وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
بخش هاي مختلف سئو تكنيكال آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش صفر تا صد سئو سایت، بهینه‌سازی سایت، قرار‌گرفتن در صفحه اول موتور جستجو

بخش های مختلف سئو تکنیکال

بخش های مختلف سئو تکنیکال

همان‌طور که گفتیم سئو تکنیکال بسیار پیچیده است و می‌توان برای سادگی کار، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. می‌توانیم تمام سئو تکنیکال را به پنج بخش زیر تقسیم کرد:

  • «قابلیت خرش یا کراول شدن» (Crawlability)
  • «قابلیت نمایه گذاری یا ایندکس شدن» (Indexability)
  • «در دسترس بودن» (Accessibility) یا قابلیت «رندر شدن» (Rendering)
  • «قابلیت رتبه بندی» (Rankability)
  • «قابلیت کلیک شدن» (Clickability)
  • برای بهینه‌سازی فنی وب‌سایت در هر کدام از این بخش‌ها باید اقداماتی را انجام بدهید که در ادامه مطلب درباره جزئیات این اقدامات توضیح می‌دهیم.

    ترتیب اهمیت این پنج بخش در سئو فنی را می‌توان به شکل هرم زیر نشان داد.

    1. چک لیست قابلیت خزش یا کراول شدن در سئو تکنیکال

    «قابلیت خزش یا کراول شدن» (Crawlability) از اصول استراتژی سئو تکنیکال است. ربات‌های موتورهای جستجو صفحات شما را کراول می‌کنند تا درباره محتوای وب‌سایت، اطلاعات کسب کنند. اگر هر مانعی باعث توقف و بلاک شدن خزش توسط بات‌ها شود، ربات‌ها نمی‌توانند اطلاعات صفحات شما را «ایندکس یا نمایه‌گذاری» (Index) کنند یا به آن‌ها رتبه بدهند.

    اولین قدم برای اجرای سئو فنی این است که مطمئن شوید صفحات مهم شما به راحتی پیدا می‌شوند و در دسترس‌اند. برای این کار باید به نکات زیر توجه کنید.

    ساخت سایت مپ XML

    همان‌طور که گفتیم، داشتن سایت‌مپ XML به موتورهای جستجو در درک و کراول کردن صفحات شما کمک می‌کند. این سایت‌مپ درست مانند نقشه وب‌سایت عمل می‌کند. پس از ساخت سایت‌مپ، باید آن را در «گوگل سرچ کنسول» یا «بینگ وب‌مستر تولز» ثبت کنید. به یاد داشته باشید که همیشه پس از اضافه کردن یا حذف کردن محتوا، سایت‌مپ خود را به‌روزرسانی کنید.

    افزایش بودجه کراول

    «بودجه کراول» (Crawl Budget) به صفحات و منابعی از وب‌سایت شما اطلاق می‌شود که ربات‌های موتورهای جستجو می‌توانند آن‌ها را کراول کنند. از آن‌جایی که این بودجه محدود است، بهتر است که مهم‌ترین صفحات وب‌سایت خود را در اولویت کراول شدن قرار بدهید. برای افزایش بودجه کراول، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

    • صفحات کپی را حذف کنید یا از تگ های کنونیکال برای آن‌ها استفاده کنید.
    • لینک‌های خراب یا اصلاح یا ریدایرکت کنید.
    • وضعیت کراول را به طور مداوم بررسی کنید و افزایش یا کاهش‌های ناگهانی را تحت نظر داشته باشید.
    • مطمئن شوید که دسترسی کراول برای بات‌ها یا پیج‌های مهم را بلاک نکرده‌اید.
    • سایت‌مپ خود را به روز نگه دارید و آن در ابزارهای وب‌مستر ثبت کنید.
    • محتوای منقضی شده یا کم اهمیت را از وب‌سایت خود حذف کنید.
    • مراقب ساخت URLهای خودکار باشید، چراکه ممکن است تعداد صفحات وب‌سایت شما را به سرعت افزایش بدهد.

