آموزش کار با گوگل سرچ کنسول
آموزش کار با گوگل سرچ کنسول
تا اینجای کار سرچ کنسول گوگل را با موفقیت روی وبسایت خود نصب کردهاید. حالا آماده کار با گوگل سرچ کنسول و شروع بررسی ویژگیها و قسمتهای مختلف این ابزار هستید. در ادامه به آموزش و بررسی قسمتهای مختلف سرچ کنسول و کاربرد هریک از این بخشها و نحوه استخراج گزارشات خواهیم پرداخت. سپس هریک از این گزارشها را بررسی خواهیم کرد. اما قبل از شروع، توضیح چند اصطلاح و نکته ضروری به نظر میرسد.
گزارشهای سرچ کنسول بر اساس یک بُعد (Dimension) تنظیم شدهاند. این بعد اصطلاحا Query نام دارد و عبارت است از کلمه یا کلماتی که کاربر در موتور جستجوی گوگل قبل از ورود به سایت شما وارد کرده است. چهار سنجه (Metric) مختلف در گوگل سرچ کنسول در ادامه توضیح داده شده است:
- Clicks: بیانگر تعداد کلیکهایی است که بر روی یکی از صفحات سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل پس از جستجوی یک کلمه کلیدی انجام شده است.
- Impressions: تعداد دفعاتی که یک صفحه از سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شده است. معمولا تعداد Impression ها از تعداد کلیکها بیشتر است زیرا بسیاری از کاربران ممکن است علی رغم مشاهده سایتتان در صفحه نتایج جستجو روی لینک سایت شما کلیک نکنند.
- Click-Through Rate (CTR) یا نرخ کلیک: نسبت تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک سایت شما کلیک کرده اند به تعداد نمایش در صفحه جستجو (Impression). به عبارت سادهتر Clicks/Impressions = CTR. مثلا اگر سایت شما ۱۰۰ بار در صفحه جستجو برای کلمه «سئو» نمایش داده شود و ۱۰ بار روی لینک سایت شما کلیک شود نرخ کلیک سایت شما برای کلمه سئو ۱۰ درصد خواهد بود.
- Average Position یا میانگین رتبه: بیانگر میانگین رتبه سایت شما برای کلمه یا کلمات کلیدی است. این عدد به صورت میانگین است زیرا معمولا رتبه سایت شما بسته به موقعیت کاربران و دستگاه مورد استفاده کاربر در جستجوهای مختلف در گوگل متغیر است.
حالا که با اصطلاحات مهم در سرچ کنسول آشنا شدیم به بررسی گزارشات و بخشهای مختلف کنسول جستجوی گوگل خواهیم پرداخت.
گزارش اجمالی (Overview Report)اولین قسمتی که با ورود به گوگل سرچ کنسول مشاهده میکنید قسمت گزارش اجمالی است. در بخش گزارش اجمالی، خلاصهای از وضعیت کلی سایت و تعداد کلیکهای دریافتی از گوگل در سه ماه گذشته خواهید داشت. در قسمت Performance (عملکرد) تعداد کلیکهای دریافتی سایت از صفحه نتایج جستجوی گوگل را مشاهده خواهید کرد.
نمایش تعداد کلیک در سه ماه گذشته در قسمت Overview Report
در این صفحه نمودارهای کلی کلیک برای صفحات و روند تغییرات تعداد کلیک در طول زمان نمایش داده میشود. در ادامه همین صفحه بخشهای دیگری نظیر Indexing Experience و Enhancement وجود دارد. هریک از این بخشها در کنسول جستجوی گوگل دارای توضیحات مفصلی هستند که در ادامه به آنها میپردازیم.
نمایش تغییرات تعداد صفحات ایندکس شده و تعداد صفحات ایندکس نشده در طول زمان در بخش Indexing در صفحه گزارش اجمالی
بازرسی آدرس (URL Inspection)با وارد کردن آدرس هر صفحه از سایت در قسمت URL Inspection میتوانید وضعیت این صفحه و نحوه رندر شدن صفحه توسط گوگل را مشاهده کنید. ابزار url inspection در گوگل سرچ کنسول، برای بررسی وضعیت ایندکس صفحه توسط گوگل استفاده میشود. ایندکس شدن صفحه توسط گوگل (Indexing) یعنی ربات گوگل یک صفحه را بررسی کرده و آن را درون پایگاه داده خود برای نمایش در صفحه نتایج جستجو ذخیره کرده است.
در هنگام بروزرسانی صفحات سایت و انتشار مطالب جدید در سایت میتوانید با استفاده از url inspection tool، گوگل را از آخرین تغییرات یا انتشار مطلب جدید مطلع کنید.
با رفتن به تب Coverage میتوانید اطلاعات کاملتری در مورد نحوه مشاهده آدرس وارد شده توسط ربات گوگل داشته باشید. همان طور که در تصویر ملاحظه میکنید میتوانید زمان آخرین بررسی صفحه توسط ربات گوگل و دستگاه مورد استفاده برای بررسی صفحه را مشاهده کنید.
با زدن روی تب Coverage میتوانید اطلاعات کاملی از نحوه بررسی آدرس وارد شده توسط ربات گوگل داشته باشید
گزارش عملکرد در نتایج جستجودر قسمت گزارش عملکرد در نتایج جستجو (Performance on Search Results)، میتوانید دادههای موجود درباره عملکرد سایت در صفحات نتایج جستجوی گوگل را به روشهای مختلف گروهبندی کنید و به نمایش درآورید. به عنوان مثال، می توانید نتایج را بر اساس URL ، بر اساس دستگاه و براساس کشور مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا عملکرد سایت خود را در گوگل تحلیل کنید و تغییرات غیرمنتظره در رتبه صفحات را ردیابی کنید. همچنین میتوانید رتبه سایت را بر اساس کلیدواژههای مختلف مقایسه کنید. بررسی نتایج بر اساس کلمه کلیدی قابلیت ارزشمندی در اختیار شما قرار میدهد. میتوانید از این قابلیت جهت بهبود رتبهبندی و بهینهسازی صفحات و بازبینی در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی در سئو استفاده کنید.
در صفحه گزارش عملکرد یا Performance Report امکان فیلتر نتایج بر اساس جستجوی تصاویر، جستجوی متنی، کشور کاربر و عوامل دیگر را دارید.
فیلتر کردن دادهها در گوگل سرچ کنسول
گوگل سرچ کنسول روشهای مختلفی برای نمایش و تجزیه دادهها ارائه میدهد. ابزارهای موجود در سرچ کنسول گوگل بسیار کاربردی و مفید هستند اما اگر تجربه قبلی در نحوه استفاده از آنها را نداشته باشید ممکن است در اولین مواجهه گمراه شوید. در این قسمت به معرفی فیلترهای موجود در گوگل سرچ کنسول خواهیم پرداخت.
فیلتر بر اساس نوع جستجو (Search Type)
چهار نوع جستجوی مختلف در گوگل وجود دارد و عبارتست از وب، تصاویر، ویدیو و اخبار. برای اغلب وبسایتها جستجوی وب منبع اصلی ترافیک از سمت گوگل است. در صورتی که بازدیدهای زیادی از طرف گوگل برای جستجوی ویدیو و تصاویر دارید باید این فیلتر را بدرستی تنظیم کنید.
همچنین امکان مقایسه دو نوع جستجوی مختلف در سرچ کنسول وجود دارد. کافیست به سربرگ Compare بروید و دو نوع جستجوی مدنظرتان برای مقایسه انتخاب کنید.
فیلتر براساس بازه زمانی (Date Range)
امکان بررسی و مقایسه عملکرد سایت در گوگل در بازههای زمانی مختلف وجود دارد. گوگل سرچ کنسول حداکثر ۱۶ ماه دادههای مربوط به عملکرد سایت در گوگل را ذخیره میکند. در این قسمت هم مانند «فیلتر بر اساس نوع جستجو» امکان مقایسه عملکرد سایت در بازههای زمانی مختلف با یکدیگر وجود دارد.
برای اندازهگیری وضعیت سئو سایت در بازههای زمانی مختلف استفاده از این قسمت از سرچ کنسول باید به یکی از عادات شما تبدیل شود.
سایر فیلترها در سرچ کنسول: کلیدواژه (Query)، صفحه، کشور، دستگاه، ظاهر جستجو
با کلیک روی گزینه NEW در کنار تاریخ میتوانید از ۵ نوع فیلتر دیگر استفاده کنید. امکان تلفیق فیلترهای مختلف با یکدیگر وجود دارد. مثلا من قصد دارم جستجوهایی که حاوی کلمه «سئو» هستند و روی دستگاههای موبایل انجام شدهاند را ببینم. اگر قصد داشته باشم تنها جستجوهایی که به وبلاگ سایت ختم شدهاند را ببینم به قسمت page رفته و در قسمت containing the url عبارت blog را وارد میکنم. توصیه میکنیم با حالت٬های مختلف این فیلترها بازی کنید.
خوب است بدانید
یکی از ویژگیهای پیشرفته قسمت گزارش عملکرد در سرچ کنسول امکان استفاده از عبارات باقاعده (REGEX) برای استخراج کلمات کلیدی دارای یک الگوی خاص است. برای این منظور کافیست در قسمت فیلترها روی گزینه NEW کلیک کرده و گزینه Query را انتخاب کنید. در صفحه باز شده گزینه Custom(REGEX) را انتخاب کنید و در فیلد متنی نمایش داده شده عبارت زیر را برای نمایش کلمات کلیدی پرسشی استفاده کنید.
^(چگونه|کی|کجا|چیست|چطور|چرا)[" "]در اینجا ما تنها به کاربرد عبارات باقاعده (REGEX) در سرچ کنسول پرداختیم. امکان استفاده از REGEX در گزارشات مربوط به صفحات نیز وجود دارد.
برای استخراج کلمات کلیدی با نیت خرید میتوان از الگوی زیر استفاده کرد:
.*(خرید|ارزان|قیمت|سفارش).*گزارش Discoverدر این قسمت میتوانید عملکرد سایت در گوگل دیسکاور را بررسی کنید. گوگل دیسکاور (Google Discover) که قبلا با نام گوگل فید شناخته میشد، عبارتست از موضوعات، اخبار سیاسی و ورزشی که گوگل بر اساس علاقمندیهای کاربر در تلفنهای همراه به کاربران نمایش میدهد.
Discover Report به شما نشان میدهد که:
- چه زمانی محتوای سایت در گوگل دیسکاور نمایش داده شده است؟ وبسایت چه مقداری ترافیک از گوگل دیسکاور دریافت کرده است؟
- کدام محتوای سایت در گوگل دیسکاور نمایش داده شده است؟
- تفاوت عملکرد سایت در گوگل دیسکاور و جستجوی معمولی در گوگل سرچ کنسول چقدر است؟
اگر برای سایت شما، Discover Report خالی است به این دلیل است که محتوای موجود در سایت شما عملکرد خوبی در گوگل دیسکاور نداشته است و دادهای برای نمایش وجود ندارد.
گزارش ایندکس صفحات (Page Indexing)اولین قدم در سئو سایت اطمینان حاصل کردن از امکان ایندکس شدن یا فهرست شدن صفحات سایت توسط گوگل میباشد. به کمک ‘گزارش Page Indexing (که قبلا Index Coverage نام داشت) در گوگل سرچ کنسول میتوان صفحات فهرست شده در وبسایت را بررسی کرد. این گزارش برای مدیران سایتهایی که مرتبا در حال تولید محتوا و ایجاد صفحات جدید هستند مفید خواهد بود.
چند نکته که باید هنگام بررسی قسمت Page Indexing به آن توجه کنید:
ایندکس شدن سایت چیست؟ رفع مشکل ایندکس نشدن صفحات سایت
منبع:نردبان
برچسب: ،