وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
اصول سئو تكنيكال آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

آموزش صفر تا صد سئو سایت، بهینه‌سازی سایت، قرار‌گرفتن در صفحه اول موتور جستجو

اصول سئو تکنیکال

اصول سئو تکنیکال

پیش از شروع بررسی وب‌سایت از نظر سئو تکنیکال باید بعضی از نکات اصولی را در نظر داشته باشید. پیش از توضیح درباره جزئیات بهینه‌سازی در هر بخش از سئو فنی، این نکات اصولی اولیه را مرور می‌کنیم.

بررسی دامنه مورد نظر

«دامنه یا دامین» (Domain) در واقع همان URL وب‌سایت است که کاربران برای رسیدن به شما آن را در مرورگر خود تایپ می‌کنند. دامنه نشان می‌دهد که کاربران چطور می‌توانند یک وب‌سایت را از طریق جستجو پیدا کنند و روشی ثابت برای شناسایی وب‌سایت محسوب می‌شود.

زمانی که «دامنه ترجیحی» (Preferred Domain) خود را انتخاب می‌کند، به موتور جستجو می‌گویید که می‌خواهید نسخه همراه با www یا بدون www را نمایش بدهید. این انتخاب باعث می‌شود که موتورهای جستجو، نسخه انتخابی شما را در اولویت قرار بدهند و تمام کاربران را به آن URL هدایت کنند. در غیر این صورت، موتورهای جستجو با این دو نسخه از وب‌سایت مانند دو وب‌سایت جداگانه برخورد می‌کنند و مشکلاتی در سئو پدیدار می‌شود.

پیش‌تر، گوگل از شما می‌خواست که نسخه مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما در حال حاضر خود گوگل یک نسخه را برای شما انتخاب می‌کند. با این حال اگر نسخه دیگری از دامنه را به عنوان دامنه اصلی خود ترجیح می‌دهید، می‌توانید آن را با استفاده از «تگ‌های کنونیکال» (Canonical Tags) انتخاب کنید. در بخش‌های آینده درباره این تگ‌ها توضیحات بیشتری می‌خوانید. در هر صورت، زمانی که نسخه ترجیحی دامنه انتخاب شد، مطمئن شوید که تمام لینک‌ها از جمله لینک‌های همراه با www، بدون www و لینک‌های index.html به نسخه مدنظر ریدایرکت می‌شوند.

پیاده‌سازی SSL

همان‌طور که گفتیم، پیاده‌سازی ‌SSL اهمیت بسیار زیادی دارد. «لایه اتصال امن» (Secure Sockets Layer | SSL) لایه‌ای برای محافظت بین وب سرور (نرم‌افزار مسئول انجام درخواست‌های آنلاین) و مرورگر ایجاد می‌کند و وب‌سایت شما را امن می‌سازد. با پیاده‌سازی SSL زمانی که کاربر، اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب یا تماس خود را برای وب‌سایت شما می‌فرستد، احتمال هک شدن و افشا شدن این اطلاعات بسیار کاهش می‌یابد.

گواهی SSL در ابتدای دامنه به شکل https به جای http در نوار URL نمایش داده می‌شود.

موتورهای جستجو، وب‌سایت‌های امن را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهند. برای مثال گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که گواهی SSL را به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل، بهتر است نسخه دارای گواهی SSL وب‌سایت خود را به عنوان نسخه ترجیحی انتخاب کنید.

پس از پیاده سازی SSL، باید تمام صفحات بدون SSL را از پروتکل http به https تغییر بدهید. این کار زمان‌بر است اما در نهایت می‌توانید نتیجه آن را در رتبه صفحات خود در موتورهای جستجو مشاهده کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را انجام بدهید.

