سئو کلاه خاکستری( Gray Hat SEO ) چیست؟
برای سئو سایت روشهای مختلفی وجود دارد؛ دستهای از راهکارها را تکنیکهای سئو کلاه سفید و دستهای دیگر را سئو کلاه سیاه مینامند. سئو سفید و سیاه در واقع دو سر طیفاند؛ اما در این میان یک رنگ خاکستری هم هست که میانهروتر از دو دسته دیگر عمل میکند و آن دسته تکنیکهای سئو کلاه خاکستری است. به نظر شما آیا استفاده از تکنیکهای خاکستری میتواند بیضرر باشد؟ آیا اصلاً سودی برای سایت خواهد داشت؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را بررسی کنیم.
سئو کلاه خاکستری چیست؟سئو کلاه خاکستری همان طور که از نامش پیداست جایی میان سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است. در واقع در تکنیکهای سئو کلاه خاکستری، متخصص سئوکار بخشی از روشهای سئو کلاه سفید را با بخشی از تکنیکهای سئو کلاه سیاه ترکیب میکند و آنچه در نهایت حاصل میشود یک سری تکنیکهای منطبق با قوانین موتورهای جستجو و البته کاربرپسند خواهد بود.
سئو کار کلاه خاکستری کیست؟سئو کار کلاه خاکستری یک متخصص سئو است که نه پیروی تکنیکهای سئو کلاه سیاه است و نه کاملاً در حیطه سئو کلاه سفید کار میکند؛ این شخص در واقع برای بالا بردن رتبه سایت از راهکارهایی استفاده میکند که بهصورت کلی غیرقانونی نیستند. موتورهای جستجو برای رتبه دادن به سایتها از یک سری معیارها تبعیت میکنند و در مقابل یک سری خط قرمزها برای سایتها در نظر گرفتهاند که تخطی از آنها منجر به جریمه سایت خواهد شد؛ برای مثال موارد زیر بخشی از خط قرمزهای گوگل به شمار میروند:
- استفاده از محتوای کپی شده از سایتهای دیگر
- نشر محتوای بیکیفیت در سایت
- بیشتر بودن تعداد تگها نسبت به محتوا
- استفاده بیمورد کلمات کلیدی در صفحه؛ به گونهای که به معنی متن آسیب بزند
- انتخاب کلمه کلیدی غیر مرتبط با محتوای صفحه
- انتخاب انکرتکست بیارتباط با محتوای صفحه مقصد لینک
- و بسیاری موارد دیگر
سئوکاران کلاه سیاه با استفاده از این روشها قادرند یک وبسایت را طی مدت زمان بسیار کوتاهی به صفحه اول نتایج گوگل برسانند. اما نکته حائز اهمیت این است که این نتایج موقتی بوده و گوگل طی مدت کوتاهی متوجه تقلب آنها خواهد شد. اینجاست که سایت را با جریمههای سنگینی که میتواند افت ناگهانی و شدید رتبه سایت یا حتی حذف کامل سایت از صفحات نتایج جستجو باشد روبرو میکند. در مقابل، سئو کاران کلاه خاکستری از قوانین موتورهای جستجو تبعیت میکنند و بنابراین اقدامات ایشان جریمهای در پی نخواهد داشت و فقط باعث تسریع روند بهبود رتبه سایت میشود. تنها نکتهای که در اینجا باید به آن اشاره داشت این است که گاهی استفاده از تکنیکهای کلاه خاکستری به افزایش تعداد مخاطبان واقعی سایت منجر نمیشود.
چرا سئو کلاه خاکستری اهمیت دارد؟مسئله اینجاست که اگر کسی بخواهد فقط از تکنیکهای سئو کلاه سفید استفاده کند، باید سالها با سایتهای مشابه خود رقابت کند تا کم کم در صفحه نتایج جستجو بالا بیاید. چرا؟ چون باید سالها زمان بگذرد تا بتواند به اندازه رقیبانشان بک لینکهای کاملاً طبیعی بگیرد. در واقع این کار از نظر اقتصادی به هیچ وجه عاقلانه به نظر نمیرسد و به صرفه نیست. به همین جهت، متخصصان سئو برای گرفتن بک لینک کمی به سایت کمک میکنند. هر اقدامی که در جهت جذب بک لینک صورت بگیرد، شما را از پیروان سئو کلاه سفید خارج خواهد کرد. اکثر کسانی که ادعا میکنند فقط تابع تکنیکهای سئو کلاه سفید هستند، در واقع از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری استفاده میکنند.
تکنیکهای سئو کلاه خاکستری چیست؟در اینجا یک سؤال مطرح خواهد شد و آن این است که مرز بین سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه کجاست؟ در واقع کدام تکنیکها جزء سئو کلاه سیاه محسوب میشوند و چه تکنیکهایی را میتوان در بخش سئو کلاه خاکستری و کم خطرتر سئو در نظر گرفت؟ موارد زیر از روشهای سئو کلاه خاکستری هستند؛ یعنی شما با استفاده از آنها قوانین گوگل را به طور مستقیم نقض نکردهاید و در نتیجه سایتتان را در معرض خطر جریمههای سنگین گوگل قرار نخواهید داد. در عوض میتوانید به بهبود رتبه سایتتان هم کمک کنید:
1- کمین کردن برای خرید دامنههای قدیمی
در این تکنیک یک دامنه منقضی شده که با کلمات کلیدی مد نظر ما هم آهنگی داشته است را خریداری میکنیم. سپس صفحاتی با کیفیت در آن دامنه اضافه میکنیم و به سایت خود لینک میدهیم. در این روش گاهی محتوای قبلی آن دامنه را یافته و آن را در دامنه جدید کپی میکنند. یا محتوایی نزدیک به محتوای قبلی به آن اضافه میکنند. این روش به نام ایجاد لینک معتبر هم شناخته میشود.
2- بک لینک گرفتن از شبکههای اجتماعی
گوگل به بک لینکهای گرفته شده از شبکههای اجتماعی حساس نیست و هیچ کدام از الگوریتمهای گوگل، شما را برای بک لینک گرفتن از شبکههای اجتماعی جریمه نمیکنند. در این روش کافی است قطعهای از متن و یک عکس مرتبط با آن در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. سپس در همان متن با قرار دادن یک لینک کاربر را به مطالعه ادامه مطلب در سایت اصلی دعوت کنید. البته این روش جزو تکنیکهای کلاه سفید سئو هم قرار میگیرد به این شرط که در هر شبکه اجتماعی تنها یک صفحه ایجاد کرده باشید. اما در سئو کلاه خاکستری، در هر شبکه اجتماعی چند صفحه اجتماعی ایجاد میشود و اینطور وانمود میشود که تعداد صفحات زیادی به سایت مقصد لینک دادهاند.
3- تغییر ظاهر وبسایت
گاهی سئوکاران کلاه خاکستری با تغییر در کدها و متن صفحات وبسایت وانمود میکنند که سایت هر چند وقت یک بار بهروزرسانی میشود. این روش بیشتر برای سایتهایی کاربرد دارد که امکان تولید محتوا ندارند. سایتهای تکصفحهای و کارخانههای تک محصولی از این دسته هستند.
4- افزودن امکان نظردهی به همه مخاطبان
همه سئو کاران با سایت هایی که به آنها اجازه قراردادن کامنت میدهند آشنا هستند. این سایت ها یک هدف دارند و آن این است که همواره محتوایی در حال بروز شدن داشته باشند. بیش از 9 میلیون سایت در سراسر دنیا به شما امکان قرار دادن کامنت اسپم در سایت شان را میدهد. سئو کاران کلاه خاکستری با افزودن ویژگی rel=nofollow به لینک های کامنت از جریمه شدن توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو می گریزند. این روش برای وبلاگ هایی در زمینه آموزش طراحی سایت، بازارایابی، برنامه نویسی،... بسیار مفید است زیرا بسیاری کامنت های دریافتی با نوع محتوای وبلاگ همخوانی دارند.
5- بک لینک سازی
یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه ایجاد بک لینک از فروم ها و کامنت ها است. در سئو کلاه خاکستری شما در فروم هایی مانند Moneysavingexpert.com به دنبال موضوعاتی همخوان با موضوع سایت خود گشته و به سوالات موجود پاسخ هایی می دهید که درآن بک لینکی به سایت خودتان نیز موجود است. برای انجام این کار در فروم های فارسی می توانید در گوگل برای فروم مرتبط با موضوع سایت خود جستجو کنید.
6- استفاده از دکمه اشتراک گذاری
این تکنیک را در سئو کلاه سفید هم مشاهده خواهید کرد. قرار دادن دکمه اشتراک گذاری مطالب سایت در شبکه های اجتماعی می تواند بسادگی بر میزان بکلینک های شما در شبکه های اجتماعی بیافزاید. افزودن دکمه های + برای گوگل و Like برای فیسبوک و تویتر در پست ها نیز یکی از تکنیک های سئو کلاه خاکستری است که با تکنیک های سئو کلاه سفید مشترک است.
7- اخاذی از سایت های رقیب
در این روش کلاه خاکستری در سایت صفحات برای رقبا ایجاد می کنید و آنها را تبلیغ می کنید. و بعد از آنکه این صفحات رنک گرفتند به شرکت های رقیب پیام می دهید که برای لینک شدن این صفحات به سایت هایشان میتوانند مبلغی را بپردازند. این تکنیک گاهی جزء تکنیک های کلاه سیاه هم طبقه بندی می شود. یک روش سوء استفاده از این روش این است که شما می توانید در یک دامنه جداگانه به تمام رقبایتان لینک بدهید و سپس به گوگل گزارش دهید که سایت های رقبایتان لینک خریده اند.
8- در مجلات آنلاین لینک خریداری کنید
مجلات آنلاین به کاربران امکان می دهند که با پرداخت مبلغی دیگر لینک های تبلیغاتی را نبینند. اما بازهم تعداد کاربرانی که تبلیغات این سایت ها را مشاهده می کنند زیاد است. خرید بک لینک جزء تکنیک های کلاه سیاه است. سئو کاران کلاه خاکستری بجای پرداخت هزینه برای خرید تعداد بیشماری بک لینک تنها تعداد کمی بکلینک از سایت های بسیار متعبر تهیه می کنند.
9- تولید اخبار
سایت های خبری بندرت به منبعی واقعی اشاره می کنند. بنابراین می توان به راحتی با کمی تغییر خبر، آنها را در سایت خود منتشر کرد. اخباری مانند گسل ها و زلزله در حال حاضر در ایران بسیار پر مخاطب است و براحتی در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته می شود.
10- لینک از خیریه ها
اگر می خواهید لینک رایگان با کیفیت داشته باشید. یکی از تکنیک های سئو کلاه خاکستری برای دریافت چنین لینک هایی این است که یک دکمه پرداخت به یک نهاد خیریه در سایت خود قرار میدهند. سپس از سازمان خیریه میخواهند که در سایت شان برای تائید به سایت یک لینک به آنها بدهد.
با این روش لینکی دارند که گوگل به آن امتیاز منفی نمی دهد.
11- استفاده از برخی تکنیک های کلاه سیاه
از 8 تکنیک سئو کلاه سیاه میتوان با احتیاط برای سئو کلاه خاکستری سود جست. منظور از احتیاط استفاده حداقلی از این تکنیک ها است. در سئو کلاه خاکستری میتوان این تکنیک ها را برای رقبا نیز پیاده کرد تا امتیاز منفی رقبا افزایش یابد.
- محتوای غیر مجاز را تبلیغ کنید. (معرفی سایت هایی که آهنگ های خوانندگان را بصورت کپی قرار میدهند و مانند آن.)
- گوگل بولینگ: در این روش شما تکنیک های کلاه سیاه را برای رقبایتان اجرا و سپس سایت آنها را به گوگل گزارش میکنید. با این روش آنها رتبه خود را به شما خواهند داد.
- عفونی کردن سایت: سایت هایی که امنیت پایینی دارند را با قرار دادن در معرض هک دچار افت رتبه می کنند.
- حرف های نامربوط زدن در کامنت سایت های رقبا
- با واژه های ناخواسته به سایت رقبا در انجمن ها لینک دادن.
- محتوای کپی ایجاد کردن
- کلیک کنید های تقلبی
به صفحه ای که در سایت رقبا وجود ندارد لینک تقلبی ایجاد می کنید. مثلا یک لینک با عنوان گلزار دوباره ازدواج کردن در صفحه اجتماعی پر مخاطبی قرار می دهید که به یک صفحه از سایت رقیب که وجود ندارد لینک شده است. به این ترتیب تعداد کد 404 سایت رقیب بشدت بالا می رود. - شاخص کردن سایت رقبا با عبارات ناخواسته در شبکه های اجتماعی
مثالا فرض کنید یک شرکت طراحی سایت نوپا بخواهد رتبه یک شرکت با سابقه را برباید و برای اینکار در شبکه های اجتماعی یک تبلیغ ایجاد می کند و در آن واژه تبلیغاتی خود را این چنین می نویسد: سئو کلاه سیاه بصورت حرفه ای را به ما بسپارید. و به سایت رقیب لینک می دهد. به این ترتیب این تبلیغ را هنگام بازاریابی به مشتریان نشان می دهد و می گوید فلان شرکت با تکینیک کلاه سیاه سایت را سئو می کند.
12 - دستکاری کلمات کلیدی
در این روش شما کلمات کلیدی را دستکاری می کنید تا به موتورهای جستجو را فریب دهید و آنها گمان کنند که این دو کلمه به هم مرتبط هستند. مثال: فروش باتری ماشین در تهران را با کلمه کلیدی فروش ماشین در تهران توسط شرکت فلان جایگزین می کند. و با لینک هایی که واژه فروش باتری و نام شرکت در آنها است به این صفحه لینک می دهند. این روش بسیار زمانبر است. اما نتیجه آن این است که گوگل نام شرکت را به جستجو کنندگان خدمات مربوط به آن شرکت پیشنهاد می دهد. یعنی هنگامی که شما در گوگل برای فروش باتری ماشین را جستجو می کنید. گوگل به شما پیشنهاد می کند که فروش باتری ماشین آن شرکت بخصوص را هم مشاهده کنید.
13- از توضیح سرویس اصلی برای پنهان کردن محتوای نامربوط استفاده می شود
در این تکنیک یک واژه ترند را می خواهند در صفحه ای قرار دهند. ولی برای جریمه نشدن یک مقدمه از سرویس اصلی سایت خود را اضافه می کنند. و سپس محتوای مرتبط با کلمه ترند را قرار میدهند. به این ترتیب موتور جستجو و کاربر هر دو فریب می خورند و جریمه ای هم در کار نیست. مثال: شما برای کلمه کلیدی دانلود سریال شهرزاد تبلیغ می کنید. ولی در صفحه خود ابتدا یک قسمت را به توضیح کلی سایت اختصاص می دهید. سپس در بخشی مجزا لینک دانلود سریال را قرار می دهید. به این ترتیب هم موتور جستجو و هم کاربر مشکلی با این کار شما نخواهند داشت.
14- سوء استفاده از ثبت سایت در وبمستر
یک دامنه در وبمستر ثبت کنید و یا به دامنه ای پول بدهید که فایل HTML معرفی سایت شما را در هاست خود بارگذاری کند و سپس برای آن دامنه چند صفحه ایجاد کنید که به سایت خودتان ریدارکت میشوند. اینکار هنوز جزء تکنیک های کلاه سیاه محسوب نمی شود. ولی باید انتظار داشت که گوگل بزودی این روش را نیز جریمه کند.
15- محتوای کپی شده حرفه ای
در این روش محتوای کپی شده را ویرایش می کنند تا واژگان آن با محتوای اصلی متفاوت باشد ولی همان مفاهیم را القاء کند. اگر تمام واژگان تغییر کنند. موتورهای جستجو قادر به تشخیص کپی بودن مطلب نخواهند شد. سئو کاران کلاه خاکستری برای آنکه این روش کاملا امن باشد بجای استفاده از یک سایت از چند سایت محتوا می دزدند و متن محتوا را تغییر میدهند. افزودن نکات به یک مقاله کپی شده میتواند کاربر و موتورهای جستجو را وادار کند که به مقاله شما بعنوان یک مقاله مستقل با ارزش نگاه کند.
16- یاداشت منفی بنویسید
مردم عاشق خواندن نظرات مخالف هستند. مطالب زرد و نقد های منفی توسط مردم بسیار بیشتر از مطالب مفید و مثبت مورد استقبال قرار داده می شوند. مثال : در یک سایت فیلم بجای معرفی سابقه حرفه ای نیوشا ضیغمی، از شایعات مربوط به ثروت همسرش و یا شایعه مادر شدنش مطلب می نویسند. تحقیقات نشان داده این مطالب بیشتر خوانده شده. بیشتر به اشتراک گذارده شده. بیشتر مورد بحث قرار می گیرند.
17- زنجیره لینک
در این روش چندین سایت به هم بصورت زنجیر وار وابسته هستند و کاربر را به مراجعه به سایر سایت ها هدایت می کنند. برای جریمه نشدن در این روش هر سایت تنها باید یک سایت در حلقه لینک های خود داشته باشد.
18- پرداخت هزینه برای تبلیغ
نویسندگان برای نوشتن مطلب تبلیغی برای سایت و محتوای شما هزینه هایی را دریافت می کنند. از وبلاگ نویسیان برتر دعوت کنید که در ازای دریافت هزینه برای شما یک تبلیغ بنویسند.
19- قرار دادن کالای رایگان
بسیاری از سایت ها امکان ارائه خدماتی بصورت رایگان را دارند. یکی از روش های افزایش میزان بازخورد این سایت ها قرار دادن کلاها و خدماتی بصورت رایگان است. این روش که در سئو کلاه سفید هم قابل استفاده است؛ کاربرواقعی را هدف قرار میدهد و یک تکنیک قانونی بازاریابی محسوب می شود.
20- جابجا کردن محتوا
شاید اسم این تکنیک را نشنیده اید. اما این تکنیک بسیار موثر است. همگی می دانیم که گوگل در صفحات داخلی اولین لینک داخلی به یک صفحه را مد نظر قرار می دهد. و اگر در یک صفحه داخلی مثلا صفحه اصلی سایت با کلمه کلیدی HOME در نوار منو لینک دهید. گوگل دیگر با لینک های دیگری که در محتوای خود برای صفحه اصلی ایجاد کرده اید توجه نمی کند. بنابراین میتوان باجابجا کردن کدهای یک سایت به رتبه گیری یک صفحه کمک کرد.این موضوع برای ساید بار هم صحت دارد. یعنی اینکه بیشتر طراحان سایت به این موضوع که ابتدا کدهای محتوا را قرار دهند و بعد کدهای سایت بار را توجه نمی کنند. در حالی که این امر بسیار مهم است.
21- افزودن امکان نظر دهی به همه مخاطبان
همه سئوکاران با سایتهایی که به آنها اجازه قرار دادن کامنت میدهند آشنا هستند. این سایتها یک هدف دارند و آن این است که همواره محتوایشان در حال بروز شدن باشد. بیش از 9 میلیون سایت در سراسر دنیا به شما امکان قرار دادن کامنت اسپم در سایتشان را میدهد. سئوکاران کلاه خاکستری با افزودن ویژگی rel=nofollow به لینکهای کامنت از جریمه شدن توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو میگریزند. این روش برای وبلاگهایی در زمینه آموزش طراحی سایت، بازاریابی، برنامه نویسی،... بسیار مفید است زیرا در این صورت کامنت های دریافتی با نوع محتوای وبلاگ همخوانی خواهد داشت.
22- انتشار رپورتاژ آگهی
یکی از مهمترین و رایجترین روشهای سئوی کلاه خاکستری نوشتن رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری است. این تکنیک بیشتر با هدف گرفتن بک لینک از سایتهای معتبر اجرا میشود؛ هرچند که در حین آن، خدمات شما نیز به مشتریان معرفی خواهد شد.
جمع بندی
همان طور که گفته شد، بدون انجام تکنیکهای سئو کلاه خاکستری نمیتوانید در رقابت با رقبایتان پیروز شوید. پس هر سئوکاری و هر مدیر سایتی باید برای اینکه به نتیجه برسد از پیروان سئو کلاه خاکستری شود. در واقع بدون چون و چرا این تکنیک سئو بهترین نوع سئو سایت به شمار میرود.
منبع: وب24
برچسب: ،