    بهینه‌سازی معماری وب‌سایت

    هر وب‌سایت از چندین صفحه تشکیل شده است. این صفحه‌ها باید به شکلی سازمان‌دهی و مرتب شده باشند که موتورهای جستجو بتوانند آن‌ها را به راحتی پیدا کنند و بخوانند. در اینجا صحبت از ساختار وب‌سایت یا معماری اطلاعات وب‌سایت به میان می‌آید. ساختار وب‌سایت شما نشان می‌دهد که صفحات شما چطور مرتب شده‌اند.

    صفحات مرتبط باید در یک دسته قرار بگیرند و به هم وصل باشند. برای مثال، صفحه اصلی وبلاگ شما باید لینک صفحات هر پست وبلاگ را در بر بگیرد، و هر لینک باید به نویسنده‌های پست‌ها وصل شود. موتورهای جستجو با استفاده از این ساختار متوجه می‌شوند که چه رابطه‌ای میان صفحات شما وجود دارد.

    همچنین معماری وب‌سایت شما باید بر اساس اهمیت هر صفحه شکل بگیرد. برای مثال هرچه صفحه «الف» به صفحه اصلی وب‌سایت نزدیک‌تر باشد، صفحات بیشتری باید به صفحه «الف» لینک بدهند. هرچه تعداد این لینک‌ها بیشتر باشد، صفحه «الف» از نظر موتورهای جستجو صفحه مهم‌تری تلقی می‌شود.

    به طور کلی، ساختار وب‌سایت‌ها شبیه به تصویر زیر است و در آن‌ها صفحاتی مانند «درباره ما»، «محصولات»، «اخبار» و... وجود دارد که در بالاترین سطح اهمیت صفحات قرار می‌گیرند.

    مطمئن شوید که مهم‌ترین صفحات کسب‌وکارتان در بالاترین سطح از اهمیت قرار دارند و تعداد لینک‌های داخلی مرتبط آن‌ها بیشتر از صفحات دیگر است.

    تنظیم ساختار URL

    ساختار URLهای وب‌سایت توسط معماری وب‌سایت تعیین می‌شود. شما می‌توانید از ساختار «ساب دایرکتوری» (Subdirectories) مانند «blog.faradars.com» یا ساختار «ساب فولدر» (Subfolder) مانند «faradars.com/blog» استفاده کنید. پس از آن، باید هر پست یا صفحه از وبلاگ را در دسته مرتبط قرار بدهید. برای مثال، URL صفحه‌ای از وبلاگ به شکل «bestdogcare.com/blog/how-to-groom-your-dog» تعیین می‌شود اما URL صفحه‌ای مرتبط با یکی از محصولات به شکل «bestdogcare.com/products/grooming-brush» تعیین می‌شود.

    تفاوتی ندارد که از کدام نوع ساختار استفاده می‌کنید؛ انتخاب ساختار تحت کنترل شماست. اما باید توجه داشته باشید که پس از تصمیم‌گیری و انتخاب، از ساختاری یک‌شکل برای تمام وب‌سایت استفاده کنید. یک نقشه راه بسازید، آن را در انتحاب ساختار URL به کار بگیرید و تغییر ندهید.

    توجه به نکات زیر می‌تواند به شما در نوشتن URLها کمک کند:

    • از حروف کوچک استفاده کنید.
    • از خط فاصله (-) برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.
    • URLها را کوتاه و مفید انتخاب کنید.
    • از کلمات و کاراکترهای اضافی و غیرضروری مانند حروف ربط و اضافه در URL استفاده نکنید.
    • کلمات کلیدی محتوا را در URL بگنجانید.

    زمانی که ساختار URL را انتخاب کردید، فهرستی از URLهای صفحات مهم را در ابزارهای مدیریت موتورهای جستجو ثبت کنید تا سایت‌مپ XML خود را بسازید.

    استفاده از robots.txt

    ربات‌ها در گام اول برای کراول کردن وب‌سایت‌ها، فایل robots.txt یا «پروتکل حذف ربات» (Robot Exclusion Protocol) را بررسی می‌کنند. این پروتکل امکان اعطای دسترسی یا حذف دسترسی ربات‌های وب برای کراول کردن وب‌سایت‌ها یا بخش‌های مشخصی از صفحه‌ها را فراهم می‌کند.

    ممکن است زمانی بخواهید بعضی ربات‌ها، برای مثال ربات‌های مخرب با هدف آسیب رساندن به محتوا یا ارسال اسپم در تالارهای گفتگو، به طور کلی وب‌سایت شما را کراول نکنند. گاهی اوقات نیز ممکن است بخواهید ربات‌های موتورهای جستجو، محتوای خاصی را ایندکس نکنند، چراکه بودجه کراول شما محدود است و نمی‌خواهید آن را صرف داده‌های کم‌اهمیت بکنید. برای بلاک کردن ربات‌های خاص یا حذف صفحات با محتوای غیرضروری از فهرست کراول و ایندکس، می‌توانید از فایل robots.txt استفاده کنید. اگر می‌خواهید دسترسی ربات‌های خاصی را برای ایندکس کردن وب‌سایت خود محدود کنید، می‌توانید با استفاده از تگ «noindex» این کار را انجام دهید.

    اضافه کردن منوی بردکرامب

    «بردکرامب» (Breadcrumb) در واقع راهنمایی است که کاربران را به سمت نقطه شروع سفرشان در وب‌سایت شما هدایت می‌کند. این راهنما به شکل منویی از صفحات در بالای صفحه قرار می‌گیرد و به کاربران می‌گوید که صفحه کنونی چطور به صفحات دیگر در سایت مرتبط می‌شود. این راهنماها فقط مخصوص کاربران نیستند و ربات‌های جستجو نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از منوی بردکرامب را نشان می‌دهد.

    بردکرامب‌ها باید دو ویژگی زیر را داشته باشند:

    • واضح باشند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن‌ها به راحتی و بدون فشردن دکمه «بازگشت» بین صفحات مختلف وب‌سایت جابه‌جا شوند.
    • نشانه‌های زبانی ساختاریافته داشته باشند تا بتوانند محتوای دقیق وب‌سایت شما را به ربات‌های جستجو نشان بدهند.

    استفاده از صفحه‌بندی

    احتمالاً هنگام ساخت فایل‌های متنی در ابزارهای پردازش کلمات مانند «Microsoft Word» با اصطلاح «صفحه‌بندی» (Pagination) آشنا شده‌اید. صفحه‌بندی در سئو تکنیکال نیز برای مرتب کردن صفحات به کار گرفته می‌شود، اما با صفحه‌بندی در ابزارهای پردازش کلمات تفاوت‌هایی دارد.

    هنگام صفحه‌بندی در سئو با استفاده از کدهابه موتورهای جستجو گفته می‌شود که صفحات با URLهای متفاوت، چطور به هم ارتباط پیدا می‌کنند. برای مثال، ممکن است مجموعه محتوایی در وب‌سایت شما به بخش‌های مختلف در صفحات مختلف تقسیم شده باشد. اگر می‌خواهید ربات‌های جستجو هنگام کراول کردن به راحتی این مجموعه محتوا و ارتباط آن‌ها را بیابند، باید از صفحه‌بندی استفاده کنید.

    این کار بسیار ساده است. فقط باید به بخش در کد یکی از صفحه‌های مجموعه مدنظر بروید و با استفاده از کد rel=”next” به موتورهای جستجو بگویید که پس از صفحه کنونی باید چه صفحه‌ای را کراول کنند. در صفحه دوم نیز باید از کد rel=”prev” استفاده کنید تا صفحه قبلی مشخص شود و اگر صفحه سومی وجود دارد، کد rel=”next” را به صفحه دوم نیز اضافه کنید.

    برای مثال، کدها در صفحه اول مجموعه محتوای یک وب‌سایت به شکل زیر نوشته می‌شوند:

    و در صفحه دوم، کدها به شکل زیر نوشته می‌شوند:

    توجه داشته باشید که صفحه‌بندی برای کراول کردن مفید است، اما گوگل دیگر مثل گذشته از آن برای ایندکس گروهی صفحات استفاده نمی‌کند.

    بررسی فایل‌های Log سئو

    وب سرورها اطلاعات و جزئیات تمام داده‌های ذخیره شده و اقدامات انجام شده در وب‌سایت شما را در فایل‌های Log ثبت می‌کنند. این اطلاعات ثبت شده شامل تاریخ و زمان درخواست‌ها، محتوای درخواست شده و IP درخواست کننده می‌شود. همچنین شما می‌توانید «یوزر ایجنت» (User Agent) که نرم‌افزاری منحصربه‌فرد و قابل شناسایی برای انجام درخواست کاربر است را شناسایی کنید.

    اما این فایل با سئو تکنیکال چه ارتباطی دارد. به طور معمول موتورهای جستجو هنگام کراول کردن وب‌سایت ردپایی از خودشان در فایل Log به جا می‌گذارند. بنابراین از طریق این فایل‌ها می‌توانید متوجه شوید که چه محتوایی در چه ساعتی کراول شده است. این اطلاعات به شما در بررسی بودجه محتوا و موانع احتمالی ایندکس شدن توسط ربات‌های مختلف کمک می‌کند.

    برای دسترسی به فایل‌های Log می‌توانید از توسعه‌دهنده وب‌سایت یا ابزارهای تحلیل فایل‌های Log مانند «Screaming Frog» کمک بگیرید.

    • لینک ابزار بررسی فایل لاگ «Screaming Frog»: «+»

    به یاد داشته باشید که تنها کراول شدن توسط یک ربات جستجو به معنی ایندکس شدن تمام صفحات شما نیست. در ادامه مطلب، درباره طرز بررسی ایندکس شدن محتوا می‌خوانید.

    چک لیست قابلیت ایندکس شدن در سئو تکنیکال

    ربات‌های موتورهای جستجو پس از کراول کردن وب‌سایت‌ها، صفحات آن‌ها را بر اساس موضوع و ارتباط محتوا با موضوع ایندکس می‌کنند. زمانی که محتوا ایندکس شد، برای رتبه‌بندی در «صفحه نتایج موتور جستجو» (SERP) آماده می‌شود. در ادامه، معیارهایی را معرفی می‌کنیم که به ایندکس شدن صفحات وب کمک می‌کنند.

    رفع محدودیت بات‌های جستجو برای دسترسی به صفحات

    به احتمال زیاد در قسمت بررسی قابلیت کراول شدن این مرحله را می‌گذرانید، اما بد نیست که اینجا هم آن را مطرح کنیم. همان‌طور که گفتیم، باید مطمئن شوید که ربات‌های جستجو به صفحات مدنظر شما هدایت می‌شوند و به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. برای انجام این کار می‌توانید از چند ابزار استفاده کنید. برای مثال، ابزار «robots.txt Tester» گوگل به شما فهرستی از صفحات محدودشده برای کراول و ایندکس شدن را ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید از ابزار «Inspect» در گوگل سرچ کنسول برای بررسی علت ایجاد این محدودیت در صفحه‌ها استفاده کنید.

    • لینک ابزار «robots.txt Tester» گوگل: «+»

    حذف محتوای کپی

    همان‌طور که می‌دانید، محتوای کپی شده یا دوپلیکیت می‌تواند ربات‌های جستجو را سردرگم کند و در قابلیت ایندکس شدن صفحات، تأثیر منفی بگذارد. به یاد داشته باشید که همیشه از URLهای کنونیکال برای مشخص کردن صفحات ترجیحی و اصلی استفاده کنید.

    بررسی ریدایرکت‌ها

    مطمئن شوید که تمام ریدایرکت‌های شما به خوبی انجام می‌شود. «حلقه‌های ریدایرکت یا تغییر مسیر» (Redirect Loops)، URLهای خراب یا ریدایرکت‌های اشتباه می‌توانند در ایندکس شدن وب‌سایت مشکل ایجاد کنند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مشکلات، ریدایرکت‌های خود را به طور مداوم بررسی کنید.

    بررسی بهینه‌سازی برای موبایل

    اگر وب‌سایت شما برای استفاده در موبایل بهینه‌سازی نشده باشد و به اصطلاح «موبایل فرندلی» (Mobile-Friendly) نباشد، محتوای آن به خوبی ایندکس نخواهد شد. اگر با الگوریتم‌های گوگل در سئو آشنا باشید، می‌دانید که گوگل از سال ۲۰۱۶ ابتدا نسخه موبایل وب‌سایت‌ها را ایندکس می‌کند و به تجربه کاربری در موبایل‌ها اولویت بالاتری از تجربه کاربری در دسکتاپ می‌دهد. برای این که از موبایل فرندلی بودن وب‌سایت خود مطمئن شوید و نقاط ضعف آن را بشناسید، می‌توانید از ابزار «Mobile-Friendly Test» گوگل بهره بگیرید.

    • لینک ابزار بررسی «Mobile-Friendly Test» گوگل: «+»

    رفع خطاهای HTTP

    خطاهای HTTP می‌تواند مانع کار ربات‌های جستجو شود و نگذارد که این ربا‌ت‌ها به بخش‌های مهم محتوا در وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، شناسایی این خطاها و برطرف کردن آن‌ها به طور کامل و در سریع‌ترین زمان ممکن بسیار مهم است.

    از آن‌جایی که هر خطای HTTP منحصربه‌فرد است و راه‌حل خاص خودش را دارد، بهتر است با این خطاها و طرز رفع آن‌ها آشنا شوید. می‌توانید فهرست وضعیت‌ها و خطاهای مختلف HTTP را در وب‌سایت «HTTP Statuses» مشاهده کنید.

    • لینک فهرست وضعیت‌ها و خطاهای HTTP: «+»

    مهم است که این خطاها را، به هر دلیلی که رخ داده‌اند، رفع کنید تا رضایت کاربران و موتورهای جستجو را جلب کنید.

    اما حتی اگر وب‌سایت شما کراول و ایندکس شده باشد، ممکن است مشکلات دسترسی باعث شود که کاربران و ربات‌ها بلاک شوند و این موضوع می‌تواند در سئو شما تأثیر منفی داشته باشد. در بخش بعدی، به بررسی قابلیت رندر شدن یا در دسترس بودن در سئو تکنیکال می‌پردازیم.

    چک لیست قابلیت رندر شدن یا در دسترس بودن در سئو تکنیکال

    پیش از این که به این موضوع بپردازیم، باید تفاوت میان «قابلیت دسترسی در سئو» (SEO Accessibility) و قابلیت دسترسی وب را بدانیم. قابلیت دسترسی وب به در دسترس ساختن استفاده از صفحات وب برای کاربران دارای معلولیت یا کم‌توانی‌هایی مانند نابینایی و کم‌بینایی است. اما قابلیت دسترسی در سئو به ساده کردن کاربری سایت برای کاربران کم‌توان ارتباطی ندارد، اگرچه بسیاری از عناصر مؤثر در این دو نوع از قابلیت دسترسی به هم شبیه‌اند. در این بخش از مطلب درباره معیارهای مؤثر در قابلیت دسترسی سئو یا «رندر شدن» (Rendering) صحبت می‌کنیم.

    عملکرد سرور

    همان‌طور که گفتیم، «وقفه‌های زمانی یا تایم اوت سرور» (Server Timeouts) می‌توانند باعث بروز خطاهای HTTP شوند و در دسترسی کاربران و ربات‌ها به وب‌سایت، مانع ایجاد کنند. اگر متوجه شدید که سرور شما دچار مشکل شده، با استفاده از راه‌حل‌های موجود، این مشکلات را رفع کنید.

    رفع نکردن به موقع موانع و مشکلات می‌تواند باعث شود که موتور جستجو وب‌سایت شما را به کلی از فهرست ایندکس شدن حذف کند، چراکه کاربران در وب‌سایت شما با صفحات خراب مواجه می‌شوند و وب‌سایت شما برای آن‌ها تجربه کاربری نامطلوبی ایجاد می‌کند.

    وضعیت HTTP

    درست مانند عملکرد سرور، خطاهای HTTP می‌توانند دسترسی به وب‌سایت شما را مختل کنند. برای بررسی کامل وب‌سایت و برطرف کردن این خطاها می‌توانید از ابزارهایی مانند «Screaming Frog»، ابزار «Botify» و «DeepCrawl» استفاده کنید.

    • لینک ابزار «Screaming Frog»: «+»
    • لینک ابزار «Botify»: «+»
    • لینک ابزار «DeepCrawl»: «+»

    زمان بارگذاری و حجم صفحه

    اگر بارگذاری صفحات شما مدت زیادی طول بکشد، با مشکلات متعددی از جمله افزایش نرخ پرش مواجه می‌شوید. همچنین، تأخیر در بارگذاری صفحه می‌تواند باعث خطای سرور شود یا باعث شود که ربات‌ها صفحه‌های نیمه بارگذاری شده را کراول کنند و در نتیجه بخش مهمی از محتوای شما از کراول شدن باز بماند. چراکه ربات‌ها بسته به منابع موجود برای کراول کردن، از منابع مشخص و محدودی برای بارگذاری، رندر کردن و ایندکس کردن صفحات می‌توانند استفاده کنند. به همین دلیل، شما باید همه‌چیز را تحت کنترل داشته باشید تا زمان بارگذاری صفحات خود را کاهش دهید.

    رندر شدن جاوا اسکریپت

    گفته می‌شود که پردازش «جاوا اسکریپت» (JavaScript | JS) برای گوگل کمی دشوار است و به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که از محتوای از پیش رندر شده برای بهبود قابلیت دسترسی استفاده کنید. گوگل همچنین یک منبع جامع برای کمک به درک دسترسی ربات‌های جستجو به کدهای جاوا اسکریپت در وب‌سایت‌ها دارد. این منبع که لینک آن در ادامه آمده است، به شما کمک می‌کند که مشکلات مرتبط به جستجو این زمینه را حل کنید.

    • لینک اصول سئو در جاوا اسکریپت: «+»

    صفحات Orphan

    هر صفحه در وب‌سایت شما باید حداقل به یک صفحه دیگر مرتبط شده باشد. در صفحات مهم‌تر، باید تعداد لینک‌های صفحه بیشتر باشد. به صفحه‌ای که لینک داخلی نداشته باشد، «صفحه Orphan» گفته می‌شود. صفحه‌های Orphan درست مانند مقاله‌‌ای بدون مقدمه‌اند و محتوای مورد نیاز بات‌ها برای درک محتوا و ایندکس شدن را ندارند.

    عمق صفحه

    «عمق صفحه» (Page Depth) به تعداد لایه‌های موجود در یک صفحه در ساختار وب‌سایت اطلاق می‌شود. به بیان دیگر، به تعداد کلیک‌های لازم برای رسیدن از صفحه اصلی وب‌سایت تا صفحه مدنظر، عمق صفحه گفته می‌شود. بهتر است ساختار وب‌سایت تا جای ممکن عمق کمی داشته باشد. گاهی اوقات، ناچارید که ساختاری چندلایه‌ای داشته باشید؛ در این صورت می‌توانید مرتب کردن و دسته‌بندی دقیق وب‌سایت را در اولویت‌های خود قرار بدهید.

    بهتر است صفحات مهم مانند صفحه «محصولات» یا «تماس با ما» در وب‌سایت‌ها بیش از سه کلیک با صفحه اصلی فاصله نداشته باشند. ساختارهایی که صفحه‌های مهم را در اعماق وب‌سایت قرار می‌دهند و مانع دسترسی راحت کاربران و ربات‌ها به این صفحه‌ها می‌شوند، تجربه کاربری نامطلوبی ایجاد می‌کنند.

    زنجیره‌های ریدایرکت

    اگر تصمیم گرفتید ترافیک وب‌سایت را از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر هدایت کنید باید بهای آن را نیز بپردازید، چراکه ریدایرکت کردن می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری کراول شود. ریدایرکت‌ها می‌توانند سرعت کراول کردن را کاهش دهند، بارگذاری صفحه‌ها را طولانی‌تر کنند و در صورت درست تنظیم نشدن، دسترسی به سایت را غیرممکن کنند. به همین دلیل، بهتر است تا جای ممکن از ریدایرکت کردن صفحات خودداری کنید.

    زمانی که مشکلات قابلیت دسترسی را برطرف کردید، می‌توانید به بخش رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتورهای جستجو در سئو تکنیکال بپردازید.

    چک لیست قابلیت رتبه بندی در سئو تکنیکال

    در این بخش یاد می‌گیریم که چطور با سئو فنی، رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو را بهتر کنیم. بهبود رتبه وب‌سایت به بعضی عوامل در سئو داخلی و سئو خارجی نیز مرتبط است. به یاد داشته باشید که تمام این عناصر کنار هم می‌توانند وب‌سایتی با سئو عالی و بهینه‌سازی شده بسازند، بنابراین بهتر است هنگام بهینه‌سازی هیچ کدام از معیارها را از قلم نیندازید.

    لینک‌سازی داخلی و خارجی

    لینک‌ها می‌توانند به موتورهای جستجو در یافتن پاسخ جستجوها کمک کنند و رتبه‌بندی وب‌سایت را برای این موتورها ساده‌تر کنند. لینک‌ها ربات‌های جستجو و کاربران را به محتوای مرتبط هدایت می‌کنند و می‌توانند نشان‌دهنده میزان اهمیت یک صفحه باشند. به همین دلیل، بهبود لینک‌سازی داخلی و خارجی می‌تواند به کراول شدن، ایندکس شدن و قابلیت رتبه‌بندی وب‌سایت شما کمک کند.

    کیفیت بک‌لینک

    «بک‌لینک» (Backlink) به لینک‌های شما در وب‌سایت‌های دیگر گفته می‌شود. این لینک‌ها در واقع نوعی رأی اعتبار از طرف وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما محسوب می‌شوند. ربات‌های موتورهای جستجو با مشاهده این آرا، به وب‌سایت شما توجه بیشتری می‌کنند و از این طریق، پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه شما افزایش پیدا می‌کند.

    علاوه بر تعداد، کیفیت بک‌لینک‌ها نیز تأثیر بسیار زیادی در سئو دارد. بک‌لینک‌های سایت‌های بی‌کیفیت می‌توانند به رتبه شما آسیب وارد کنند. روش‌های زیادی برای گرفتن بک‌لینک باکیفیت وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها، رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید.

    محتوای خوشه‌ای

    «خوشه‌های محتوا» (Content Clusters) محتوای مرتبط را به هم لینک می‌کنند تا موتورهای جستجو آن‌ها را بهتر بیابند و کراول و ایندکس کنند. این نوع از محتوا به افزایش بازدید طبیعی وب‌سایت نیز کمک می‌کند.

    محتوای خوشه‌ای به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که شما چقدر درباره یک مبحث اطلاعات دارید و در نتیجه رتبه و اعتبار شما در این موتورها افزایش می‌یابد.

    قابلیت رتبه‌بندی و بهبود رتبه در افزایش ترافیک وب‌سایت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، اما بهتر است هنگام بهینه‌سازی برای بهبود رتبه وب‌سایت از قابل کلیک بودن محتوا نیز غافل نشوید.

    چک لیست قابلیت کلیک شدن در سئو تکنیکال

    «نرخ کلیک» (Click-Through Rate | CTR) به رفتار کاربران بستگی دارد، اما با افزایش قابلیت کلیک، شما نیز می‌توانید در افزایش نرخ کلیک در صفحات نتایج موتورهای جستجو نقش داشته باشید. برای مثال، نوشتن توضیحات متا و عنوان صفحه به افزایش نرخ کلیک کمک می‌کند. توجه به بعضی از معیارهای فنی نیز می‌تواند در افزایش نرخ کلیک نقش داشته باشد.

    رتبه‌بندی و نرخ کلیک با هم ارتباط زیادی دارند، چراکه کاربران به طور معمول روی لینک محتوایی کلیک می‌کنند که در سریع‌ترین زمان ممکن به پرسش آن‌ها پاسخ بدهد. در ادامه، چند روش برای بهبود قابلیت کلیک و نرخ کلیک را به شما معرفی می‌کنیم.

    استفاده از داده‌های ساختاریافته

    «داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) از «اسکیما» (Schema) به منظور دسته‌بندی و علامت‌گذاری عناصر مختلف در وب‌سایت برای ربات‌های موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. اسکیما مشخص می‌کند که هر عنصر چه ویژگی‌هایی دارد و چطور به وب‌سایت شما مرتبط می‌شود. برای مثال، داده‌های ساختار یافته به ربات‌های جستجو می‌گویند که محتوای مدنظر یک «ویدیو» یا «محصول» یا «دستور تهیه غذا» است. جزئیات فرمت هر اسکیما را می‌توانید در وب‌سایت Schema.org مشاهده کنید.

    استفاده از داده‌های ساختاریافته از معیارهای افزایش قابلیت کلیک نیست، اما به دسته‌بندی بهتر محتوا و در نتیجه ایندکس شدن و دریافت رتبه بهتر کمک می‌کند.

    دریافت ریچ ریزالت

    «ریچ ریزالت» (Rich Result) می‌تواند نقش مهمی در رتبه‌بندی شما ایفا کند. اگر محتوای شما در بخش ریچ ریزالت قرار بگیرد، نرخ کلیک آن با افزایش زیادی روبه‌رو می‌شود. اما اگر محتوا نتواند در این بخش قرار بگیرد، رتبه آن کاهش می‌یابد و پایین‌تر از تبلیغات، کادرهای پرسش و پاسخ، «نوار ویدیوها» (Video Carousels) و نتایج مشابه نشان داده می‌شود.

    اگر محتوای شما در بالای نتایج ارگانیک قرار بگیرد، نرخ کلیک خوبی خواهید داشت، اما با دریافت ریچ ریزالت می‌توانید این نرخ را بیشتر از قبل کنید. برای دریافت ریچ ریزالت باید محتوای مفید بنویسید و از داده‌های ساختاریافته استفاده کنید. داده‌های ساختاریافته می‌تواند انواع مختلف محتوا از جمله مقاله، ویدیو، بررسی، رویدادها، پرسش و پاسخ، تصاویر، فهرست کسب‌وکارهای محلی، محصولات و... را در بالای اولین صفحه از نتایج جستجو نشان بدهد.

    بهینه‌سازی برای Featured Snippet

    قرار گرفتن در بخش «Featured Snippet» نیز مانند ریچ ریزالت لینک صفحات را در بالای نتایج جستجو نشان می‌دهد، اما به اسکیماها ارتباطی ندارد. Featured Snippetها برای پاسخ‌دهی سریع به پرسش کاربران طراحی شده‌اند و به گفته گوگل، ارائه بهترین پاسخ به پرسش‌های کاربران تنها راه قرار گرفتن در این بخش است.

    توجه به Google Discover

    «گوگل دیسکاور» (Google Discover) یکی از الگوریتم‌های نسبتاً جدید گوگل برای فهرست‌بندی محتوا بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف برای کاربران موبایل است. می‌دانیم که گوگل به تجربه کاربری در موبایل بیش از پیش اهمیت می‌دهد، چراکه در حال حاضر بیشتر از ۵۰ درصد از تمام جستجوها از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود. این ابزار به کاربران امکان ساخت کتابخانه محتوا با انتخاب دسته‌های مورد علاقه مختلف (مانند موسیقی، سیاست و...) را می‌دهد. قرار گرفتن در این بخش می‌تواند به یافتن کاربرانی با نرخ تعامل بسیار بالا کمک کند.

    برای قرار گرفتن در بخش گوگل دیسکاور به استفاده از تگ‌های خاص یا داده‌های ساختاریافته نیازی نیست. در واقع به گفته گوگل، تولید محتوای باکیفیت تنها راه رسیدن به این بخش است.

    منبع: فرادرس



    برچسب: ،
    بازدید:
    + نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۲۱ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

    به اشتراک بگذارید :

    Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
    ارسال نظر
    نام :
    ایمیل :
    سایت :
    پیام :
    خصوصی :
    کد امنیتی :