  • تمام صفحات با پروتکل http را به https ریدایرکت کنید.
  • تگ‌های کنونیکال و hreflang را بر این اساس به‌روزرسانی کنید.
  • تمام URLهای سایت‌مپ (در آدرس yourwebsite.com/sitemap.xml) و robots.txt (در آدرس yourwebsite.com/robots.txt) را به‌روزرسانی کنید.
  • یک «Instance» جدید در «گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) و «بینگ وب‌مستر تولز» (Bing Webmaster Tools) برای وب‌سایت جدید ایجاد کنید و آن را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام ترافیک به خوبی به نسخه جدید منتقل می‌شود.

بهبود سرعت بارگذاری صفحه

همان‌طور که گفتیم، به طور معمول کاربران مدت زیادی برای بارگذاری یک صفحه صبر نمی‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک تا پنج ثانیه، «نرخ پرش یا بانس ریت» (Bounce Rate) حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما سرعت بارگذاری صفحه فقط برای کاربران و تجربه کاربری مهم نیست و موتورهای جستجو نیز از آن به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. بنابراین بهبود سرعت بارگذاری صفحه باید از اولویت‌های شما در سئو تکنیکال باشد.

با توجه به نکات زیر، می‌توانید میانگین سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

  • فشرده کردن تمام فایل‌ها: «فشرده کردن» (Compressing)، اندازه تصاویر و فایل‌های CSS و HTML و JavaScript شما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بارگذاری می‌شود.
  • بررسی مداوم ریدایرکت‌ها: پردازش یک ریدایرکت ۳۰۱ چند ثانیه طول می‌کشد. اگر این زمان را برای چند صفحه یا چند لایه ریدایرکت در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که ریدایرکت‌ها چقدر می‌توانند در سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیرگذار باشند.
  • مرتب کردن کدها: کدهای نامرتب تأثیر بدی در سرعت بارگذاری وب‌سایت دارند. هرچه کدهای شما کوتاه‌تر و مرتب‌تر باشد، صفحات به طور کلی سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. همچنین پس از مرتب کردن کدها، می‌توانید آن‌ها را کوتاه و فشرده کنید.
  • استفاده از CDN: «شبکه تحویل محتوا» (content distribution network | CDN) وب سرورهایی چندگانه‌اند که چند کپی از وب‌سایت شما را در نقطه‌های جغرافیایی مختلف ذخیره می‌کنند و محتوای وب‌سایت را بر اساس منطقه مکانی کاربر به دست او می‌رسانند. از آن‌جایی که اطلاعات از این طریق مسافت کمتری را طی می‌کنند، سرعت بارگذاری صفحات برای کاربران کمتر می‌شود.
  • بررسی پلاگین‌ها: «پلاگین‌ها» (Plugin) یا افزونه‌های منقضی‌شده می‌توانند از نظر امنیتی آسیب‌پذیر باشند و وب‌سایت شما را در برابر هکرها ضعیف کنند و رتبه آن را کاهش دهند. همیشه از آخرین نسخه پلاگین‌ها استفاده کنید و تنها پلاگین‌های ضروری را نصب کنید. همچنین بهتر است از قالب‌های اختصاصی استفاده کنید، چراکه ممکن است قالب‌های آماده، کدهای اضافی داشته باشند و سرعت بارگذاری را کاهش بدهند.
  • استفاده از «بارگذاری نامتقارن» (Asynchronous Loading): اسکریپت‌ها دستورالعمل‌هایی‌اند که سرورها باید پیش از پردازش HTML یا بدنه صفحات وب، آن‌ها را بخوانند. به طور معمول، اسکریپت‌ها در تگ در وب‌سایت جای دارند و نسبت به بقیه محتوا در اولویت قرار می‌گیرند. استفاده از کدهای نامتقارن به این معنی است که سرور می‌تواند HTML و اسکریپت‌ها را هم‌زمان پردازش کند و با کاهش تأخیر در پردازش، زمان بارگذاری صفحه را افزایش بدهد.

زمانی که اصول اولیه سئو تکنیکال را بررسی کردید و تغییرات لازم را در وب‌سایت خود اعمال کردید، می‌توانید به جزئیات بخش‌های دیگر در سئو فنی بپردازید.

منبع: فرادرس

برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۲۰ توسط:seosite موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :