسوب مي شوند)
  • 1.13 ميليارد كاربر روزانه در فيسبوك وارد مي شوند
  • توييتر داراي 1.3 ميليارد اكانت ثبت نام شده است
  • 120 ميليون كاربر ماهانه از توييتر استفاده مي كنند (500 ميليون كاربر بدون وارد شدن از آن استفاده مي كنند)
  • 100 ميليون كاربر روزانه در توييتر وارد حساب كاربري خود مي شوند

همانطور كه مشاهده مي كنيد استفاده از اينترنت و شبكه هاي اجتماعي روزانه در حال افزايش است. با در نظر داشتن اين مسئله متوجه ميشويم كه حضور آنلاين براي هر كسب و كاري امري ضروري است. اين امر تنها به دليل افزايش ترافيك وب سايت نيست. دقت داشته باشيد كه رقباي شما هر روز بر فعاليت هاي خود در اينترنت مي افزايند و بدون توجه به اين مسئله، كسب و كار شما آينده اي نخواهد داشت.

بدون اتلاف وقت، در ادامه نگاهي به استراتژي هاي كليدي سئو براي كساني كه تازه با سئو آشنا شده اند مي پردازيم.

استراتژي ها و تاكتيك هاي كليدي سئو

همانند هر شكلي از ديجيتال ماركتينگ، تاكتيك هاي متفاوتي براي افزايش ديده شدن و نرخ تبديل در سئو وجود دارد. در بازاريابي به شكل سئو، همه چيز در مورد ترافيك وب سايت و تبديل اين ترافيك به مشتري است. براي كسب ترافيك و افزايش آن قدم هاي اوليه اي در سئو وجود دارند:

  • محتواي با كيفيت: هدف موتورهاي جستجو ارائه نتايجي با بالاترين كيفيت، متناسب با درخواست كاربران است. در اينجا وجود محتواي با كيفيتي كه متناسب با كلمات كليدي ايجاد شده اند، امري ضروريست. منظور از كلمات كليدي، عباراتي هستند كه توسط كاربران هدف شما در گوگل، بينگ و … جستجو مي شوند. پس ار انتخاب كلمه كليدي و توليد محتوا براي آن، نوبت به بهينه سازي صفحه شامل آن محتوا ميرسد. براي انجام اين كار شما مي توانيد به تغييراتي در عنوان صفحه، متا ديسكريپشن، متن جايگزين تصاوير و محتواهاي قديمي براي درج كلمات كليدي در آنها بپردازيد.
  • لينك ها: اعتبار وب سايت بر روي رتبه آن در نتايج جستجو تاثير گذار است. از ديد موتورهاي جستجو هر چه تعداد وب سايت هاي معتبري كه به شما لينك داده باشند بيشتر باشد، اعتبار وب سايت هم بيشتر خواهد بود. اين لينك ها كه تحت نام بك لينك نيز شناخته مي شوند توسط راه هاي متنوعي دريافت مي شوند. اما بايستي در اين كار مراقب باشيد، چرا كه كسب بك لينك ها به روش هاي نادرست مي تواند موجب پنالتي شدن وب سايت از طرف موتورهاي جستجو گردد. از ديد موتورهاي جستجو دادن لينك از وب سايتي ديگر به وب سايت شما به منزله تاييد محتواي سايت شما از طرف آن وب سايت است. با اينكه مفهوم بسيار ساده است، اما استفاده از روش هاي منسوخ شده در كسب بك لينك مي تواند به جريمه شدن وب سايت و حذف آن از نتايج جستجو ختم شود. در هنگام كسب بك لينك دقت داشته باشيد كه روش شما در راستاي شبيه سازي و فريب موتورهاي جستجو نباشد.
  • ساختار وب سايت: ساختار وب سايت كه شامل آيتم هاي بسياريست بايستي در راستاي نياز كاربران باشد. يكي از راهكارهاي ابتدايي پياده سازي لينك هاي داخلي در وب سايت است. بدين شكل مطالب مرتبط در وب سايت به هم لينك داده مي شوند. بدين ترتيب كاربران مي توانند در وب سايت به گردش پرداخته و از صفحه اي به صفحه ديگر منتقل شوند. نتيجه اين كار كاهش بانس ريت و افزايش احتمال تبديل شدن كاربران به مشتري خواهد بود. منظور از بانس ريت درصدي از كاربران است كه پس از مشاهده يك صفحه از سايت، آن را ترك كرده و به مشاهده صفحه ديگري از آن نمي پردازند. اين پارامتر به طور غير مستقيم بر روي رتبه سايت در نتايج جستجو تاثير گذار است.
  • شبكه هاي اجتماعي: همانطور كه به واسطه آمارها نيز ذكر شد، حضور قوي در شبكه هاي اجتماعي مي تواند تاثير خوبي در سئو داشته باشد. فيسبوك و توييتر دو پلتفرم قوي براي هر نوع كسب و كاري محسوب مي شوند. با اين حال براي برخي كسب و كارهاي به خصوص، اينستاگرام و پينترست مي توانند پلتفرم هاي بهتري محسوب شوند. مهم نيست كه از چه پلتفرمي استفاده مي نماييد. در صورت اشتفاده از هر كدام، حضوري فعال در آن داشته و به طور منظمي اقدام به انتشار پست در آنها كنيد. اين گونه، درصد مشاركت كاربران در وب سايت شما افزايش يافته و كسب و كار شما بيشتر ديده خواهد شد.
  • با اينكه تاكتيك هاي سئو زيادي علاوه بر موارد فوق الذكر وجود دارند، اما اين موارد جز مباني سئو براي كسب رتبه حداكثري در نتايج جستجو محسوب مي شوند. براي پياده سازي استراتژي هاي سئو در وب سايت نياز به ابزارهاي سئو متعددي خواهيد داشت و در اين كار مي توانيد از يك مشاور سئو نيز كمك بگيريد.

    همانطور كه اشاره كرديم، سئو مي تواند به فرايند پيچيده اي تبديل شود و در اين راستا يك مشاور سئو مي تواند اين فرايند را برايتان ساده سازي كند. نتيجه چنين تصميمي اين خواهد بود كه شما از تناسب استراتژي هاي سئو با وب سايت و برند خود اطمينان حاصل خواهيد كرد.

    چرا سئو مهم است؟

    ترافيك به دست آمده از سئو كيفيت بالايي خواهد داشت. توليد محتوا متناسب با خواسته كاربران و كسب ترافيك از اين طريق مي تواند با احتمال بيشتري منجر به تبديل كاربران به مشتري شود.

    سئو از ديد گوگل نيز مهم است، چرا كه به آن كمك مي كند تا نتايج بهتري در جستجوهاي كاربران به نمايش گذارد. بدون وجود سئو و الگوريتم هاي پيچيده، گوگل مجبور خواهد بود كه وب سايت هايي را به شكل رندوم به كاربران نمايش دهد و نتيجه اين كار مطمئنا از ديد كاربران رضايت بخش نخواهد بود.

    سئو قادر به هدف گذاري و جذب مخاطبين زيادي است. علاوه بر اين با شروع سئو مي توانيد به ارزيابي استراتژي هاي خود با استفاده از پلتفرم هايي مانند گوگل آناليتيكس بپردازيد. سئو در كنار روش هاي بازاريابي سنتي، مي تواند بخش اينترنتي كسب و كار شما را وارد مرحله جديدي كند و از اين طريق بازگشت سرمايه بالايي براي شما به همراه داشته باشد.

    به همين دليل است كه بايست به سئو نه به عنوان يك هزينه، بلكه به عنوان يك سرمايه گذاري نگاه كرد، با ارتقا مستمر وب سايت، بازگشت سرمايه بسيار بالايي در انتظارتان خواهد بود. به عبارت ديگر سئو موجب افزايش فروش شما، بدون تحمل ريسك زيادي مي گردد و نتايج به دست آمده از آن تا سالها قابل مشاهده است.

    چرا صاحبين وب سايت ها از سئو استفاده مي كنند؟

    سئو به شما در افزايش مشتريان كمك مي كند. وب سايت شما واسط بين شما و مشتريانتان است و اين وب سايت هر چه قدر كه خوب باشد، بدون ديده شدن كارايي نخواهد داشت. اينجاست كه پاي سئو به ميان مي آيد.

    با استفاده از سئو وب سايت شما به كارمند نمونه شما تبديل مي شود كه موجب افزايش فروش حتي در روزهاي تعطيل شما مي گردد. سئو موجب ديده شدن وب سايت شما به واسطه حضور در رتبه هاي بالا خواهد شد. همچنين سئو در افزايش اعتبار شما بسيار موثر است.

    همچنين كاربراني كه صفحات وب سايت شما را مشاهده مي كنند، علاقه مند به اشتراك گذاري آن با ساير دوستان و همكاران خود مي شوند. اگر صفحات وب سايت شما در صدر نتايج جستجو قرار گيرند، وب سايت شما از ديد كاربران، منبع مورد اعتمادي تلقي خواهد شد.

    سئو به معناي هر چه بيشتر ديده شدن است!

    با اينكه پاسخ به سوال سئو، مخفف چيست، بسيار ساده است، اما شرح اينكه سئو شامل چه چيزهاييست، به هيچ وجه كار ساده اي نيست. سئو نياز به صرف زمان، برنامه ريزي و نظارت بر نتايج به دست آمده دارد تا مطمئن شويم كه همه چيز خوب كار مي كند.

    با اينكه شما مي توانيد بسياري از تاكتيك هاي سئو را خود را پياده سازي نماييد، اما سئو فرايندي در حال تغيير است و كسب صدر نتايج و ماندن در آن در حوزه هاي پر رقابت كار آساني نيست. براي ماندن در صدر نتايج در حوزه هاي رقابتي نياز است كه از پلتفرم هاي دقيقي براي دنبال كردن نتايج بهره ببريد.

    در صورت نياز به كمك در پياده سازي سئو و اطمينان از حضور يك پشتيبان سئو در وب سايتتان مي توانيد به مجموعه رادزاد اعتماد كرده و از خدمات سئو ما بهره ببريد.

    منبع : رادزاد



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۸ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    تگ Alt يا متن جايگزين تصوير چيست و چه تأثيري بر روي سئو دارد؟

    تگ Alt يا متن جايگزين تصوير چيست و چه تأثيري بر روي سئو دارد؟

    متن جايگزين تصوير (alt text) ، كه با عناويني همچون صفت جايگزين، توصيف جايگزين، و در زبان محاوره اي تگ Alt (كه اين عبارت از نظر فني و تكنيكي درست نيست!) نيز شناخته مي شود، به عنوان يك كد در HTML براي توصيف ظاهر و كاركرد يك تصوير در يك صفحه مورد استفاده قرار مي گيرد.

    موارد استفاده از تگ Alt يا متن جايگزين تصوير

    1- اضافه كردن تگ Alt يا متن جايگزين تصوير به عكس ها، مهمترين اصل دسترسي به وب است. به عبارت ديگر ، اين ويژگي توسط ربات ها پردازش مي شود و قرار دادن آن براي تصاوير سبب درك بهتر محتواي صفحه توسط ربات هاي موتورهاي جستجو خواهد شد.

    2- اگر نتوان يك فايل تصويري را بارگذاري كرد و يا نمايش تصوير براي مرورگر غيرفعال باشد، تگ Alt يا متن جايگزين تصوير به جاي آن تصوير نمايش داده مي شوند و اين به موضوع به جذب بهتر كاربران كمك خواهد كرد.

    3- متن جايگزين تصوير ، توصيف و توضيح بهتري به خزنده هاي موتورهاي جستجو مي دهند و براي تشخيص و نمايش درست يك تصوير به آن ها كمك مي كنند.

    نمونه كد تگ Alt يا متن جايگزين تصوير

    بهترين فرمت براي نوشتن تگ Alt يا متن جايگزين تصوير

    بهترين فرمت براي اين تگ ، بايد به اندازه كافي توصيفي بوده و در عين حال فاقد كلمات كليدي بي ربط و هرز باشد. توصيف به گونه اي باشد كه اگر چشمانتان را ببنديد و شخص ديگري متن را براي شما بخواند بخوبي بتوانيد تصوير مورد نظر را در ذهن خود مجسم كنيد.

    در ادامه چند نمونه متن Alt براي تصوير يك لپتاپ اچ پي آورده شده است:

    اين متن براي تگ Alt فقط “خوب” است، زيرا خيلي توصيفي نيست. درست است كه اين تصوير يك لپتاپ اچ پي است، اما مي توان توصيفات بيشتري را هم اضافه كرد.

    اين متن ، جايگزين بهتري است زيرا به مراتب توصيف بيشتري در مورد تصوير دارد. اين تصوير فقط يك “لپتاپ” نيست (آنچه كه در تگ Alt اول آورده شد)، اين تصوير يك لپتاپ اچ پي 15 اينچ مدل 011 هارد 500 گيگ است.

    مطلب مرتبط نحوه احراز هويت اشخاص حقيقي در ايرنيك

    هيچ يك از اين دو نمونه قابل قبول نيست، متن اول اصلا تگ Alt را ندارد و متن مورد دوم كلمات كليدي اضافه و هرز دارد.

    چرا تگ Alt يا متن جايگزين تصوير مهم است؟

    1- دسترسي وب

    تگ Alt يكي از اصول در دسترس بودن وب است. هدف اصلي و اوليه اين است كه تصاوير براي بازديد كنندگاني كه قادر به ديدن آن ها نيستند، توصيف شود. كه در واقع شامل بازديدكنندگاني مي شود كه در صفحه نمايش و مرورگر هاي آن ها نمايش تصاوير مسدود شده است، و يا افراد داراي نقص بينايي(نابينا و كم بينا) كه قادر نيستند تصاوير را به صورت بصري ببينند و همچنين كاربراني كه به علت مشكلات سرعت اينترنت ، فيلترينگ و يا مشكلات مرورگرها در بارگذاري تصوير دچار مشكل هستند. محتواي تگ Alt به همراه تصاوير تضمين مي كند كه همه كاربران، بدون در نظر گرفتن توانايي بصري آن ها، قادر خواهند بود محتواي سايت شما را درك كنند.

    2- بهينه سازي و سئوي تصاوير سايت

    با استفاده از متن جايگزين تصاوير مي توانيد تجربه كاربري بهتري ايجاد كنيد و اين مورد به شما كمك مي كند كه سئوي سايت خود را بهبود داده و رنك بهتري را كسب نماييد.

    تكنولوژي و هوشمندي موتورهاي جستجو طي سالهاي گذشته پيشرفت بسياري داشته است اما با اين وجود ، موتورهاي جستجو تصاوير را آنگونه كه كاربران عادي مي بينند، شناسايي و مشاهده نمي كنند.

    با توجه به اين موضوع و همچنين اثرگذاري محتواي هر صفحه (شامل متن ، تصوير ، ويدئو ، موزيك و…) بر روي سئوي سايت، استفاده از تگ Alt تصاوير راه حل مناسبي براي معرفي بهتر تصاوير هر صفحه وب به موتورهاي جستجو و در نتيجه كسب رتبه بهتر و سئوي مناسب تر خواهد شد.

    مطلب مرتبط آموزش گوگل كيورد پلنر - Google Keyword Planner

    تگ Alt فرصتي اضافه براي ارائه كلمات كليدي مورد نظرتان در اختيار شما قرار مي دهد. استفاده از كلمات كليدي در تگ Alt تصاوير هر صفحه، يكي از فاكتورهاي موتورهاي جستجو براي رتبه دهي است. بهتر است ضمن توصيف تصوير از طريق تگ در صورت امكان كلمه كليدي يا عبارات كليدي مد نظر شما را هم در بر داشته باشد.

    تگ alt يا كدهاي css؟ براي متن لوگو از كداميك استفاده كنيم؟

    در ويدئوي زير، مت كاتس به اين سوال پاسخ داده است كه براي متن لوگوي سايت ها از تگ alt استفاده كنيم و يا آن را با كدهاي css مخفي كنيم؟

    چگونه يك تگ Alt تصوير خوب بنويسيم؟

    1- مختصر و مفيد بنويسيد

    اكثر بات ها و مرورگرها، متن هاي جايگزين تصوير كه بيشتر از 125 كارامتر باشد را كامل نمي خوانند، بنابراين توصيه مي شود كه تعداد كاراكترهاي تگ Alt در همين حدود باشد.

    2- تصوير را دقيق و خاص و تا حد ممكن توصيف كنيد

    اولين و اصلي ترين هدف متن جايگزين تصوير يا همان تگ Alt ، توضيح و توصيف متن براي كاربراني است كه به هر دليلي قادر نيستند تصوير را ببينند. اگر تصويري در سايت وجود دارد كه به درستي مفهوم و ارزشي را نمي رساند و هدف آن فقط طراحي و زيبايي است، بايد آن را در ميان كدهاي CSS قرار دهيد و جايگاهي در HTML ندارد.

    3- كلمات كليدي را در تگ Alt بكار ببريد

    شما يك فرصت مناسب براي قرار دادن كلمات كليدي در صفحه خود داريد و با اين كار مجالي داريد كه به موتورهاي جستجو نشان دهيد كه صفحه شما بسيار مرتبط با جستجوي يك موضوع خاص است. در حالي كه اولين اولويت شما بايد توصيف و شرح محتواي تصوير باشد، منطقي به نظر مي رسد اگر كلمات كليدي خود را حداقل در تگ Alt يك تصوير در صفحه قرار دهيد.

    4- از تصاوير به عنوان متن استفاده نكنيد

    به دليل اينكه موتورهاي جستجو قادر نيستند متن داخل تصاوير را بخوانند، بايد از بكار بردن تصاوير به جاي متن اجتناب كنيد. اگر لازم بود كه اين كار را انجام دهيد، با استفاده از تگ Alt به توضيح بهتر تصوير و بيان كليات نوشته موجود در آن بپردازيد.

    مطلب مرتبط تگ canonical چيست و چه تأثيري بر روي سئوي سايت دارد؟

    5- از كاربرد بيش از حد كلمات كليدي بپرهيزيد

    استفاده بيش از حد معمول از كلمات كليدي در تگ Alt تصاوير ، موردي است كه توسط موتورهاي جستجو به عنوان يك فعاليت اسپم شناخته مي شود و بر روي رتبه سايت شما تأثير منفي خواهد گذاشت. پيشنهاد مي شود از تگ Alt براي توصيف بهتر تصوير استفاده كرده و در صورت امكان و مرتبط بودن تصوير با كلمه كليدي ، از كلمه كليدي خود در تگ Alt به صورت معمول استفاده كنيد.

    6- استفاده از تگ longdesc=””

    از تگ longdesc=”” براي توصيف تصاوير پيچيده كه نياز به توصيف بيشتري دارند، استفاده كنيد.

    7- واژه هايي مانند “تصوير”، “عكس” و امثالهم را در تگ Alt قرار ندهيد

    در واقع تگ Alt براي توصيف و توضيح يك تصوير است، بنابراين نيازي نيست كه كلمه “تصوير” را در تگ قيد نماييد.

    8- دكمه ها را ناديده نگيريد

    در اگر وب سايت خود از يك تصوير به عنوان دكمه “submit” استفاده مي كنيد، به آن تصوير هم ويژگي Alt را بدهيد. دكمه هاي تصوير بايد تگ Alt داشته باشند كه عملكرد دكمه مانند “جستجو”، “اعمال كن”، “ثبت نام” و غيره را توصيف كند.

    منبع:برتينا



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۸ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    تفاوت برچسب و كلمه كليدي چيست؟

    تفاوت برچسب و كلمه كليدي در اين است كه برچسب در وردپرس استفاده مي شود و در واقع به عبارت يا همان كلمه كليدي اي گفته مي شود كه لينك دارد كه براي سئو اصلا مطلوب نيست، چرا كه رنك صفحات مختلف شما را بي خود و بي جهت كاهش ميدهد، وارد صفحاتي ميكند كه همين صفحات خاص برچسب هستند، URL هاي خاص برچسب هستند و بسياري از اينها اصلا بروز نمي شوند و بنابراين بهتر است شما برچسب داخل سايتتان نسازيد و محتوايي كه داريد در قسمت مثلا برچسب وردپرس يا هر نوع CMS ديگري كه وارد مي كنيد فقط به صورت عبارت هاي كليدي در متاتگ كيبورد در سورس صفحات مختلف قرار بگيرد و به هيچ عنوان به هيچ صفحه اي لينك نشود.

    منبع:نيوسئو



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۷ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    اهميت برچسب در سئو سايت

    آيا برچسب‌گذاري بر سئو تاثير دارد؟

    مسلما بله! هر اقدامي كه در سايت انجام مي‌دهيد تاثير مستقيم يا غيرمستقيمي بر سئوي سايت خواهد داشت. در گذشته ما شاهد اين بوديم كه مديران سايت‌ها يا وبلاگ‌ها با به‌كار بردن برچسب‌هاي زياد قصد داشتند كه روي موتورهاي جستجو تاثير بگذارند. گرچه عملا اين اتفاق هم مي‌افتاد و گوگل كه الگوريتم‌هاي پيشرفته امروزي را نداشت به اين صفحات اهميت بيشتري مي‌داد.

    چيزي كه در نهايت اتفاق افتاد اين بود كه سايت‌ها پر شدند از صدها صفحه آرشيو برچسب كه به محتواهاي سايت پيوند مي‌خوردند. اين صفحات برچسب اساساً به محتواي تكراري، صفحات بي‌ارزش تبديل شدند و با بروز شدن الگوريتم‌هاي گوگل ديگر استفاده از برچسب يك امتياز مثبت تلقي نشد. بنابراين، استفاده از برچسب‌ها براي پيوند دادن محتوا، محبوبيت خود را كم‌كم از دست داد.

    جان مولر متخصص گوگل در پاسخ به كارشناس سايت searchenginejournal درباره تاثير برچسب‌گذاري بر سئو، با رد تاثير مستقيم آن، مي‌گويد:

    “استفاده از برچسب‌ها فقط مي‌تواند راهي براي كمك به گوگل براي كشف صفحات وب بيشتر در مورد موضوعات مشابه باشد.”

    مزايا و تاثير برچسب در سئو سايت تا چه اندازه است؟

    مزيت اصلي برچسب گذاري براي سئو، ديده شدن موتورهاي جستجو است. در واقع زماني كه شما يك Tag رو به يك صفحه اضافه مي كنيد، اون صفحه به آرشيو مربوط به اون تگ اضافه ميشه و در نتيجه وقتي كه مخاطب روي اون برچسب كليك مي كنه،

    همه پست هاي مرتبط با اون تگ براي كاربر نمايش داده ميشه و اين باعث مي گردد كه كاربر مدت زمان بيشتري در سايت چرخ بزند و مطالب مرتبط بيشتري رو ببيند، در نتيجه، dwell time يا زمان ماندگاري مخاطب در سايت و ترافيك صفحات مختلف افزايش مي يابد لذا نحوه برچسب گذاري صحيح و اهميت آن در سئو براحتي در اين مرحله قابل نمايان است

    نحوه استفاده صحيح از برچسب يا تگ (Tag) در سئو

    پس از آنكه اشتباهات رايج در استفاده از برچسب را بررسي كرديم، حالا وقت آن رسيده تا در اين قسمت از مقاله «برچسب يا Tag چيست» به آموزش نحوه صحيح استفاده از آن بپردازيم. نكاتي كه در ادامه ارائه مي‌كنيم را انجام دهيد تا از اشتباهات و تبعات آن‌ها به ‌دور باشيد:

    تگ‌هاي كوتاه انتخاب كنيد: به ‌طور كلي توصيه مي‌شود از عبارات بلند يا جملات براي برچسب‌ها استفاده نكنيد. بلكه بهتر است كلمات يا عباراتي در حد سه كلمه را براي برچسب‌گذاري روي متن به‌ كار ببريد. وقتي از عبارت‌هاي طولاني استفاده مي‌كنيد، در واقع دسته‌بندي حاصل از آن را محدود مي‌كنيد و صفحات كمتري شامل آن برچسب مي‌شوند. در نتيجه مجبور مي‌شويد برچسب‌هاي بيشتري بسازيد و تعداد صفحات سايت را افزايش دهيد.

    از تعداد برچسب كمي استفاده كنيد: با ايجاد هر برچسب، شما در واقع يك صفحه در سايت خود مي‌سازيد. اين صفحات توسط ربات‌هاي گوگل شناسايي شده و خزش مي‌شوند. درنتيجه بودجه خزش سايت شما صرف آنها مي‌شود. بنابراين بهتر است تا مي‌توانيد براي هر صفحه از تگ‌هاي كمتري استفاده كنيد. ضمن اينكه رديف‌ كردن تگ‌هاي زياد در كنار هر متن، ظاهر نه‌ چندان دلچسبي براي صفحات سايت شما مي‌سازد و كاربران را گيج و خسته مي‌كند.

    برچسب‌ها با دسته‌ها و كلمات كليدي سايت متفاوت باشند: قبلا اشاره كرديم كه استفاده غلط از برچسب مي‌تواند باعث ايجاد هم‌نوع‌خواري شود. به ‌همين دليل بايد مراقب باشيد از دسته‌بندي‌ها و كلمات كليدي اصلي در برچسب‌ها استفاده نكنيد. در ضمن استفاده از نام دسته‌بندي‌ها در برچسب به‌ طور كلي يك كار زايد بوده و تنها باعث سردرگمي كاربران مي‌شود.

    تگ‌هاي قبلي را به ياد داشته باشيد: تا اينجا تاكيد زيادي بر خودداري از به ‌كار بردن تگ‌هاي مشابه و متعدد كرديم. چراكه اين كار بزرگترين و معمول‌ترين اشتباه ممكن در استفاده از برچسب‌ها است. معمولا افراد هنگام ايجاد صفحه، هر كلمه مرتبط با متن را كه به ذهنشان مي‌رسد، به‌ عنوان برچسب صفحه درنظر مي‌گيرند، اما اين كار فقط صفحات زامبي، محتواي تكراري و احتمالا هم‌نوع‌خواري ايجاد مي‌كند. بهتر است تا مي‌توانيد در هر صفحه به جاي ايجاد تگ جديد، از تگ‌هاي قبلي استفاده كنيد تا صفحات آنها تقويت شوند.

    نقش برچسب‌هاي درست در سئوي سايت

    استفاده درست از برچسب‌ها نه ‌تنها مشكلي براي سايت ايجاد نمي‌كند بلكه مي‌تواند تاثيرات مثبتي هم بر سئوي سايت داشته باشد. به‌طوركلي استفاده به‌جا از برچسب‌ها مي‌تواند در ساختن يك تجربه خوب براي كاربران تاثير زيادي داشته باشد. چراكه كار آنها را براي جستجوي محتواي مورد نيازشان كم مي‌كند، در نتيجه زودتر به چيزي كه مي‌خواهند مي‌رسند و احتمال ماندگاري يا برگشت آن‌ها به سايت شما بيشتر مي‌شود.

    بدين ‌ترتيب برچسب‌ها مي‌توانند غيرمستقيم بر سئوي سايت تاثير مثبت داشته باشند. اما فارغ از تاثير غيرمستقيم، شما مي‌توانيد با به‌كاربردن برچسب‌ها، صفحاتي بسازيد كه براي يك كلمه كليدي رتبه بگيرند. در واقع بدون اينكه محتواي اختصاصي براي برچسب‌ها توليد كرده باشيد، مي‌توانيد در كلمه كليدي مربوط به آن، رتبه بگيريد.

    چرا استفاده بي‌رويه و اشتباه از برچسب‌ها، سايت شما را به نابودي مي‌كشد؟

    آنچه كه تا اينجاي مقاله برچسب يا Tag چيست، تاكيد زيادي بر آن داشتيم دوري از اشتباهات در استفاده از برچسب‌ها است. حتي يك اشتباه در انتخاب برچسب مناسب مي‌تواند سايت شما را دچار هم‌نوع‌خواري كرده يا محتواي تكراري ايجاد كند. هر كدام از اين مشكلات به ‌تنهايي مي‌توانند زحماتي كه براي سئوي يك يا چند صفحه كشيده‌ايد را هدر بدهند. حال تصور كنيد در هر صفحه از سايت‌تان انبوهي از برچسب‌هاي مشابه، تكراي و طولاني را به كار برده باشيد.

    در اين حالت سايت خود را با انبوهي از صفحات بي‌محتوا و زامبي پر مي‌كنيد كه فقط بودجه خزش سايت را هدر مي‌دهند. همچنين محتواي بسياري از اين صفحات تكراري شده و باعث مي‌شود اعتبار شما نزد گوگل پايين بيايد. علاوه بر اين در چنين شرايطي تقريبا قطعي است كه صفحات زيادي از سايت شما دچار هم‌نوع‌خواري شده و همه كاري كه براي سئوي صفحات انجام داده‌ايد، بر باد رود.

    وقتي اين اتفاقات در مقياس وسيعي رخ دهند، تقريبا سايت خود را به نابودي كشيده‌ايد. زيرا به ‌دليل هدر رفتن بودجه خزش سايت، نه ‌تنها صفحات زيادي از سايت شما خزش نمي‌شوند، بلكه آنهايي هم كه خزش مي‌شوند، احتمالا در موارد زيادي شامل محتواي تكراري و هم‌نوع‌خواري شده و در نتايج جستجوي گوگل قرار نمي‌گيرند. در نهايت گوگل قرار نيست كوچكترين اعتباري براي چنين سايتي درنظر بگيرد.

    منبع:تيكو - 10مهارت - وب 24



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۶ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    برچسب يا Tag چيست؟ چرا بايد از برچسب استفاده كنيم؟

    برچسب يا Tag چيست؟

    براي ارائه پاسخي روشن و دقيق به سوال برچسب يا Tag چيست، به سراغ يك مثال مي‌رويم. اگر به قفسه كتابخانه‌ها دقت كرده باشيد، هر قفسه از كتابخانه‌ برچسبي دارد كه موضوع كتاب‌هاي آن قفسه را مشخص مي‌كند. رمان ايراني، رمان فرانسوي، رمان روسي و... ازجمله برچسب‌هايي است كه مي‌توانيد روي قفسه‌ها در قسمت رمان‌هاي كتابخانه ببينيد. در پاسخ به سوال برچسب يا Tag چيست، بايد گفت تگ‌ها هم نقش برچسب‌هاي قفسه كتابخانه را براي دسته‌بندي موضوعي در سايت ايفا مي‌كنند.

    معمولا با استفاده از دسته‌بندي‌هاي محصولات يا خدمات يا مطالب، صفحات مختلف سايت را تقسيم‌بندي مي‌كنيم تا دسترسي كاربران به آن‌ها ساده‌تر شود و ساختار سايت منسجم باشد. بدين ‌ترتيب خزنده‌هاي گوگل هم ارتباط معنايي محتواهاي سايت را بهتر تشخيص داده و رتبه‌هاي بهتري به سايت مي‌دهند. اما علاوه بر دسته‌بندي‌هاي كلي سايت كه در صفحه اول در منوها ظاهر مي‌شوند، ممكن است نياز به تقسيم‌بندي محصولات براساس برخي ويژگي‌هاي مشترك داشته باشيد. ويژگي‌هايي كه نمي‌توانيد براي آنها يك دسته‌بندي محصول جداگانه درنظر بگيريد اما مي‌توانيد با استفاده از آن‌ها برخي محصولات را در يك گروه قرار دهيد تا كاربران احتمالي بتوانند به آنها دسترسي داشته باشند.

    براي مثال تصور كنيد شما يك سايت فروش ساعت داريد. در اين سايت ساعت‌ها را به دسته‌هاي مچي زنانه، مچي مردانه، روميزي، ديواري و... تقسيم‌بندي مي‌كنيد. علاوه بر اين شايد بخواهيد ساعت‌هاي مچي را بر اساس جنس بند آنها تقسيم‌بندي كنيد و يك گروه براي بند فلزي و يك گروه براي بند چرمي در نظر بگيريد.

    اگر بخواهيد براي ساعت مچي مردانه بند چرمي يك دسته‌بندي محصول جدا در نظر بگيريد، كار معقولي نيست. زيرا اين دسته‌بندي احتمالا محصولات زيادي را دربرنمي‌گيرد و تنها تعداد دسته‌ها را زياد مي‌كند. در اين‌گونه موارد مي‌توانيد از برچسب يا تگ براي تقسيم‌بندي محصولات استفاده كنيد. برچسب بند چرمي مي‌تواند براي تمام صفحاتي كه ساعت بند چرمي دارند، استفاده شود. بدين‌ ترتيب صفحه‌اي در سايت شما ايجاد مي‌شود كه صفحه همه ساعت‌هاي با بند چرمي در آن قرار مي‌گيرند.

    چرا بايد از برچسب استفاده كنيم؟

    در گذشته استفاده از برچسب‌ها در صفحات سايت‌ها رواج زيادي داشت، تقريبا در هر صفحه‌اي از هر سايتي كه باز مي‌كرديد با انبوهي از برچسب‌ها روبه‌رو مي‌شديد؛ اما به دليل مشكلاتي كه استفاده از اين برچسب‌ها ايجاد كرد، گوگل از اهميت آنها كاست و رفته‌رفته استفاده از آن‌ها رو به فراموشي رفت. با اين حال هنوز هم مي‌توان به‌ صورت اصولي از برچسب‌ها استفاده كرد و از مزاياي آن بهره‌مند شد.

    اگر شما هم مي‌خواهيد بدانيد دليل استفاده از برچسب يا Tag چيست، بايد بيشتر از هر چيزي به بهبود تجربه كاربري اشاره كنيم. يكي از موارد مهمي كه در تجربه كاربري به آن تاكيد مي‌شود و گوگل هم به آن توجه دارد، راحتي دسترسي به همه مطالب سايت است، يعني براي رسيدن به هر مطلب نيازي به گذشتن از منوهاي متعدد و دسته‌بندي‌هاي خاص و جزيي نباشد.

    معمولا توصيه مي‌شود تعداد دسته‌بندي صفحات بيشتر از پنج مورد نباشد و هر كدام از دسته‌بندي‌ها در نهايت دو لايه زيرمجموعه داشته باشند. بدين‌ ترتيب هر كاربر مي‌تواند از صفحه اصلي با سه كليك به هر مطلبي از سايت دسترسي داشته باشد. با اين حال در موارد زيادي اين تعداد دسته‌بندي جوابگوي همه انواع تقسيم‌بندي محصولات نيست. به‌ خصوص آنكه ممكن است تعداد زيادي محصول با يك ويژگي مشترك داشته باشيد كه مشتريان به دنبال آن باشند (مثال ساعت بند چرمي) در چنين مواردي است كه بايد از برچسب در صفحات خود استفاده كنيد.

    مشكلات برچسب‌گذاري اشتباه

    از آنجا كه استفاده از برچسب‌ها نياز به ظرافت خاصي دارد، كمترين بي‌احتياطي در استفاده از آنها مي‌تواند ضررهاي سنگيني برجاي بگذارد. اساسا به‌ خاطر اشتباهات زيادي كه كاربران در استفاده از برچسب‌ها مرتكب مي‌شدند، گوگل نقش برچسب‌ها را كمرنگ كرد. اگر مي‌خواهيد بدانيد مهم‌ترين اشتباهات در استفاده از برچسب يا Tag چيست، اين قسمت مقاله پاسخ شما را مي‌دهد.

    ايجاد صفحات زامبي يا صفحات بي‌ارزش

    صفحات زامبي صفحاتي هستند كه محتواي چنداني نداشته و گوگل ارزشي براي آنها قائل نمي‌شود. البته اگر اين صفحات در سايت شما ايجاد شده‌ باشند، در صورتي‌كه خزنده‌هاي گوگل آنها را ببينند اقدام به خزش در آن‌ها مي‌كنند اما معمولا ايندكس نمي‌شوند. در نتيجه بودجه خزش سايت شما هدر مي‌رود. در هنگام استفاده از برچسب‌ها بايد مراقب باشيد برچسب‌هايي نسازيد كه يك كلمه كلي باشد. صفحه مربوط به چنين برچسب‌هايي مصداق يك صفحه زامبي است و به سئوي سايت شما ضربه مي‌زند.

    ايجاد محتواي تكراري

    تصور كنيد دو يا چند برچسب را در تعدادي از صفحات سايت خود به‌ كار برده باشيد. در چنين حالتي در واقع شما به تعداد برچسب‌ها، صفحاتي ايجاد كرده‌ايد كه محتوايي كاملا يكسان دارند. اين صفحات محتواي تكراري به شمار مي‌آيند و ممكن است گوگل فقط يكي از آنها را ايندكس كند.

    ايجاد همنوع خواري (كنيباليزيشن)

    اشتباه ديگر در هنگام استفاده از برچسب‌ها اين است كه از كلمات كليدي اصلي سايت خود براي برچسب‌ها استفاده كنيد. تصور كنيد شما براي يك كلمه كليدي صفحه اختصاصي ايجاد كرده، براي آن محتواي خاصي ساخته‌ايد و اصول سئو را به ‌طور كامل براي آن رعايت كرده‌ايد تا بتوانيد رتبه خوبي در گوگل بگيريد.

    حال درصورتي كه يك برچسب با همان كلمه كليدي هم بسازيد و براي تعدادي از صفحات سايت آن را به ‌كار ببريد، در واقع دو صفحه با يك كلمه كليدي روي سايت خود ايجاد كرده‌ايد. اين كار باعث ايجاد هم‌نوع‌خواري يا كنيباليزيشن شده و ارزش صفحات شما را كم مي‌كند. بدين‌ ترتيب با يك اشتباه ساده كليه زحماتي كه براي صفحه اصلي كشيده ‌بوديد، هدر مي‌رود.

    نكات مهم در ايجاد برچسب‌ها

    در پايان مقاله برچسب يا Tag چيست، برخي از نكات مهم در ايجاد برچسب‌ها را مرور مي‌كنيم:

    • تگ‌هاي زياد از آنجا كه كاربر را گيج و خسته مي‌كنند، باعث افزايش نرخ خروج از سايت شما مي‌شوند.
    • در هنگام ايجاد برچسب‌ها خود را جاي كاربر سايت بگذاريد و ببينيد به چه دسته‌بندي جديدي غير از دسته‌بندي‌هاي اصلي سايت نياز دارد.
    • هنگام ايجاد يك برچسب جديد ابتدا به اين فكر كنيد كه چند صفحه از سايت شما مي‌توانند اين برچسب را داشته باشند. اگر قرار است فقط يك صفحه از آن استفاده كند، اصلا آن را نسازيد.
    • براي ايجاد برچسب‌ها بهتر است از كلمات كليدي پرجستجو كه محتوايي براي آنها توليد نكرده‌ايد، استفاده كنيد.

    منبع:وب24



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۵ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    ساب دامين (SUBDOMAIN)چيست؟كاربردهاي ساب دامين و تأثير آن در سئو سايت چيست؟

    ساب دامين (SUBDOMAIN)چيست؟

    ساب دامنه مشتق شده از دامنه اصلي است. ساب دامنه مي تواند در سئو سايت تاثير گذار باشد و باعث افزايش ترافيك سايت شود.

    ساب دامين را بارها مشاهده كرده‌ ايد اما ممكن است به آن دقت نكرده باشيد. ساب دامين درواقع يك نوع دامنه است كه از دامنه اصلي مشتق گرفته‌ شده است. براي مثال نام دامنه اصلي سايتي به نام alamgasht.com است. يك ساب دامين كه مي‌توانيم براي اين دامنه تعريف كنيم به‌صورت زير است:

    Name1.alamgasht.com

    محدوديتي در تعداد تعريف ساب دامين وجود ندارد و ازنظر ساختاري هم مي‌توانند هيچ شباهتي به هم نداشته باشند. ساب دامين درواقع يك دامنه مجزا تلقي مي‌شود كه فقط نامش از نام يك دامنه مشتق گرفته است. براي مثلاً بلاگفا كه بيشترين ساب دامين ممكن را در ايران دارد يا اكثر شركت‌هايي كه هاست رايگان ارائه مي‌دهند، يك ساب دامين را هم كه مشتق شده از نام اصلي شركت است را به شما پيشنهاد مي‌دهند( بيشتر آن‌ها اجازه استفاده از دامنه اصلي را براي استفاده از هاست رايگان نمي‌دهند).

    تفاوت ساختاري دامين و ساب دامين چيست؟

    ساب دامين و دامين ازنظر مفهوم خيلي به هم نزديك هستند و ازاين‌ رو هميشه بين مفهوم آن‌ها اشتباه گرفته مي‌شود. در فارسي، ساب دامين را زير دامنه مي‌گويند اما كمتر بين اهالي آن استفاده مي‌شود و بيشتر به همان ساب دامين معروف است.

    همان‌طور كه در بالا گفته شد، ساب دامين، يك دامنه مشتق شده از دامنه اصلي است و حداقل وجه مشترك آن‌ها نام دامنه اصلي كه در هر دوتايشان به كار گرفته‌شده است.

    ساب دامين به‌هيچ‌ وجه دامنه اصلي نيست.

    صفحات ساب دامين و دامنه اصلي ممكن است كه ازنظر ساختار، سئو، رنگ و محتوا كاملاً باهم متفاوت باشند يا شباهت آن‌ها خيلي كم باشد. اگر به دنبال تفاوت هستيم، بايد بگوييم، مي‌توانيم موارد زير را بيان كنيم:

    1. دامنه فقط يك‌ بار استفاده مي‌شود و يونيك است اما مي‌توان از يك دامنه هزارها ساب دامنه‌ ايجاد كرد. البته هر ساب دامنه‌اي با هر نامي را هم فقط يك‌بار مي‌توان به كار برد.

    2. ساختار آن‌ها متفاوت است. ساختار دامنه به‌ صورت alamgasht.com است اما ساختار ساب دامنه به‌صورت tour.alamgasht.com است.

    3. شركت‌هاي مطرح ساب دامين را براي صفحات فرعي خود به كار مي‌برند.

    4. اصولاً ساخت ساب دامين به‌ صورت رايگان عرضه مي‌شود اما دامين مستلزم پرداخت هزينه است.

    كاربردهاي ساب دامين و تأثير آن در سئو سايت چيست؟

    درست است كه ساب دامين را بخشي از دامين اصلي در نظر مي‌گيرند اما درواقع يك دامين مجزا است، حتي ازنظر موتورهاي جستجو هم مجزا به‌حساب مي‌آيد. بسياري از شركت‌ها از ساب دامين ها به‌ منظور انجام برخي از هدف‌هاي خاص خود كه ممكن است موقتي هم باشند، به كار مي‌برند ولي بايد بدانيد كه همان تكنيك‌هايي را كه در دامين اصلي به كار مي‌بريد تا سايت خود را در صفحه اول گوگل قرار بدهيد، بايد براي ساب دامين ها نيز استفاده كنيد. اما كاربردها و مزاياي ساب دامين در سئو سايت چيست؟

    1. ايجاد وب‌ سايت براي كاربراني خاص

    فرض كنيد كه شما داراي مخاطبان بسياري در شهر يا كشورهاي مختلفي مي‌باشيد و نياز داريد كه صفحاتي را متناسب با زبان آن‌ها توليد كنيد. در اين حالت براي مثال مي‌توانيد براي صفحه به زبان انگليسي خود، يك ساب دامين مجزا در نظر بگيريد. اما اين تكنيك نسبت به هنگامي شما صفحه زبان‌هاي ديگر را داخل دامين اصلي قرار مي‌دهيد، چيست؟

    وقتي‌كه ساب دامين هاي مجزا براي زبان‌هاي ديگر تهيه مي‌كنيد، مي‌توانيد براي آن‌ها هاست ديگري خريداري كنيد. به اين صورت از حجم كلي صفحات نسبت به هنگامي‌كه همه زبان‌ها دريك ماست هستند، كاهش داده‌ايد و اين مسئله باعث افزايش سرعت سايت شما مي‌شود كه تأثير مثبتي در سئو خواهد داشت.

    حال زبان يك نمونه است، حتي مي‌توانيد براي ديگر بخش‌ها هم‌چنين مسئله‌اي را در نظر بگيريد و براي هركدام كه فكر مي‌كنيد كاربران خاص اما پربازديد دارد نيز، ساب دامين مجزا در نظر بگيريد.

    2. بخش بلاگ يا فروشگاه را جدا كنيد

    بعضي ازسايت ها ماهيت بلاگي دارند و قصد دارند كه يك بخش فروشگاهي نيز براي خود ايجاد كنند كه همنام با دامنه اصلي خود باشد. ايجاد سايت فروشگاهي نيازمند برنامه‌ريزي زيادي است و به اين راحتي نمي‌توان آن را در صفحه اول گوگل قرار داد. براي همين توصيه مي‌شود براي اينكه هم سايتتان ازنظر سرعت كند نشود و يك بخش فروشگاهي اما همنام با دامنه اصلي داشته باشيد، يك سابت دامين براي آن ايجاد كنيد. همين كار را مي‌توانيد به‌صورت بالعكس براي ايجاد يك بخش بلاگ به‌صورت مجزا و حرفه‌اي ايجاد كنيد مانند بعضي از سايت‌هاي فروشگاهي كه براي خود بخش مجله دارند.

    3. ايجاد بخش موبايل

    بعضي از افراد به‌جاي اينكه سايت خود را به‌صورت رسپانسيو ايجاد كنند، از ساب دامين مجزا كه صفحات آن موبايل فرند است، استفاده مي‌كنند. البته اين روش ممكن است براي كاربران تا حدي گنگ باشد زيرا آن‌ها بايد براي ورود به هر نسخه يك آدرس صفحه‌اي را تايپ كنند اما سايت‌هايي كه بازديد بالايي ندارند و سايت‌هاي قديمي كه طراحي مجدد آن‌ها تقريباً امكان‌پذير نيست، مي‌توان از يك ساب دامين مجزا براي نسخه موبايل آن نيز استفاده كرد. به‌هرحال داشتن بخش موبايل امروزه براي داشتن يك سايت( يا موبايل فرند بودن) ازنظر سئو اهميت زيادي دارد.

    4. كاربراني كه هركدام نياز است پروفايل مجزايي داشته باشند

    فرض كنيد كه سايتي داريد كه كاربران زيادي اقدام به ثبت‌نام در سايت شما مي‌كنند و مطالب خود را در سايت شما قرار بدهند. درواقع سايت شما يك سايت بلاگ محور است. هر كاربر مي‌تواند به‌صورت عادي كاملاً در سايت شما ثبت‌نام كرده و يك آدرس به‌صورت alamgasht.com/test دريافت كند. در اينجا مطالب و محتوياتي كه او قرار مي‌دهد، در سرور و هاست اصلي شما نيز قرار داده مي‌شود كه با اضافه شدن كاربران و مطالب، باعث سنگين شدن ماست شده و درنتيجه سرعت سايت را كاهش مي‌دهد.

    اما شما مي‌توانيد يك‌راه ديگر براي اين مسئله در نظر بگيريد. براي هر كاربر يك ساب دامين اختصاص بدهيد و آدرس پروفايل او را به‌صورت test.alamgasht.com تغيير دهيد. اين ديگر يك دامين مجزا ازنظر گوگل است و حتي مي‌توانيد به‌گونه‌اي اين دامنه‌ها را تنظيم كنيد كه دريك‌هاست ديگر بارگذاري شود. همچنين بعضي از كاربران ممكن است فعاليتي را انجام دهند كه ازنظر گوگل خلاف باشد و درنتيجه اگر شما آن‌ها از دامنه سايت شما استفاده كنند، سايت شما نيز مورد جريمه گوگل قرار خواهد گرفت اما اگر براي هركدام يك ساب دامين تعريف كنيد، براي اينكه دامنه مجزا به‌حساب مي‌آيد، هر جريمه ديگر بر دامنه اصلي تأثير منفي نخواهد گذاشت.

    سوالات متداول

    تعريف زير دامنه چيست؟

    يك زير دامنه قسمتي از نام دامنه اصلي شما است. در اصل، يك زير دامنه بخشي جداگانه از وب سايت شما است كه تحت همان نام دامنه اصلي كار مي كند. براي ايجاد يك زير دامنه، بايد يك نام دامنه اصلي وجود داشته باشد

    آيا ساب دامنه ها آدرس IP متفاوتي دارند؟

    از آنجايي كه ساب دامين مي‌تواند از يك آدرس IP متفاوت استفاده كند، مي‌توانيد مشتري خود را به يك آدرس وب كاملاً متفاوت يا آن را به يك آدرس IP يا دايركتوري خاص در حساب ميزباني وب خود هدايت كنيد.

    آيا ساب دامنه ها رايگان هستند؟

    اگر صاحب يك دامنه هستيد، بله، مي توانيد از زير دامنه هاي رايگان وب سايت لذت ببريد! براي ايجاد زير دامنه نبايد هزينه اي پرداخت نماييد.

    منبع: سئوكار



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۳ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    پيوند يكتا(URL) چيست؟ URL چگونه بر روي سئو تأثير مي‌گذارد؟

    تعريف URL

    اصطلاح URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator مي باشد. معناي معادل اين عبارت روشي هماهنگ و يكپارچه براي تعيين محل منابع در فضاي ديجيتال يا نشاني وب نام دارد. منظور از منابع فايل هاي مختلفي همچون عكس، فيلم، متن ساده، فايل قالب بندي يك سايت (CSS)، يك برنامه (مثلاً php) و ... است. اگر فراتر برويم منابع مي توانند به پاسخ يك سوال مشخص از يك پايگاه داده نيز اشاره داشته باشد. URL در حقيقت متني قابل خواندن براي انسان است كه مكان يك منبع را به روي اينترنت مشخص مي كند. ضمن اينكه روش دست يابي به اين منبع را هم نشان مي دهد كه به آن پروتكل مي گويند.

    بخش هاي اصلي در ساختار URL چيست؟

    هر URL داراي سه بخش اصلي است. به اين آدرس وب در سايت فراتك دقت كنيد:

    https://www.faratechdp.com/مقالات

    در ادامه به بررسي بخش هاي اصلي يك URL (براي مثال آدرس فوق) مي پردازيم:

    1. پروتكل:

    اين بخش روش ارتباط برقرار كردن ميان مرورگر و سرور را تعيين مي كند. پروتكل قوانين و مقررات مرتبط با رفع خطاها، امنيت، Syntax و ... را مشخص مي كند. برخي از پروتكل ها عبارتند از HTTP، HTTPS، FTP، Mailto و Telnet. در آدرس مورد بررسي ما پروتكل نشان دهنده راه HTTPS مي باشد.

    2. دامنه:

    دامنه در واقع همان آدرس IP است كه در هر URL مورد نظر است. اين بخش آدرس مقصد كلي كاربر را نشان مي دهد. دامنه ها توسط سيستم DNS (كه مخفف عبارت Domain Name System است.) به روي يك آدرس IP قرار مي گيرند. هر مرورگر براي دستيابي به IP مورد نظر كاربر از يك جستجوگر DNS بهره مي جويند. در اين مثال www.faratechdp.com نام دامنه وبسايت شركت فراتك مي باشد.

    3. دامنه سطح بالا:

    دنياي وب براي دسته بندي وبسايت ها از دامنه سطح بالا (Top-Level domain) استفاده مي كند. براي مثال gov. براي وبسايت هاي دولتي به كار مي رود. وب سايت هاي آموزشي از edu. در سايت هاي آموزشي مورد استفاده قرار مي گيرد. TLDهايي همچون com. و ir. (مخصوص وب سايت هاي ايران) نيز وب سايت هاي عمومي را دسته بندي مي كنند. همانطور كه مي بينيد آدرس مورد نظر ما در حوزه وب سايت هاي عمومي با .com قرار مي گيرد.

    URL مي تواند بخش هاي فرعي ديگري داشته باشد كه براي آدرس دهي فايل ها و منابع مختلف درون سرور مورد استفاده قرار مي گيرند. Subdomain يكي از اين بخش ها است. برخي وب سايت بخش هاي مختلفي دارند كه آن ها را به كمك subdomain از يكديگر جدا مي سازند. در آدرس en.example.com عبارت en نشان از ساب دامين داشتن وبسايت است و زير مجموعه دامنه اصلي قرار مي گيرد.

    در مثال ما انتهاي نام آدرس وب عبارت /مقالات قرار گرفته است كه به آن آدرس داخلي مي گويند. آدرس هاي داخلي همانطور كه از نامشان پيداست نشان از وجود صفحات و فايل هاي دروني يك وبسايت دارند و كاربر را به سوي آن ها هدايت مي كنند.

    پارامترها نيز مي توانند كاربر را براي فيلتر كردن درخواست هايش كمك نمايند و پس از علامت سوال ؟ قرار مي گيرند. پارامترها اغلب به جهت نمايش محتواي پويا و دايناميك سايت به كار گرفته مي شوند. از آن ها مي توان براي فيلتر ليست هاي مرتب شده و يا صفحه بندي محتوا (مثلاً ?page=1) استفاده نمود. به اين آدرس توجه نماييد:

    https://www.example.com/shirts/t-shirts?color=red&size=medium

    پارامترهاي موجود در URL فوق شامل color=red و size=medium مي باشد. اين پارامترها نشان مي دهد صفحه مورد نظر كه احتمالا داراي محصولي همچون تيشرت است، بر اساس رنگ قرمز و سايز متوسط فيلتر شده است.

    برخي از URLها ممكن است داراي هشتگ باشند كه در ادامه آن‌ها نوشته‌اي مي‌آيد و به يك تكه از صفحه اشاره مي‌كنند. هشتگ ها در URL به اين امكان را مي دهند تا به قسمت‌هاي مختلف يك صفحه، مثلاً محتواي داخل يك جدول، لينك دهي كنيم. سايت ويكي پديا اغلب از اين ويژگي در صفحاتش استفاده مي كند.

    https://en.wikipedia.org/wiki/URL#History

    URL چگونه بر روي سئو تأثير مي‌گذارد؟

    گوگل براي رتبه دهي به وبسايت ها از سيگنال ها و معيارهاي متعددي بهره مي گيرد. شايد برايتان جالب باشد كه برخي از اين معيارها مرتبط با URL شماست. از اين جهت آدرس سايت مي تواند به صورت مستقيم بر سئو آن تاثيرگذار باشد. البته ممكن است عواملي همچون تجربه كاربري نيز سئو وبسايت را به صورت غيرمستقيم تحت تاثير قرار دهد.

    1. وجود HTTPS درون URL

    وجود پروتكل HTTPS در ساختار يك URL نقش مهمي در بهبود رتبه آن ايفا مي كند. از سال 2014 گوگل تمهيداتي انديشيده تا وب سايت هاي داراي HTTPS از امتيازات ويژه اي برخوردار گردند. به عبارتي موتور جستجوي گوگل وب سايت هاي بدون اين پروتكل را ناامن تشخيص مي دهد.

    البته با وجود امتيازاتي كه گوگل به اين وب سايت ها مي دهد و آن ها را امن مي داند، بررسي هاي سايت WooRank حاكي از آن است كه تنها 29% اين وبسايت ها امن هستند.

    2. استفاده از كليدواژه هاي مرتبط درون آدرس سايت

    در سال هاي گذشته الگوريتم هاي گوگل اهميت بسياري به استفاده از كلمات كليدي درون URL مي دادند اما تحقيقات اخير نشان داده اهميت اين امر كاهش يافته و حتي در برخي موارد موجب دريافت نمره منفي براي وبسايت خواهد شد. اما مهمترين نكته اي كه بايد بدانيد بهبود تجربه كاربري است. هنگام ساخت URL توجه داشته باشيد كه كاربران از ايده شما استقبال كنند. به عبارتي از ديد كاربر به آدرس URL بنگريد و از خود بپرسيد اين كار موجب فهم بهتر كاربر مي شود يا نه؟ اگر پاسخ مثبت بود به همين روال ادامه دهيد اما در صورتي كه ترديد كرديد، راهكاري جديد براي استفاده از كلمات كليدي در نشاني وب بيابيد.

    3. محتواي صفحه را به اطلاع كاربر برسانيد!

    حتما با خود مي گوييد تا زمانيكه كاربر وارد صفحه نشده چطور مي توان محتوا را به او نشان داد و تشويقش نمود تا به روي لينك ما كليك نمايد. راه حل بسيار ساده است! براي اين كار بايد URL شما براي كاربر قابل فهم باشد. هر چه آدرس وب سايت ساده تر و واضح تري انتخاب نماييد احتمال اينكه كاربران به روي آن كليك كنند بيشتر خواهد بود. در واقع كاربر بايد پيش از ورود به يك صفحه دريابد پاسخ سوالش را در آن يافت مي كند. مطمئن شويد URL شما پس از قرار گرفتن در صفحه نتايج جستجو، ارتباط لازم را با كاربر برقرار مي كند. URLهايي كه در نگاه اول محتواي درون خود را به نمايش مي گذارند، اصطلاحا URL تميز ناميده مي شود و از ديد گوگل رتبه بهتري كسب مي كنند.

    4. لينك هاي تميز در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد!

    برخي افراد هنگام لينك دادن در شبكه هاي اجتماعي و يا هر صفحه ديگري از وب تنها آدرس URL را كپي مي كنند و از متن لينك Anchor Text براي آن استفاده نمي كنند. در چنين شرايطي تنها لينك هاي تميز مي توانند نظر ديگر كاربران را جلب نموده و آن ها را تشويق به كليك نمودن نمايند. بنابراين سعي كنيد هميشه URL تميز براي وبسايتتان ايجاد نماييد. منظور استفاده از كلمات كليدي كاربردي در آدرس وب و همينطور بهره بردن از خط تيره به جاي آندرلاين ميان كلمات است.

    تاثير URLهاي داناميك و استاتيك در سئو چيست؟

    منظور از URL دايناميك، آدرس هايي است كه درون يك پايگاه داده (سرور و يا CMS وب سايت) ذخيره مي شوند و زماني كه كاربر به جستجوي مطلبي مي پردازد، براساس نياز كاربر ساخته مي شوند. اين URLها امروزه توسط گوگل به راحتي شناسايي مي شوند و مشكلات گذشته را ندارند. اما نكته مهم توجه به عدم تكرار بودن آن ها در حجم بالاي صفحات وب سايت است. تصور كنيد يك وب سايت خبري از URLهاي دايناميك استفاده مي كند و ممكن است بيش از هزار صفحه خبر داشته باشد. ممكن است برخي از اين URLها تكرار و يا بسيار مشابه به هم ايجاد شوند. در چنين مواردي استفاده از آدرس وب هاي دايناميك به سئو سايت لطمه وارد مي كند و توصيه مي شود از آدرس هاي استاتيك استفاده گردد.

    بهتر است براي اينكه URLهاي دايناميك ظاهري بهتر پيدا كنند و به صفحاتي سازگار با سئو و رفتار كاربر تبديل شوند از يك موتور بازنويسي (Rewrite Engine) بهره ببريد.

    سخن پاياني

    آموختيم URL از بخش هاي متعددي ساخته مي شود كه هر يك از آن ها مي تواند در دسته بندي و رتبه بندي وب سايت تاثيرگذار باشد. ضمن اينكه برخي در رابطه با كاهش اثرگذاري برخي روش ها در سئو سايت نيز صحبت نموديم. اما بايد توجه داشته باشيد استفاده از يك URL صحيح و تميز كمك مي كند افراد بهتر شما را بيابند و سيگنال هاي مثبت به سوي گوگل ارسال كنند.

    چراغ راه شما براي بهبود سئو وب سايت، كاربرپسند بودن است. بايد بكوشيد در هر بخش از سايت خود نظر كاربران را جلب نماييد و از نتايج شگفت انگيز اين روش لذت ببريد.

    منبع : داده پردازي فراتك



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۳ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    كلمات كليدي(Keywords) چيست؟ چرا كلمات كليدي مهم هستند؟

    در اين مطلب به بررسي كلمات كليدي مي پردازيم. سئو كلمات كليدي يا (Keywords) به معني تعيين كلمات و عبارات كليديست كه مي بايست از آنها در صفحه هدف استفاده كنيم تا آن صفحه در هنگام جستجوي كلمه مورد نظر در نتايج جستجو نمايش داده شود. تعيين چگالي كلمه كليدي در هر صفحه، از مشكلات اين نوع سئو محسوب مي شود كه نه بايست كم باشد كه از اهميت آن صفحه بكاهد و نه زياد كه جنبه اسپم نداشته باشد.

    كلمات كليدي چيست؟

    كلمات كليدي، ايده ها و موضوعاتي هستند كه خبر از كليت محتواي سايت شما مي دهند. در حيطه سئو، آنها كلمات يا عباراتي هستند كه توسط كاربران در موتورهاي جستجو، جستجو مي شوند. اگر كل محتواي يك صفحه را بخواهيد تنها در يك كلمه يا عبارت كوتاه خلاصه كنيد، آن عبارت، كلمات كليدي صفحه محسوب مي شود.

    شما به عنوان صاحب يك سايت يا متخصص توليد محتوا، مي بايست از مرتبط ترين كلمات كليدي در صفحه استفاده كنيد تا در هنگام جستجو از طرف كاربران، شانس بيشتري داشته باشيد كه آنها سايت شما را در نتايج جستجو بيابند.

    چرا كلمات كليدي مهم هستند؟

    كلمات كليدي مهم هستند، چرا كه كاربران را به صفحات مرتبط با خواسته هايشان وصل مي كنند. هدف شما از گرفتن رتبه خوب در نتايج جستجو، افزايش ترافيك طبيعي سايت از SERP (صفحه نتايج جستجو) است، و كلمات كليدي كه شما انتخاب مي كنيد، بر روي نوع ترافيك به دست آمده تاثير مي گذارد.

    انتخاب كلمات كليدي نسبت به محتوا بيشتر معطوف به خواسته كاربران است. به خاطر اينكه ممكن است نوع توصيف شما از خدماتتان، متفاوت با چيزي باشد كه كاربران به دنبال آن هستند. براي اينكه محتواي توليدي شما، رتبه خوبي در نتايج جستجو كسب كرده و كاربران زيادي را به سمت خود جذب كند، مي بايست ابتدا خواسته هاي آنها را بفهميد. زبان آنها را درك كرده و نوع محتواي درخواستيشان را پيدا كنيد. شما مي توانيد اين كار را از طريق صحبت مستقيم با مشتريان، گفتگو از طريق جوامع مجازي و همچنين ابزارهاي آنلاين پيدا كردن كلمات كليدي مانند Keyword Explorer انجام دهيد.

    كلمات كليدي بلند چيست؟

    كلمات كليدي به دو بخش كلمات كليدي كلي و دور از دسترس و همينطور كلمات كليدي بلندتري كه تركيب خاصي از چند كلمه هستند، تقسيم مي شوند.

    كلمات كليدي تك كلمه اي معمولا هدف نهايي شما محسوب مي شوند، چرا كه آنها بيشترين جستجو را در اينترنت دارند. با اين حال بايست دقت كرد كه رقابت در اين كلمات تكي بسيار فشرده است. شايد شما به عنوان يك دارنده بوتيك علاقه مند باشيد كه در كلمه “لباس” در صفحه اول گوگل قرار گيريد، اما بايست دقت كنيد كه در اين كلمه رقباي بسيار سرسختي از جمله برندهاي معتبر و فروشگاه هاي اينترنتي با سابقه را در پيش رو داريد.

    فراتر از بحث رقابت سنگين بين كلمات كليدي منفرد، موضوع ديگري كه در اين حيث وجود دارد، عدم شناسايي هدف كاربر از جستجوي اين كلمه است. به عنوان مثال، اگر كاربري كلمه “لباس” را جستجو كند، اهداف او شامل خريد لباس از انواع مختلف آن و براي سنين مختلف مي تواند باشد. همچنين شايد او به دنبال ديدن جديدترين مدل هاي لباس است. جدا از اين شايد اين كاربر به دنبال پيدا كردن نزديك ترين فروشگاه هاي فيزيكي لباس در اطراف خود مي باشد.

    كلمات كليدي بلند تر هدف مشخص تري دارند و عاري از اين مشكل هستند. به عنوان مثال هدف از جستجوي عبارت “فروشگاه لباس در جمهوري” كاملا مشخص است و فروشگاه هاي فيزيكي لباس در خيابان جمهموري را هدف قرار داده است. همچنين در عبارات كليدي بلندتر، رقابت كمتري وجود دارد و بنابراين سايت هاي كوچكتر مي توانند در آن به رقابت بپردازند و به راحتي در آن عبارت، به صفحه اول گوگل برسند.

    استفاده از كلمات كليدي در صفحه

    استفاده بدون برنامه از كلمات كليدي در صفحه كار درستي نيست. هدف از تهيه محتوا، ايجاد آن براي افراد واقعي با يك هدف مشخص است و صرفا اشاره به آن كلمه ها به ربات هاي گوگل نمي باشد.

    قوانيني در استفاده از كلمات كليدي در صفحه وجود دارد كه شما مي بايست از آن تبعيت كنيد. كلمات كليدي بايست در جاهاي مشخصي از صفحه قرار گيرد تا ربات ها و كاربران را از وجود محتواي موردنظرشان مطمئن گرداند. اين مكان ها شامل عنوان صفحه و بدنه اصلي آن مي باشد. نكته مهم در اينجا اينست كه نبايست صرفا با هدف بالا بردن درصد كليك ها از عناوين فريبنده در عنوان صفحه استفاده كرد. چرا كه كاربران بعد از ورود به چنين صفحاتي و عدم مشاهده محتواي مورد نظرشان فورا صفحه را ترك مي كنند و اين مسئله باعث افزايش بانس ريت سايت مي گردد. در نتيجه شما از قدرت اصلي كلمات كليدي بهره اي نخواهيد برد.

    همچنين شما مي توانيد از كلمات كليدي در يو آر ال صفحه، تگ H1، متا تگ Description و تگ Alt عكس هاي صفحه استفاده نماييد. استفاده از كلمات كليدي مرتبط در تمام اين مكان ها به گوگل كمك مي كند تا محتواي صفحات را بهتر درك كند.

    استفاده از كلمات كليدي در اين مكان هاي يكي از پايه اي ترين راهكارها براي قرار دادن شما در نتايج جستجو است. اين كار موجب قرار گرفتن صد در صدي شما در نتايج صفحه اول گوگل مي شود، اما انجام آن كاملا ضروريست. عدم موفقيت در انجام اين كار شما را در مراحل بعدي سئو با شكست رو به رو مي كند.

    استفاده از كلمات كليدي در شكل دادن به استراتژي توليد محتوا

    احتمالا در پروسه توليد محتواي سايت به اين مسئله برخورده ايد كه قصد توليد محتوا درباره كلمه كليدي مشخصي را كرده اما بعدا متوجه مي شويد كه درباره آن كلمه كليدي قبلا مطلبي نوشته ايد. براي جلوگيري از اين مشكلات مي بايست ليستي از كلمات كليدي مورد نياز خود در ابتداي كار مشخص كرده و براي هر يك محتواي به خصوص به آن را تهيه كنيد. اين ليست از كلمات كليدي، راهگشاي شما در توليد محتوا خواهد بود و مواردي را كه از قلم جا افتاده اند را نيز مشخص خواهد كرد.

    با استفاده از اين ليست مي توانيد استراتژي توليد محتواي سايت را مشخص كرده و طبق برنامه ريزي به توليد محتوا درباره آنها بپردازيد. همچنيني كلمات كليدي اصلي و با اولويت بيشتر نيز در اين نقشه كار، تعيين شده و مي دانيد از كجا بايست شروع كنيد. در ادامه كار نيز با پيدا كردن كلمات كليدي جديد، آن را در اين ليست قرار داده تا در آينده محتوايي درباره آن توليد كنيد.

    شما در حالت ايده آل ميخواهيد كه هر كلمه كليدي، مختص به يك صفحه باشد. اما با گسترش محتواي سايت و افزايش محصولات، خدمات و دسته بندي هاي آن، هر كلمه كليدي اصلي نيز ممكن است به بخش هاي خاص تري تقسيم شده و هر كدام صفحه هدف مجزايي براي خود داشته باشند.

    منبع: رادزاد



    برچسب: ،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۰۲ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious

    آموزش سئو و بهينه‌سازي سايت


    برچسب: آموزش، سئو، بهينه‌سازي، سايت،
    ادامه مطلب
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۸:۳۶ توسط:seosite موضوع: سئو و بهينه‌سازي نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious