سئو محلی (لوکال سئو) چیست ؟چرا سئوی محلی برای کسبوکارهای خدماتی ضروری است؟
فهرست مطالب
- منظور از سئو محلی چیست؟
- چرا سئوی محلی برای کسبوکارهای خدماتی ضروری است؟
سئو محلی (لوکال سئو) چیست ؟
احتمالاً با مفهوم سئو آشنایید، درست است؟ اگر نیستید، سئو به زبان ساده یعنی سایت را بهگونهای بهینه کنیم که بتواند در نتایج جستوجوی کاربران ظاهر شود.
سئوی محلی هم یکی از بچههای سئو است که مخصوص کسبوکارهای خدماتی و فروشگاههای فیزیکی یک محله است.
قبل از اینکه تعریف آن را با شما در میان بگذاریم، باید ۳ مفهوم و اصطلاح را بشناسید:
- کسبوکارهای محلی
تمام کسبوکارهایی که به افراد حاضر در یک منطقهٔ جغرافیایی خاص محصول یا خدمتی ارائه میکنند. این کسبوکارها یک محل فیزیکی در آن موقعیت دارند تا بتوانند به مشتریها خدمت کنند؛ مثل آرایشگاه، رستوران، تعمیرگاه، آموزشگاه، باشگاه، مطب پزشکان، لولهکشی، تعمیرات لوازم خانگی و…
- جستوجوگران محلی
به آن دسته از کاربرانی گفته میشود که از گوگل برای یافتن کسبوکارهای محلی استفاده میکنند. این افراد در عبارت جستوجوی خود، مکان مشخصی را هم مینویسند؛ مثلاً �باشگاه بدنسازی ولنجک�، �دندانپزشکی اصفهان�، �بهترین رستورانهای شمال تهران� و…
این ترکیب یک معنی بیشتر ندارد: منِ جستوجوگر بهدنبال استفاده از خدمت یا خرید محصولی مشخص بهصورت فیزیکی و در یک منطقهٔ خاص هستم.
- نتایج جستوجوی محلی
خب! وقتی جستوجوگر محلی یک عبارت را جستوجو میکند، یک سری نتایج بر اساس همان محله به او نمایش داده میشود که به آن به اصطلاح �نتایج جستوجوی محلی� میگوییم.
الگوریتمهای گوگل سعی میکنند نتایج بهطور کلی با موقعیت مکانی جستوجوگر مرتبط باشند؛ یعنی نتایجی که ما در تهران میبینیم با کسی که در خرمآباد است، متفاوت است (با جستوجوی عبارتی یکسان).
این از پیشنیازها! حالا برگردیم سر بحث اصلی خودمان و ببینیم تعریف صاف و پوستکندهٔ سئو محلی چیست؟
سئوی محلی به مجموعهٔ اقدامات و کارهایی گفته میشود که کسبوکار شما را در صدر نتایج جستوجوی محلی گوگل به جستوجوگر محلی نشان میدهد.
جستوجوهای محلی حجم سرچ بالایی دارند. وقتی پای کسبوکارهای محلی و خدمات مکانمحور هم در میان باشد، اهمیتش دوچندان میشود. چرا؟
چون هدفمندترین و بهترین مشتریان بالقوه برای کسبوکارهای محلی، آدمهای همان محله و منطقه هستند و اگر بتوانید این دسته از مشتریان را جذب کنید، نانتان حسابی در روغن است!
حالا یا آدمها در همان منطقه زندگی میکنند، یا محل کار آنها در آنجاست یا قرار است به آنجا سفر کنند (درونشهری و بینشهری).
استفاده از تکنیکهای سئوی محلی، به شما کمک میکند همین مشتریها را جذب کنید؛ کسی که به خدمات یک کسبوکار در یک منطقهٔ مشخص نیاز دارد.
عجله نکنید! کمی جلوتر تکنیکهای لوکال سئو را یادتان میدهیم.
قبل از آن برای اینکه بهتر متوجه موضوع شویم، بیایید ببینیم سازوکار گوگل در مقابل جستوجوهای محلی چطور است.
مقاله پیشنهادی: سئو چیست؛ کاربرد و مزایای انواع SEO سایت (بررسی پارامترهای تاثیرگذار در رتبهبندی)
گوگل چگونه نتایج را بر اساس موقعیت جغرافیایی نمایش میدهد؟گوگل مثل یک کتابخانهٔ بزرگ است که بهجای کتاب، تکتک صفحات وبسایت را فهرست و دستهبندی کرده است. چطور؟
اول رباتهای خزنده (کراولرها) را بهسراغ صفحات جدید میفرستد تا آنها را کشف و اطلاعاتشان را بررسی کنند. در مرحلهٔ دوم، این رباتها اطلاعات بهدستآمده از صفحات را آنالیز و بعد ذخیره و فهرستبندی میکنند.
در مرحلهٔ سوم، وقتی کاربر جستوجویی را در گوگل انجام میدهد، گوگل این فهرستها را اسکن و رتبهبندی میکند و بهترین و مرتبطترین نتایج را برای کاربر ردیف میکند.
یعنی برخلاف باور عموم، گوگل در لحظه چیزی را جستوجو نمیکند و به همین پایگاه داده متکی است.
الگوریتمها و معیارهای گوگل در رتبهبندی نتایج محلی با نتایج ارگانیک و عادی متفاوت است. اصلیترین فاکتوری که گوگل در جستوجوهای محلی برای رتبهبندی مدنظر قرار میدهد، فاصله و مجاورت است.
یعنی نتایجی که گوگل هنگام جستوجوی محلی به کاربر نشان میدهد، بر اساس بعد مسافت و نزدیکبودن به او نمایش داده میشود.
برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید:
ما در تهران عبارت �بهترین رستوران� را جستوجو کردیم و گوگل نزدیکترین رستوران به لوکیشن ما را نشان داد.
اما همان جستوجو را در اصفهان امتحان کردیم و همان طور که میبینید، مجموعهای کاملاً متفاوت از نتایج تهران دریافت کردیم:
📌نکته: شما بهعنوان یک کسبوکار محلی، این فرصت را دارید که در آن واحد هم در نتایج ارگانیک و هم در بین نتایج جستوجوی محلی ظاهر شوید.
ولی همهچیز در نزدیکی محل کسبوکار شما خلاصه نمیشود! ۲ پارامتر دیگر هم برای گوگل اهمیت دارد:
- میزان ارتباط
میزان ارتباط سایت شما با عبارت جستوجوشده به عوامل مختلفی مثل دستهبندی شما در گوگل مپ، استفاده از کیوردها با اینتنت محلی در عنوان و متا دیسکریپشن، محتوای مرتبط بر اساس کیوردهای مکانمحور، استفاده از کدهای اسکیما و… گره خورده است.
- اعتبار و محبوبیت
در اینجا، گوگل میزان اعتبار و برتری شما را میسنجد؛ مواردی مثل بکلینکها از سایتهای محلی، تعداد ارجاعات آنلاین، نظرات آنلاین، اشتراکگذاریها در شبکههای اجتماعی، ارجاعات رسانههای محلی و… را در نظر میگیرد.
تفاوت سئو با سئو محلی چیست؟همان طور که اشاره کردیم، سئوی محلی زیرشاخهٔ سئو است.
تفاوت اصلی آنها یکی در پارامترهای تاثیرگذار در رتبهبندی است و دیگری در کیوردهایی که برای بهینهسازی انتخاب میکنیم.
مثلاً اضافهکردن نقشهٔ گوگل و نظرات آنلاین کاربران در رتبهبندی نتایج جستوجوی محلی نقش دارد؛ ولی در سئو، سایت بیشتر اعتبار خود را مدیون لینکهایی است که از سایتهای معتبر میگیرد.
اما کیوردها! لوکال سئو برای این است که بتوانیم رتبهای در نتایج جستوجوی محلی به دست بیاوریم؛ پس سایت را برای عبارتهای مبتنی بر مکان بهینه میکنیم.
یعنی بهجای �دندانپزشکی خوب�، میرویم سراغ �دندانپزشکی خوب در شمال تهران�.
برای هر کسبوکاری که محصولات و خدماتش را در یک منطقهٔ خاص عرضه میکند، لوکال سئو یک سرمایهگذاری کمهزینه، پربازده و واجب است. چرا؟
بیایید با هم ببینیم.
چرا سئوی محلی برای کسبوکارهای خدماتی ضروری است؟در گذشته، ما بهترین فروشگاهها و کسبوکارهای خدماتی محلهٔ خودمان (یک منطقهٔ مشخص) را با پرسیدن از دیگران پیدا میکردیم.
مثلاً وقتی به شهر دیگری میرفتیم، از ساکنان همان شهر میپرسیدیم بهترین رستوران، هتل و فروشگاه صنایع دستی کجاست.
حتی در برخی مناطق مثل نیاوران تهران و مهرشهر کرج، هر هفته یک سری تراکت شیک و خوشرنگولعاب در خانهها میانداختند. در این تراکتها (مجلهها) کل فروشگاهها و کسبوکارهای یک محله یکجا به آدمهای همان منطقه معرفی میشدند.
مثلاً تمام فروشگاههای لباس، قصابیها، مطب پزشکان، سالنهای زیبایی، رستورانها و خلاصه هرچیزی که در نیاوران یا مهرشهر در دسترس بود، تبلیغ میکردند.
همین مسئله اهمیت جذب مشتریان محلی را بهخوبی نشان میدهد که حالا سادهتر شده است؛ چون حالا مردم همهچیز را گوگل میکنند؛ از طرز تهیهٔ نیمرو بدون روغن گرفته تا دندانپزشکیهای نیاوران!
نمایش نتایج بر اساس موقعیت مکانی، یکی از مهمترین خدمات گوگل به کسبوکارهاست؛ چراکه جستوجوهای محلی، مشتریان بالقوهٔ زیادی را در دل خودش جای داده است.
جستوجوگر محلی دنبال خدمات است که در یک منطقهٔ مشخص به آن دسترسی دارد. دلیل آن هم نزدیکی به آن محل و صرفهجویی در وقت است. به همین دلیل، نام منطقه را در عبارت خود جای میدهد تا به گوگل یادآوری کند به هرچیزی نیاز ندارد.
حالا اگر شما بهعنوان کسی که خدمات موردنیاز او را ارائه میکنید، به او معرفی شوید، شانس زیادی برای جذبش خواهید داشت.
از آن طرف، چنین فردی قصد و نیت قویتری برای استفاده از خدمات شما دارد که این شانس کسب سود از او را هم افزایش میدهد.
مثلاً فرض کنید محل کار ما زعفرانیه است و میخواهیم از خدمات دندانپزشکیهای همین محله استفاده کنیم؛ چون لزومی ندارد یک روز کامل مرخصی بگیریم تا به آن سر شهر برویم.
نتیجه و ۳ سایتی که روی سئوی محلی کار کردهاند، در تصویر ببینید:
جلوتر که تکنیکها را با شما در میان بگذاریم، بهخوبی متوجه میشوید چه کارهایی برای بالاآمدن در کوئری (عبارت جستوجوشده) کردهاند.
ولی فعلاً برای محکمکاری به این آمار و اعداد معتبر نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که چرا میگوییم باید لوکال سئو را جدی بگیرید:
- ۹۲ درصد جستوجوگران، کسبوکارهای صفحهٔ اول نتایج جستجوی محلی را انتخاب میکنند
- ۴۶ درصد کل جستوجوهای گوگل لوکال اینتنت یا مکانمحورند
- ۸۸ درصد جستوجوگران محلی، ظرف مدت یک روز به فروشگاه مراجعه میکنند یا با آن تماس میگیرند
- ۷۸ درصد جستوجوهای محلی به خرید آفلاین (حضوری) منجر میشود
- ۹۷ درصد مردم برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ کسبوکارهای اطرافشان، در گوگل سرچ میکنند
- ۲۹ درصد تمام SERPهای گوگل (صفحهٔ نتایج جستوجو)، یک لوکال پک در نتایج دارند
- ۸۲ درصد جستوجوگران محلی، نظرات آنلاین کسبوکارها را میخوانند و قبل از تصمیمگیری، بهطور میانگین، ۱۴ دقیقه را صرف این کار میکنند
خلاصه که اگر میخواهید جستوجوگران محلی خیلی سریع و راحتتر، کسبوکار شما را در گوگل پیدا کنند، باید سئوی محلی را در دستور کار قرار دهید.
منبع:یکتانت
برچسب: ،